Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cynickým lékařům je konec, správnému chování je naučí nové školení

  1:21aktualizováno  1:21
Stále častěji si pacienti stěžují na nevybíravé jednání ze strany ošetřujících lékařů. Zabránit se tomu snaží nový projekt financovaný z evropských fondů, který má lékaře naučit správné komunikaci s pacienty a také tomu, jak nevyhořet.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Je to něco, co lékaře a sestry ve školách doposud nikdo neučil: jak se vyvarovat stresu, aby v práci nevyhořeli a nebyli zlí na své pacienty. Takového protivného doktora zažil zřejmě už každý.

Teď u nás díky evropským penězům proběhl první projekt ušitý na míru tomu, co zdravotníky pálí, s názvem: Utěšuji, pomáhám, podporuji. Prošli jím zaměstnanci tří ústavů na Moravě a stereotypy se pokusili odstranit cvičením. Vyhořelý zdravotník je nespokojený v práci a chová se k pacientům cynicky. A ti si zlá slova pamatují do smrti.

Aby si zdravotníci a pacienti navzájem neubližovali, bylo by podle viceprezidenta České lékařské komory Zdeňka Mrozka dobré, kdyby se už medici v rámci školy učili, jak na to. "Bylo by skvělé, kdyby medici v rámci výuky chodili třeba na čtrnáctidenní praxi do hospicu. A pochopili, jak citlivě komunikovat s umírajícími," říká Mrozek. Avšak je to podle něj zatím jen nápad.

Nový přístup k pacientům se snaží lékařům a mladým medikům předat společnost Kariérový a personální servis (KAPS), která zdravotníky učí, jak nevyhořet.

Negativní pocity před pacienta nepatří

"Hrozně těžké bylo naučit je, že mají právo být rozčilení na pacienty. Mají právo na ně nadávat. Smějí mít vůči obtížným pacientům negativní pocity a nemít je třeba rádi. Jen to nikdy nesmějí dát najevo před nimi," říká Jana Zbořilová, ředitelka společnosti KAPS, která na kurzy získala peníze z Evropské unie.

"Když se objeví člověk, který je zlý či agresivní, odpovědět mu stejnou mincí znamená, že se komunikace zasekne a nedostanete se nikam. Zdravotník tu však není od toho, aby vyhrál ´bitvu´ v rozhovoru. Je tu pro pacienta. A agresivní pacient často znamená jen to, že má strach," vysvětluje Zbořilová.

"Snažili jsme se předat zdravotníkům co nejvíc, ale pokračování projektu kvůli penězům visí ve hvězdách," doplnila Zbořilová.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Europoslanec za KSČM Vladimír Remek, první československý kosmonaut, sleduje
Remek na konci roku opustí funkci velvyslance v Rusku

Český velvyslanec v Rusku Vladimír Remek k závěru roku skončí ve své funkci. V pondělí to potvrdilo ministerstvo zahraničí. Podle týdeníku Respekt Remek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.