Že k takovému závěru dochází laická veřejnost, se ještě dá pochopit.
Že tak činí odborníci a politici z řad opozice, kteří měli dálnice na starosti před vládou stávající koalice, je zarážející.
Opravy měly začít dávno
Dálnice D1 je dlouhodobě zanedbaná a v tomto "vybydleném" stavu ji ponechali a předali právě nejhlasitěji volající kritici. Životnost betonové vozovky je maximálně 25 let. Tedy již před deseti lety měla být dálnice obnovena v celé délce.
Bohužel, opak je skutečností, vidíme rozpadající se a popraskané vozovky a mosty v havarijním stavu.
Místo běžné opravy musíme mosty zcela rozebrat a stavět nové. To jsou příčiny dopravních omezení, se kterými se setkáváme na dálnici D1.
Převzal jsem na sebe odpovědnost za ty, kteří dlouhá léta opravy a údržbu přehlíželi. To, co nás čeká, není nic radostného. Dálnice se bude ještě mnoho let opravovat za provozu, protože dálnici D1 nemůžeme zavřít. Snažíme se tedy alespoň co nejvíce minimalizovat dopady na běžný provoz. Ekonomicky motivujeme stavební firmy ke zkrácení termínů, k práci o sobotách a nedělích. Tam, kde je to možné, i při dopravní uzavírce jednoho pásu trváme na zachování dvou pruhů pro každý směr.
Zásadní zlepšení přinese rozšíření dálnice D1 na celkem šest pruhů, které připravujeme se zahájením v roce 2007. A také nová rychlostní komunikace R35, takzvané severní spojení z Olomouce na Hradec Králové, která propojí dálnici D11 z Prahy s dálnicemi D1 a D47 na severu Moravy. Všechny stavby se budují nebo pro stavbu připravují.
Civilizovaní Evropané
Nechci kritikům dnešního stavu sahat do svědomí. Mohli by však vysvětlit, proč v roce 1996 zastavili přípravu dálnice D11 a rychlostní silnice R35. Vždyť už tou dobou byla podána žádost o vstup do EU a naše přijetí bylo jen otázkou času.
Známy byly i trendy nárůstu kamionové dopravy v zemích společenství.
Právě tehdy si tyto země vytvořily náskok masivní výstavbou dálnic i přípravou elektronického mýta. Jestli se někdy zaspalo, tak právě v devadesátých letech, kdy se v resortu dopravy střídali ministři jako apoštolové na staroměstském orloji. Příprava výstavby nových dálničních úseků je vždy dlouhodobá.
Několik let trvá, než se získají všechna potřebná úřední rozhodnutí a vyřeší majetkové otázky. A to všechno už mohlo být v době našeho vstupu do EU v roce 2004 připravené.
Chceme-li jezdit po kvalitních dálnicích a silnicích, musíme zároveň počítat s tím, že jejich komplexní rekonstrukce a nová výstavba také nějakou dobu potrvají. V současné době musíme být na cestách bohužel stále připraveni na dopravní omezení. Být ohleduplní k sobě navzájem a dodržovat pravidla silničního provozu, to by mělo být samozřejmostí, protože jinak nám všem jde na silnici skutečně o život.
Jsme přece civilizovanými Evropany.
Nebo ještě ne?