Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ďábel z podsvětí

aktualizováno 
- Brzy po objevu štěpení uranu ozařováním neutrony koncem roku 1938 se přišlo na to, že jen ten izotop uranu, kterého je v přírodní směsi méně než procento, se štěpí. Zbytek se pak mění v další prvky. Tak přišly na svět transurany. První dva z nich také podle obdoby se sluneční soustavou dostaly jména: neptunium, plutonium. A právě plutonium, kterého vzniká při ozařování přírodního uranu neutrony nejvíc, je k řetězové štěpné reakci podstatně náchylnější než sám uran a hodí se nejlépe k výrobě jaderných pum. Po vstupu USA do války tam vznikla tři jaderná střediska. Zjednodušeně: v Oak Ridge (na jihovýchodě USA) se dělal základní výzkum, v Hanfordu na severozápadě USA se měly výsledky provádět v prakticky využitelném měřítku, a nakonec ve westernově znějícím Los Alamos na jihozápadě se z připravených izotopů kompletovaly pumy. A právě v září 1943 se v Hanfordu rozbíhá první průmyslový článek na přeměnu uranu v plutonium. Prvním "úspěchem" pak bude Nagasaki (na Hirošimu padla puma uranová). Plutonium má ale zároveň další dvě podivuhodné vlastnosti: je radioaktivní statisíce let a je nesmírně jedovaté. To z něj činí jednu z nejnebezpečnějších látkek na světě. V tisících jaderných pum, v tisících tun odpadu jaderných elektráren čeká tento Plutonův pohrobek na svoji bezpečnou likvidaci.
Hanfordský podnik na plutonium

Hanfordský podnik na plutonium. | foto: ARCHIV


Jako vždy se vlak z amerického Pittsburghu řítí plání maximální, asi padesátikilometrovou rychlostí. Jednoho zářijového dne 1868 však jdou nic netušící cestující do kolen a než se vzpamatují, vlak stojí. Důvodem je muž přes koleje... Takto drastickou zkoušku pneumatické brzdy zinscenoval dvaadvacetiletý vynálezce George Westinghouse a... konečně na ni napřesrok dostane patent.

Výroba papíru je dosud velmi pracná, poněvadž výhradně ruční a kusová. Což ovšem brzdí jak šíření vzdělanosti, tak následně pokroku. 9. září 1798 však N. L. Robert, léta pracující jako dozorce v papírně, píše - poté, co si svůj vynález strojní výroby papíru ověřil ve velkém - samotnému francouzskému "občanu ministru vnitra" o svém vynálezu strojní výroby papíru v nekonečné řadě. "Se zřetelem k ohromnému významu" žádá patent zdarma. Dostává ho a 3000 franků odměny k tomu. Nakonec se však nepohodne se zaměstnavatelem (který z toho chce taky něco mít), zadluží se a jeho vynález vylepší jiní.

I hluboko po první světové válce ještě brázdí - vedle již benzinových osobáků - evropské silnice nákladní parovozy (sentinely). Teprve rozmach naftových (dieselových) motorů dává šanci nákladním autům v dnešním slova smyslu. Z nich první vyjíždí 10. září 1923 z továrny v německém Gagenau. Pětitunka Benzovy konstrukce se už vzhledem příliš neliší od dnešních.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Třikrát „talák“ už nestačí. Indie zakázala okamžitý muslimský rozvod

Indický nejvyšší soud zakázal kontroverzní způsob rozvodu, který praktikovali tamní muslimové. Až do letoška se muž mohl legálně se ženou rozvést tím, že...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oslavuje test mezikontinentální rakety...
Máme udeřit jako první? V Bílém domě se mluví o preventivní válce s KLDR

Donald Trump možná jen blafuje, ale přístup jeho administrativy k severokorejské jaderné hrozbě je zcela jiný než za jeho předchůdců. V Bílém domě se nyní...  celý článek

Libyjská pobřežní stráž odváží migranty, kteří se pokusili překročit...
Migrantům v odplutí z Libye brání nová milice, založil ji bývalý mafián

Lodím s běženci mířícími do Evropy brání z Libye vyplouvat nová málo známá skupina. Informovala o tom v úterý agentura Reuters. Činnost organizace je údajně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.