Cyklistům jde při jízdě v centru Prahy mnohdy o zdraví

  10:34
Praha - Cyklisté to v metropoli nemají jednoduché: chybí dostatek kvalitních a bezpečných cyklotras, u převážné většiny státních institucí a stanic metra chybí stojany na kola. Rovněž cestovat s bicyklem v linkách městské dopravy přináší řadu obtíží. Navíc jízdu na kole v centru města nedoporučují lékaři. Pokud si chtějí cyklisté převést své kola linkami městské hromadné dopravy, mají většinou smůlu. Bicykl nesmí přepravovat v tramvajích ani autobusech.

"Jízdní kolo může cestující přepravovat pouze v metru v době snížených přepravních nároků, a to v posledním voze soupravy a na jeho poslední plošině. Cestující smí přepravovat pouze jedno jízdní kolo," píše se v informacích pro cestující. Kdy je ovšem dopravní špička, to se už zájemce nedozví.

"Podle posledního průzkumu nepatří kola do metra od půl osmé do půl deváté ráno a od půl čtvrté do sedmi hodin večer. Navíc by měly být v soupravě maximálně dva bicykly," upřesnila tisková mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová s tím, že cyklisty z vozů mohou vykázat nejen revizoři, ale i také přepravní manipulanti.

Pokuty nehrozí

Pokuty jim však nehrozí. "V ostatních dopravních prostředcích nelze kola vozit z prostorových důvodů. Dáváme přednost vozíčkářům a matkám, které vezou dětské kočárky," popsala stanovisko městského dopravce k přepravě kol Knoblochová.

Omezení při přepravě se nelíbí Petru Štěpánkovi, mluvčímu občanského sdružení Oživení, jež se zabývá stavbou cyklostezek. "Ve většině západních zemí se může kolo v metru vozit čtyřiadvacet hodin denně. Například v americkém Phoenixu mají i autobusy vpředu držáky na kola, což se jim velmi osvědčilo. V Kodani mají zase všechny taxíky speciální úchyty na kola," vypočítal Štěpánek. "Do našich tramvají při malém počtu cestujících by se kolo také určitě vešlo," domnívá se Štěpánek.

Dodal, že město by mělo podmínku přepravy kol zakotvit i při výběru nájemců stání pro taxi u železničních stanic. Zároveň upozornil na nevyhovující městské trasy, které vedou po frekventovaných silnicích. "Najdou se i různé perličky. Jedna cyklostezka vede také na Letné po schodišti. V Karlíně zase město do pruhu pro cyklisty umístilo kontejnery na separovaný odpad. Přitom se nabízí řada tras, které by kopírovaly řeku Vltavu nebo potoky ve městě," sdělil.

Chybějí stojany

Jednou z dalších potíží, s nimiž se cyklisté musí každodenně vyrovnávat, je i nedostatek stojanů pro kola. U většiny stanic metra úplně chybějí, rovněž u mnohých státních institucí není místo, kam by bylo možné kolo odložit. "U magistrátu na Mariánském náměstí je parkoviště pro úředníky, stání pro radní, ale stojany pro kola nikoli. Když tam jdu jednat, musím kolo zamykat k lampám veřejného osvětlení. Přitom by mělo jít město příkladem," postěžoval si Štěpánek. Podle něho by stojany na zastávkách metra a tramvají ulehčily nejen automobilové dopravě. Lidé by totiž mohli při cestě do práce místo autobusů využívat kola.

Jan Hroudek z odboru dopravy magistrátu přiznal, že před budovou radnice stojan není. Zároveň však zdůraznil, že o umístění se již jedná. "Rádi bychom je viděli u stanic metra. Otázkou však je, jestli budou využívané. Nemůžeme totiž zajistit jejich stoprocentní bezpečnost před zloději," doplnil Hroudek. "Není důvod, proč by tam neměly být, místa je tam vždy dost a stojí jen pár stovek," míní Štěpánek.

