Hlavní příčiny nehod zůstávají stále stejné. Jsou to hlavně nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky nebo překračování povolené rychlosti. Ilustrační foto.

Hlavní příčiny nehod zůstávají stále stejné. Jsou to hlavně nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky nebo překračování povolené rychlosti. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Dálnice byly loni bezpečnější, počet nehod i mrtvých se snížil

  • 24
Ačkoli se to řidičům nemusí zdát, počet nehod na českých dálnicích se loni o poznání snížil. To i přesto, že na začátku roku 2008 policejní statistikové museli spočítat škody největší hromadné havárie v české historii.

V porovnání s rokem 2007, kdy policie vyjížděla k 5 785 nehodám, se na českých dálnicích stalo v roce 2008 o 340 nehod méně - tedy 5 445. Po letech dramatického růstu karambolů na autostrádách tak nastal nečekaný zlom.
 
Nejvíce havárií zaznamenala nejdelší česká dálnice D1, následuje ji tah D5 z Prahy do Plzně, dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k německým hranicím.

Investice do bezpečnostních opatření se vyplácejí

Ředitelství silnic a dálnic odůvodňuje klesající trend v počtu nehod stále dokonalejšími bezpečnostními opatřeními na českých dálnicích. "Každoročně do bezpečnosti na dálnicích investujeme stamilióny korun. Poslední dva roky byly tyto investice rekordní. A vyplácí se to," říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Velmi kuriózní je, že počet nehod v meziročním srovnání poklesl i přes obrovskou hromadnou havárii, ke které došlo počátkem roku 2008 na dálnici D1 a v níž skončilo na dvě stě aut. V případě, že by k této hromadné havárii nedošlo, byla by statistika za rok 2008 ještě mnohem příznivější.
 
Současně s klesajícím počtem nehod klesá také počet usmrcených a zraněných. Zatímco v roce 2007 zemřelo na českých dálnicích celkem 47 lidí, v roce 2008 už to bylo o 15 méně. Těžce zraněných bylo v roce 2008 o 7 méně, než rok předtím - celkem 90.

Hlavní příčiny nehod zůstávají stejné. Nejčastěji jde o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a viditelnosti, dále časté překračování maximální dovolené rychlosti, nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti nebo srážka se zvěří.

Celkově poklesla také škoda způsobená nehodovostí na českých dálnicích. Zatímco v roce 2007 dosáhla škoda částky 6,382 miliardy korun, v roce 2008 to bylo 6,296 miliardy korun.

Nejbezpečněji je na dálnicích

Čísla dokazují, že dálnice a rychlostní silnice jsou v porovnání se silnicemi prvních a nižších tříd nejbezpečnějším typem komunikací v Česku.

"Statistiky také jednoznačně ukazují, jak chybné je mínění obyvatel o nehodách na českých silnicích a dálnicích. Například podle závěrů studie STEM z roku 2008 se totiž většina lidí domnívá, že k nejvyššímu počtu nehod dochází na dálnicích. Opak je ovšem pravdou. K pozemním komunikacím, na kterých dochází k nejvyššímu počtu nehod, patří v České republice jednoznačně silnice II. a III. tříd. Naopak nejbezpečnější jsou dálnice a rychlostní silnice," uvádí statistici ŘSD.

To znamená, že dálnice jsou v porovnání s ostatními silnicemi minimálně třikrát bezpečnější.

 Dálnice/Počet nehod v roc  2007  2008
 Dálnice D1 (Praha – Brno - Ostrava)  3 619  3 519
 Dálnice D2 (Brno – Břeclav)  254  227
 Dálnice D5 (Praha – Rozvadov)  922  756
 Dálnice D8 (Praha – st. hranice SRN)  426  447
 Dálnice D11 (Praha – Hradec Králové)  564  496
 Celkem dálnice v ČR  5 785  5 445


Video