Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Z Lovosic do Ústí po D8 a podél Labe. Cesta se zkrátila o 9 minut

  17:46aktualizováno  19:11
Sobotní zprovoznění posledního úseku dálnice D8 Českým středohořím přineslo mimo jiné časovou úsporu řidičům, kteří například z Lovosic do Ústí nad Labem mířili dosud po silnici vedoucí podél řeky. Orientační redakční test ukázal, že i když vzdálenostně je nová trasa prakticky stejná, do cíle se dá nově dojet přibližně o devět minut dříve.

Redakční test je skutečně pouze orientační. Kameramani iDNES.cz jízdy absolvovali za rozdílných podmínek.

Zatímco jeden po silnici I/30 podél řeky z Lovosic k obchodnímu centru Forum v Ústí vyrazil ve čtvrtek, druhý si to do stejného cíle ze stejného výchozího bodu (tím byla benzinová pumpa na D8 těsně před sjezdem na Lovosice) namířil v neděli - už po novém úseku D8, ale zase s rychlostním omezením u prackovických tunelů.

Ale i tak vyšla jízda novou trasou zajímavěji. Kameraman při zhruba stejném počtu najetých kilometrů (cca 30 cestou po dálnici vs. 28 podél řeky) ušetřil devět minut.

Nový úsek vyšel na patnáct miliard, celá dálnice se stavěla 32 let

Poslední úsek dálnice D8 z Prahy do Drážďan se otevřel v sobotu. Jenže kvůli nestabilnímu svahu budou nejméně několik týdnů jezdit auta dva kilometry jen jedním pruhem. Cena stavby se vyšplhala na závratných 15 miliard.

Tři mosty, Vchynice, Oparno a Dobkovičky, a dva tunely, Prackovice a Radejčín, stojí na posledním, nejmodernějším úseku dálnice D8 přes České středohoří. Auta však kvůli nestabilnímu svahu jezdí kolem prackovické estakády jen jedním pruhem (o otevření posledního úseku D8 čtěte zde).

Fotogalerie

Na dokončení autostrády z Prahy do Německa se čekalo téměř patnáct let, podle původních předpokladů se po ní mělo jezdit už v roce 2002. Dokončení zkomplikoval zejména poslední úsek přes České středohoří, který vede nestabilním, sesuvným územím. S jeho budováním se začalo v roce 2007, původně měl stát 3 miliardy, ale s postupem času se stavba prodražovala.

Cena vysoutěžená investorem – Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) byla 9,9 miliardy, nakonec se suma vyšplhala na 15 miliard. Pro dokončení tohoto úseku také padlo hned několik termínů. Plánován byl rok 2010, 2012, 2013, 2014...

Cesta z Prahy do Německa se zkrátí o půl hodiny a v Ústeckém kraji se zklidní doprava, zmizí nekonečné kolony na objízdných trasách.

(17.12.2016) Auta poprvé vjela na nově otevřený úsek dálnice D8

„Dálnice je jednoznačně bezpečnější druh komunikace. Úsek od Ústí nad Labem přes Krušné hory k hranicím byl otevřen před deseti lety, 21. prosince 2006, a za těch deset let, kdy poslední úsek autostrády chyběl, na přeplněných objízdných trasách z Ústí na Lovosice podél Labe a z Lovosic přes Bořislav do kopců na Teplice docházelo při nehodách ročně k sedmi úmrtím. To jsou zcela zbytečně vyhaslé životy, ti lidé mohli žít, kdyby dálnice stála,“ říká šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Úleva v okolních obcích

Dokončený 16,4 kilometru dlouhý úsek dálnice přinese také úlevu obcím ve středohoří, kterými po objízdných trasách denně projížděly desetitisíce aut a kamionů. „Otevření D8 pro nás bude znamenat úlevu od dopravy, od hluku a od prachu. Věříme, že se také zlepší kultura a kvalita bydlení v naší obci,“ sdělil velemínský starosta Petr Křivánek.

Jak šel čas s D8

Dálnice Praha - Drážďany se poprvé objevila v plánech roku 1938. Stavbu znemožnila válka

Roku 1966 se v nových plánech objevuje směr Praha - Drážďany.

V roce 1984 začalo budování úseku Řehlovice - Trmice.

Po roce 1990 se začalo stavět od Prahy. Postupně přibývaly dostavěné úseky.

V roce 2007 začala stavba posledního chybějícího úseku Lovosice - Řehlovice.

V roce 2013 došlo na trase dálnice k masivnímu sesuvu zeminy.

17. prosince 2016 - zprovoznění dánice D8 v celé délce

Dálnice od Prahy (Zdib) po hranici (Krásný Les/Breitenau) měří 92,2 kilometru. Stát za ni podle odhadů MF DNES od roku 1984 utratil 44,7 miliardy korun. Nejdražší byl úsek od Ústí nad Labem po hranici, který stál 22,8 miliardy, nejlevnější část Zdiby – Úžice za 1,49 miliardy korun.

Druhá příčka patří tomu přes České středohoří. „Je dlouhý 16,4 kilometru, plocha vozovek měří 339 600 metrů čtverečních, je na ní 265 stavebních objektů, dva tunely dlouhé celkem 890 metrů, 19 mostních objektů nad dálnicí a dalších 9 nad ostatními komunikacemi, 3 mimoúrovňové křižovatky dlouhé celkem 5 838 metrů. Devět protihlukových stěn měří 6 070 metrů, z inženýrských sítí muselo být přeloženo 42 vodohospodářských objektů, 45 elektrických a 4 potrubí plynovodu. Při zemních pracích bylo přeloženo při výkopech 2 384 900 metrů krychlových zeminy a na náspech použito 2 558 200 metrů krychlových,“ přiblížil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Při stavbě byly použity nejnovější technologie, protože prakticky celý úsek vede CHKO České středohoří, kde by se vůbec stavět nemělo. D8 je tak jedinou autostrádou, která chráněným územím vede. A tak například 275 metrů dlouhý, železobetonový most Oparno je stavěn takzvanou letmou betonáží a oblouky s rozpětím 135 metrů byly vyvěšovány zpětnými závěsy bez zásahu do prostoru Oparenského údolí.

Poslední úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi

Poslední úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi

V tunelech osmdesátkou

Tunel Radejčín je zase mnohem bezpečnější než ty na D8 před hranicí s Německem. Zdejší tunely Panenská a Libouchec mají oba pruhy silnice v jednom tubusu široké 7,5 metru, radejčínský je o 2 metry širší. V případě menší nehody tyto dva metry podle stavitelů znamenají, že zde lze vůz odstavit a ostatní ho mohou objet i bez zavření tubusu.

Ačkoli jsou širší a bezpečnější, bude se i v nich jezdit jen maximální povolenou rychlostí 80 kilometrů v hodině, která podle zákona platí pro všechny tunely v zemi. „Tato rychlost je daná konstrukcí tunelů, prudkou změnou výhledové situace řidiče i zcela změněných světelných podmínek,“ vysvětlil Ušák.

Díky moderní technice se mění i sledování provozu na D8. „Protože nové tunely mají modernější technologie, stejnou byly vybaveny i tunely před hranicemi,“ přiblížil šéf dopravní policie, která má sledovací stanici v Řehlovicích. Vedle je i technická budova ŘSD, kde sledují technici provozní věci a údržbu, policie bezpečnost.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Co dělat, aby váš hlas nepropadl? V triku s rudou hvězdou k volbám nechoďte

Už za několik hodin začnou sněmovní volby. Jak volit, abyste nepřišli o hlas? Musíte mít platný průkaz totožnosti, politicky neutrální oblečení a vhodit...  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.