Jízda po centru škodí zdraví

Další problém, který odrazuje mnoho cyklistů od jízdy ve městě, je netolerantnost řidičů a zplodiny z jejich automobilů. Na škodlivost cyklistiky v centru metropole poukazují i lékaři. "Často jezdit na kole ve středu města určitě není vhodné, cyklostezky v okrajových částech Prahy jsou ze zdravotního hlediska méně nebezpečné," řekl imunolog Karel Mastný. "Více než jedna třetina lidí u nás trpí alergiemi. Právě těmto lidem mohou emise z aut, které při cyklistice dýchají, přinést řadu nemocí, jež se mohou projevit i později. Nemusí to být jen onemocnění dýchacích cest," upozornil Mastný.

Ke kvalitě cyklotras ve městě se vyjádřili také čtenáři internetového serveru www.bikeforum.cz, který se cyklistice věnuje. "Pokud si chci zajezdit, musím vypadnout metrem z města. Je to sice zdržení půl hodiny tam a půl hodiny zpět, ale vyplatí se to, protože v Praze nejsou prakticky žádné cyklostezky," napsal jeden ze čtenářů. "Řidiči jsou hrozní a chodci nás taky nerespektují. Snažím se proto co nejvíce využívat parky, třeba Stromovku a Letnou. Vždycky si ale říkám: radši někam dojedu o deset minut později, ale živý," prohlásil další.

Budování cyklostezek má v Praze zpoždění

Budování systému cyklistických tras v metropoli, který v roce 1993 schválili tehdejší představitelé města, má zpoždění. Již letos mělo být hotovo čtyři sta kilometrů cyklotras, v současnosti je však pro zájemce k dispozici necelá polovina - jenom sto osmdesát kilometrů. Z toho jenom šedesát kilometrů vede po samostatných komunikacích v parcích a sadech či nově vybudovaných stezkách pro cyklisty a chodce.

Některé městské části proto raději budují stezky z vlastních prostředků. "Předpokládali jsme, že do roku 2000 bude zprovozněno čtyři sta kilometrů," přiznal Jiří Medek z Ústavu dopravního inženýrství hlavního města. "Projekt ustrnul asi před třemi lety. Magistrát do toho nedal v poslední době ani korunu, čas od času něco zaplatí městské části, ale není to moc, protože také nejsou příliš solventní. Zpoždění zavinila i složitá jednání s majiteli pozemků, jimiž stezky procházejí," dodal Medek.

"Projekt má několikaletý skluz. Město v posledních dvou letech nedalo z rozpočtu na stavbu stezek vůbec nic," potvrdil Petr Štěpánek, mluvčí občanského sdružení Oživení, které pro město zpracovává studie cyklotras. "Do dopravy proudí v hlavním městě ročně jedenáct miliard korun. Magistrát přitom uvádí v materiálu pro Evropskou unii, že jedno procento obyvatel dojíždí do práce na kole. Podle zdravého rozumu by tak měli dávat milion a sto tisíc korun na cyklistiku, což se ovšem neděje," upozornil mluvčí.

"Stezky se budou stavět průběžně. V Praze jsou však jiné priority než cyklistické stezky. Městský rozpočet je limitován a nemůžeme si říkat, co ještě uděláme, ale naopak co jsme za tento finanční objem schopni udělat," uvedl náměstek primátora Petr Švec, který má na starosti životní prostředí. "Nedomnívám se, že by se s cyklostezkami úplně skončilo. Budou se spíše dávat postupně do pořádku," konstatoval náměstek.

Jeho kolega Martin Hejl, pod něhož spadá doprava ve městě, je nyní na dovolené, a proto se k problematice nevyjádřil. Některé obvody se snaží tento dluh města dohnat a na svém území zřizují vlastní cesty.

"Většinou však kopírují původní systém, který byl schválen před sedmi lety," řekl Medek z Ústavu dopravního inženýrství. Například Praha 4 do budování stezek od roku 1997 investovala více než šest a půl milionu korun. Stezku, která propojí oblast vodní nádrže Hostivař s Petrovicemi a Újezdem a bude stát dva a půl milionu korun, zaplatí zase jedenáctá městská část.

 

Radnice připravila soutěž pro rodiny

Již příští sobotu, tedy 5. srpna, si mohou rodiny s dětmi zpříjemnit víkend při akci nazvané Na kole a kolečkových bruslích bezpečně, aneb Jezdí celá rodina, která začíná v devět hodin na cyklostezce Braník v ulici U Kempinku. Lidé, kteří se zúčastní cyklistického a bruslařského závodu, mohou získat nejrůznější ceny.

