"Řidiči se musí naučit počítat s možností, že v jednosměrné ulici se budou stále častěji míjet s cyklisty," říká Pavel Polák z pražského magistrátu, který se na návrhu nových značek podílel. To potvrzuje i dopravní odborník Tomáš Cach, podle něhož například v Praze takových ulic v budoucnu vznikne až několik desítek.
Tato situace byla možná i dříve, ale značení jednosměrných ulic, kde cyklisté mohli projíždět v protisměru, nebylo jednotné. Někdy na dodatkové značce bylo napsáno Vjezd kol povolen, jindy to bylo znázorněno jen graficky.
Podle Cacha bude v ulicích, které jsou dostatečně široké, pro cyklisty vyznačen zvláštní pruh.
Provoz se začal přizpůsobovat cyklistům
"Až doteď se dopravní novinky až na pár výjimek přizpůsobovaly motoristům, teď konečně přišla změna," okomentoval lepší začlenění cyklistů do silničního provozu Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat.
Jaké dopravní značky tedy přibyly? Kromě té, která cyklistům dovoluje vjíždět do protisměru v jednosměrné ulici, je významná i dodatková tabulka, která na víceproudé silnici umožňuje cyklistům jedoucím vpravo pokračovat rovně i v okamžiku, kdy jsou v pruhu, kde motoristé musí odbočovat doprava.
"Zdánlivě může působit nevýznamně, ale lidé jedoucí na kole díky tomu nemusí přejíždět z pruhu do pruhu," vysvětluje Křivohlávek.
Další značkou je takzvaný cyklokoridor. Nejde však o klasickou svislou značku, ale o grafiku nastříkanou na asfalt. Varuje motoristy, že na silnici často jezdí i cyklisté, když není místo pro samostatný cyklopruh. Například v Praze je tento symbol už na dvanácti kilometrech ulic.
"Tato značka je pouze informační. Neznamená, že by řidiči aut na tuto část silnice nesměli vjíždět nebo že by museli dodržovat nějaký odstup. Naše zkušenost je ale taková, že si motoristé hlídají, aby na tuto část vozovky nevjížděli," říká Pavel Polák z pražského magistrátu.
Zlepší se komplikované odbočování vlevo
Odbočování na křižovatce doleva je dalším z rizikových okamžiků cyklistů pohybujících se ve větších městech. Nebezpečí se navíc zvyšuje, když má silnice více než dva pruhy. Právě proto se zavedla značka, která cyklistům radí, jak odbočovat vlevo. A to tak, že namísto doleva je navede doprava.
Cyklista tak nemusí čekat uprostřed frekventované silnice, ale odbočí doprava, kde se postaví před vozidla, jež čekají na červené. A ve chvíli, kdy jim naskočí zelená, může silnici výrazně bezpečněji také projet.