Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cykloaktivista: Každý řidič by měl projet městem na kole

  14:35aktualizováno  3. srpna 15:00
Nový silniční zákon nezměnil jen život motoristů, ale i cyklistů. Pražského propagátora jízdy na kole Michala Křivohlávka jeho efekt příjemně překvapil, situaci cyklistů v českých městech přesto dál považuje za špatnou. Problémem jsou podle něj i vztahy mezi cyklisty a řidiči.

Michal Křivohlávek chce, aby se Praha přiblížila Evropě i počtem kol ve městech. | foto: David VotrubaiDNES.cz

ODPOVĚDI MICHALA KŘIVOHLÁVKA ČTĚTE ZDE

Křivohlávek v on-line rozhovoru se čtenáři připustil, že některým motoristům mohou cyklisté překážet. "Rozboru chování řidiče auta se věnuje řada výzkumů. Vypadá to, že za volantem dochází u řidiče ke specifickému vidění okolí. Auto je jakousi ulitou, soukromým prostorem, který se posouvá veřejnou ulicí. Cyklisté můžou být z kabiny auta vnímáni jako narušitelé," vysvětlil.

"Auta jsou v zácpách pomalá a neohrabaná, cyklistovi překáží. To vyvolává napětí i na druhé straně. Určitým řešením je, když řidič i cyklista má zkušenosti toho druhého," dodal. Povinnost absolvovat pár cyklojízd po městě by podle něj přispěla k větší ohleduplnosti některých řidičů.

Efekt silničního zákona mě potěšil
Čtenáři se Křivohlávka ptali i na nový silniční zákon. "Ačkoli nejsem příznivcem tvrdých opatření, musím říci, že efekt nového zákona mě příjemně překvapil. Polovina mrtvých a těžce zraněných je číslo, které mluví za sebe," reagoval.

Situace cyklistů v českých městech však podle něj zůstává velmi špatná. Radnice dělají pro "kolaře" velmi málo. "Úsilí pražského magistrátu se soustředí na jednoduše prosaditelné a na papíře efektní stavby: vyznačení cyklostezek na nepoužívaných komunikacích, širších chodnících, v parcích a na okraji města."

Michal Křivohlávek je spolupracovníkem projektu Automat a autorem projektu Růžové kolo. Automat propaguje udržitelnou dopravu v Praze, tedy takovou, která je přátelská pro město i pro lidi. Hlavní město k ní má podle něj ještě daleko.

"Od roku 1990 trojnásobně vzrostl počet aut a zvýšila se i intenzita jejich využití. Lidé jezdí autem i za pohybem," vysvětlil Křivohlávek.

"Německo a další západní země na vztazích mezi veřejnou dopravou, auty a koly pracují od sedmdesátých let. Výsledkem jsou pro lidi skutečně mnohem přátelštější města, než je dnešní Praha," řekl.

Kopce jsou omezením, ne překážkou
Křivohlávek před časem čerpal poznatky o městské cyklistice na stáži v dánské Kodani. S názorem, že jízda na kole v kopcovité Praze na rozdíl od rovinatého Dánska nikdy nezlidoví, nesouhlasí.

"Řada měst, jako například Basilej nebo norský Trondheim, má spoustu kopců a kolo v nich hraje důležitou roli. Kopce jsou omezení, ale ne překážka. Prostě do kopce to jede pomalu a z kopce rychle."

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Zákaz vstupu do lesů na Šumavě posvětili úředníci, může jít o život

Do známých turistických lokalit v okolí Nové Pece, Stožce ale i Horní Plané je od úterý zakázáno vstupovat. Lesy jsou nebezpečné kvůli sobotní bouřce, která v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hever, žárovky. Některé části povinné výbavy jsou přežitek, míní poslanci

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.