"Odměny jsou v souladu s myšlenkou celé akce a mají tak přispívat ke snižování rizika zranění při sportu. Městská část proto uvolnila sto tisíc korun na nákup cyklistických přileb, brýlí, světel a dalších důležitých doplňků," uvedla Helena Glezgová, tisková mluvčí Prahy 4, která akci organizuje již druhým rokem. "Zúčastnit se mohou všechny rodiny s dětmi, přičemž jedinou podmínkou je účast otce a matky s jedním dítětem do patnácti let. Soutěžící pak rozdělíme do dvou kategorií," dodala Glezgová. Zároveň připomněla, že loni přišlo do Braníka asi čtyřiadvacet rodin z celé Prahy.

 

Oživení otevře nultý kilometr cyklostezky

Zítra, tedy ve čtvrtek, v jedenáct hodin dopoledne na Výtoni pod železničním mostem ve druhé městské části otevřou zástupci občanského sdružení Oživení a radnice Prahy 2 nultý kilometr cyklotrasy Praha - Drážďany. "Je to spíše symbolický akt, cyklotrasa totiž ještě není zcela dokončena," řekl tiskový mluvčí společnosti Oživení Petr Štěpánek.

V hlavním městě kopíruje oficiální cyklostezku z Výtoně po náplavce k Mánesu, na Klárov, Letnou a do Troje. Dále stezka povede podél řeky Labe přes Litoměřice, Ústí nad Labem, Děčín a pak do Německa. Na území Spolkové republiky Německo je stezka už kompletně dokončena.

Trasa podle Štěpánka měří sto třiapadesát kilometrů a každý kilometr její stavby přišel přibližně na milion korun. Většina nákladů na stezku společnost Oživení uhradí z grantu Nadace Via, druhý obvod přispěl částkou pět tisíc šest set korun. "Kompletně by měla být hotová v roce dva tisíce dva," dodal Štěpánek a doplnil, že zdatní cyklisté ujedou vzdálenost z Prahy do Drážďan i za jediný den.

 

 

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Rvačka na lesbi show. Policista zbil pět dívek i ochranku smíchovského klubu

14. března 2024  13:49,  aktualizováno  14:10

Silně opilý policista v uniformě brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku. Ta skončila v nemocnici....

Babiš se ptal na děti Lipavského. Nešlo o kompro, tvrdí. Za vulgarity se omlouvá

11. března 2024  15:14,  aktualizováno  16:57

Předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš v neděli u svých spolupracovníků poptal citlivé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedám Ukrajině ani cent a válka skončí, řekl Trump při setkání Orbánovi

11. března 2024  9:42

Bývalý americký prezident Donald Trump, který se podle všeho opět stane kandidátem amerických...

Pokud budeme ohroženi, jsme připraveni na jadernou válku, prohlásil Putin

13. března 2024  6:16,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko rozmístí vojáky a zbraně u hranic s Finskem, prohlásil ruský prezident Vladimir Putin. Vstup...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Wehrmacht na Václaváku. Kluka z ikonické fotky zavraždili v Osvětimi

13. března 2024

Seriál Ruce zaťaté v pěst a bezmoc českých strážníků. Tak Pražané před pětaosmdesáti lety „vítali“ německé...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dalších šest let s Putinem: dosáhl toho, co chtěl, nejspíš ještě přitvrdí

19. března 2024

Premium Vladimir Putin si může gratulovat. I když se mu na Západě mnozí vysmívají, že v Rusku zorganizoval...

„Prázdný Topol“ či „kráva“ poslankyně. Nevybíravě mluvili premiéři i prezidenti

19. března 2024

Premium Andrej Babiš omylem poslal e-mail jinému adresátovi a v úterý se kvůli tomu mimořádně scházejí...

Slovenská prezidentská debata: jak se „krasomluvec“ Pellegrini otřel o Čechy

18. března 2024  20:40,  aktualizováno  23:36

Dva největší favorité slovenských prezidentských voleb se vůbec poprvé utkali v televizním duelu....

Na silnici z Klatov do Plzně bourala čtyři auta, v nemocnici skončil i kojenec

18. března 2024  21:06,  aktualizováno  21:37

Na hlavní silnici z Klatov do Plzně u Přeštic bouraly čtyři osobní automobily. Čtyři lidi včetně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...