Právě jízda na červenou je častou příčinou nehody cyklistů.

Právě jízda na červenou je častou příčinou nehody cyklistů. | foto: Centrum dopravní prevence

Cyklisté bourají častěji, zemřelo jich víc než loni

  • 233
Větší zájem Čechů o cyklistiku ovlivnil i policejní statistiky. Výrazně totiž stoupl počet tragických nehod zaviněných lidmi na kolech. Za šest měsíců jich letos způsobili 36, loni to bylo 22. Zavinění nehody přitom cyklisté většinou zaplatili životem.

V prvním pololetí zemřelo na českých silnicích 45 cyklistů. V šestatřiceti případech byli viníkem nehody právě oni.

Cyklisté tedy sami zavinili osmdesát procent tragédií. Počet smrtelných nehod způsobených lidmi na bicyklech navíc prudce roste. Je jich o 14 více než v loňském prvním pololetí.

"Cyklisté stále více riskují," pokusil se o vysvětlení Josef Tesařík z dopravní policie. Zvýšil se také celkový počet nehod, za které mohou cyklisté. Za uplynulých šest měsíců jich policisté napočítali 1150. Zhruba za stejný počet sražených cyklistů nesou vinu řidiči.

Vážná situace se jen tak nezmění. Zrovna ve čtvrtek srazil vlak na Kroměřížsku cyklistu, který se před ním snažil přejet trať. Právě nepozornost je častým důvodem nehod cyklistů. V pondělí chtěl čtyřicetiletý cyklista předjet na Táborsku nákladní vůz. Nevšiml si, že auto odbočuje, a po střetu zemřel.

Příznivců cyklistiky v posledních letech přibývá, teď je jich odhadem milion a půl. Část z nich si nedělá těžkou hlavu kvůli pití alkoholu. Opilci na kole mohou za dvacet procent nehod, u kterých označí policisté za viníka právě cyklistu. Některé jezdce to stojí život - jako muže z Frenštátu pod Radhoštěm, který se vydal domů z restaurace na kole. Kousek od hospody narazil do můstku a sjel do potoka. Nehodu nepřežil.

Vinu na přibývajících tragédiích však nemají zdaleka jen cyklisté. "Dalším důvodem, proč jich tolik umírá, je skutečnost, že v Česku je málo cyklostezek. Máme jich asi tisíc kilometrů. V Holandsku je to devatenáctkrát víc," řekl Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu. "Lidé tak musí často riskovat jízdu po frekventovaných silnicích," dodal.

Dopravní odborníci mají ještě jiné vysvětlení. "Sezona pro cyklisty začala mnohem dřív než v předchozích letech. Já sám jsem začal jezdit už v polovině března," podotkl Martínek, který je hlavním autorem národní strategie na podporu cyklistiky.


Video