V porovnání s rokem 2007, kdy policie vyjížděla k 5 785 nehodám, se na českých dálnicích stalo v roce 2008 o 340 nehod méně - tedy 5 445. Po letech dramatického růstu karambolů na autostrádách tak nastal nečekaný zlom.
Nejvíce havárií zaznamenala nejdelší česká dálnice D1, následuje ji tah D5 z Prahy do Plzně, dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k německým hranicím.
Investice do bezpečnostních opatření se vyplácejí
Ředitelství silnic a dálnic odůvodňuje klesající trend v počtu nehod stále dokonalejšími bezpečnostními opatřeními na českých dálnicích. "Každoročně do bezpečnosti na dálnicích investujeme stamilióny korun. Poslední dva roky byly tyto investice rekordní. A vyplácí se to," říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Velmi kuriózní je, že počet nehod v meziročním srovnání poklesl i přes obrovskou hromadnou havárii, ke které došlo počátkem roku 2008 na dálnici D1 a v níž skončilo na dvě stě aut. V případě, že by k této hromadné havárii nedošlo, byla by statistika za rok 2008 ještě mnohem příznivější.
Současně s klesajícím počtem nehod klesá také počet usmrcených a zraněných. Zatímco v roce 2007 zemřelo na českých dálnicích celkem 47 lidí, v roce 2008 už to bylo o 15 méně. Těžce zraněných bylo v roce 2008 o 7 méně, než rok předtím - celkem 90.
Hlavní příčiny nehod zůstávají stejné. Nejčastěji jde o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a viditelnosti, dále časté překračování maximální dovolené rychlosti, nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti nebo srážka se zvěří.
Celkově poklesla také škoda způsobená nehodovostí na českých dálnicích. Zatímco v roce 2007 dosáhla škoda částky 6,382 miliardy korun, v roce 2008 to bylo 6,296 miliardy korun.
Nejbezpečněji je na dálnicích
Čísla dokazují, že dálnice a rychlostní silnice jsou v porovnání se silnicemi prvních a nižších tříd nejbezpečnějším typem komunikací v Česku.
"Statistiky také jednoznačně ukazují, jak chybné je mínění obyvatel o nehodách na českých silnicích a dálnicích. Například podle závěrů studie STEM z roku 2008 se totiž většina lidí domnívá, že k nejvyššímu počtu nehod dochází na dálnicích. Opak je ovšem pravdou. K pozemním komunikacím, na kterých dochází k nejvyššímu počtu nehod, patří v České republice jednoznačně silnice II. a III. tříd. Naopak nejbezpečnější jsou dálnice a rychlostní silnice," uvádí statistici ŘSD.
To znamená, že dálnice jsou v porovnání s ostatními silnicemi minimálně třikrát bezpečnější.
Dálnice/Počet nehod v roc | 2007 | 2008 |
Dálnice D1 (Praha – Brno - Ostrava) | 3 619 | 3 519 |
Dálnice D2 (Brno – Břeclav) | 254 | 227 |
Dálnice D5 (Praha – Rozvadov) | 922 | 756 |
Dálnice D8 (Praha – st. hranice SRN) | 426 | 447 |
Dálnice D11 (Praha – Hradec Králové) | 564 | 496 |
Celkem dálnice v ČR | 5 785 | 5 445 |