Je to něco, co lékaře a sestry ve školách doposud nikdo neučil: jak se vyvarovat stresu, aby v práci nevyhořeli a nebyli zlí na své pacienty. Takového protivného doktora zažil zřejmě už každý.
Teď u nás díky evropským penězům proběhl první projekt ušitý na míru tomu, co zdravotníky pálí, s názvem: Utěšuji, pomáhám, podporuji. Prošli jím zaměstnanci tří ústavů na Moravě a stereotypy se pokusili odstranit cvičením. Vyhořelý zdravotník je nespokojený v práci a chová se k pacientům cynicky. A ti si zlá slova pamatují do smrti.
Aby si zdravotníci a pacienti navzájem neubližovali, bylo by podle viceprezidenta České lékařské komory Zdeňka Mrozka dobré, kdyby se už medici v rámci školy učili, jak na to. "Bylo by skvělé, kdyby medici v rámci výuky chodili třeba na čtrnáctidenní praxi do hospicu. A pochopili, jak citlivě komunikovat s umírajícími," říká Mrozek. Avšak je to podle něj zatím jen nápad.
Nový přístup k pacientům se snaží lékařům a mladým medikům předat společnost Kariérový a personální servis (KAPS), která zdravotníky učí, jak nevyhořet.
Negativní pocity před pacienta nepatří
"Hrozně těžké bylo naučit je, že mají právo být rozčilení na pacienty. Mají právo na ně nadávat. Smějí mít vůči obtížným pacientům negativní pocity a nemít je třeba rádi. Jen to nikdy nesmějí dát najevo před nimi," říká Jana Zbořilová, ředitelka společnosti KAPS, která na kurzy získala peníze z Evropské unie.
"Když se objeví člověk, který je zlý či agresivní, odpovědět mu stejnou mincí znamená, že se komunikace zasekne a nedostanete se nikam. Zdravotník tu však není od toho, aby vyhrál ´bitvu´ v rozhovoru. Je tu pro pacienta. A agresivní pacient často znamená jen to, že má strach," vysvětluje Zbořilová.
"Snažili jsme se předat zdravotníkům co nejvíc, ale pokračování projektu kvůli penězům visí ve hvězdách," doplnila Zbořilová.