Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smetli jsme pýchu RAF z oblohy, chlubí se Indové po cvičení stíhaček

  20:59aktualizováno  20:59
Oblíbené spory, čí stíhačky jsou lepší, to nevyřeší, ale přít se o to lze docela dobře. Indičtí letci se - už poněkolikáté - utkali v Británii s kolegy z RAF. A do médií pronikly tradiční zaručené zprávy, kdo to komu „natřel“. Letos se Indové chlubí, že bývalým kolonizátorům uštědřili výprask 12:0.

Dvojice stíhaček Typhoon britského Královského letectva při cvičení s indickými letouny Su-30MKI | foto: Royal Air Force

V Británii před několika dny skončilo už čtvrté společné cvičení RAF a indického letectva s názvem Indradanush. V hinduismu se tak říká duze, ačkoliv existují různé výklady, zda duha zpodobňuje Indrův či Rámův luk.

A různé výklady „duhy“ se po leteckém cvičení v Británii objevily i na zcela světské rovině. Velitel indických letců Ashu Srivastav se totiž po návratu pro domácí televizi nechal slyšet, že výkon jeho mužů byl „mimořádný“. Indická média přinesla zprávy o tom, že v simulovaných soubojích „sestřelili“ Indové dvanáct eurofighterů při nulových vlastních ztrátách, včetně boje jednoho indického Su-30 proti dvěma britským stíhačkám.

Fotogalerie

Vzájemné špičkování obou zemí má přitom tradici. List Indian Express napsal, že v roce 2007 se k „vítězství“ přihlásili Indové, čtyři roky nato zase Britové.

Britové jsou ovšem od letecké bitvy o Británii na Královské letectvo hrdí a zmínky o neúspěších berou háklivě. Tím spíše, že se Indové nyní chlubí drtivým úspěchem letounů ruského původu. Právě s ruskými stíhači se britští letci na obloze často setkávají, když Rusové svými lety s vypnutými odpovídači poblíž hranic zemí NATO zkoušejí bdělost aliančních pilotů.

„Ke zklamání důstojníků RAF se indický protějšek dopustil neobvyklého kroku, když veřejně prohlásil, že ve vzdušných soubojích zvítězil 12:0,“ konstatoval britský server The Independent.

Dva světy: Su-30 proti Typhoonu

Dva stroje, dva světy. Vlevo Typhoon britského Královského letectva, vpravo stroj Su-30MKI, pokročilá indická verze pro export určeného Su-30MK.

Vlevo Eurofighter Typhoon, vpravo Su-30MKI

Eurofighter Typhoon je pokročilý bojový letoun, zařazený do služby v roce 2003. Užívají jej velké západoevropské země s výjimkou Francie. Platí za drahý, ale vyspělý letoun využívající moderní technologie, jehož tvůrci se snažili snížit zjistitelnost stroje radarem. Stroje řady FGR4 jsou nejmodernější, které RAF má.

Suchoj Su-30MKI vychází z osvědčeného, ve své době špičkového Su-27. Písmena MKI označují exportní modernizaci určenou pro Indii. Letoun je mimořádně obratný, i díky vychylování tahu motorů. Je optimalizován pro potřeby Indie, obsahuje indické, francouzské i izraelské systémy a mezi různými verzemi Su-30 patří k nejlepším.

Zdroj Independentu z Královského letectva poznamenal, že „při letu zpět do Indie muselo dojít k zamlžení vzpomínek, protože titulky v indickém tisku neodpovídají výsledkům procvičovaných scénářů“. A doplnil, že britské letouny bojovaly „s rukou za zády a nevyužily naplno svých schopností“.

Indové uspěli ve scénáři šitém na míru

Dá se tedy ale říci, kde je pravda? Opravdu se indickým pilotům, potažmo ruské konstrukční škole, podařilo prokázat převahu nad eurofightery, které platí za špičkové stíhačky letectev západoevropských velmocí?

Krátký závěr by zněl asi takto: ne, vůbec to není tak jednoznačné. A nejen proto, že se tvrzení Indů a Britů vzájemně vylučují.

Klíčová totiž je poznámka o drtivém úspěchu při „dogfightech“, tedy manévrových soubojích na blízko. Indové si v ní sice nárokují úspěch a možná mají pravdu, jenže doby bitvy o Británii jsou dávno pryč a v dnešních leteckých soubojích nemusí na tento druh boje vůbec dojít - prostě proto, že dalekonosné řízené střely boj mohou rozhodnout ještě za hranicí viditelnosti.

A v tom by - minimálně papírově - měl zřejmě převahu západní letoun díky mnohem menšímu „radarovému odrazu“, tedy veličině, která říká, jak snadné či obtížné je zachytit daný stroj radarem (například „neviditelný“ americký F-22 Raptor má tento radarový odraz téměř nulový). Roli zde samozřejmě hraje více faktorů, mezi nimi výkonnost vlastního radaru či schopnost účinně sdílet data s výkonnými radary vlastních sil, ať už pozemními, či leteckými.

U modernizací letounů se sice konstruktéři snaží o snížení radarového odrazu například pomocí speciálních nátěrů, jenže pokud zůstane stejná základní konstrukce letounu, přinese takové úsilí jen omezený úspěch. U Typhoonu se na snížení radarového odrazu dbalo už při vývoji. V době vývoje Su-27, z nějž je Su-30 odvozen, ještě takovou prioritu konstruktéři neměli.

Mimo dohled to tak slavné nebylo, připustili Indové

Pravdou je, že se letos Indové nepochlubili žádným zvláštním úspěchem ve scénářích bojů za hranicí viditelnosti (někdy se označují jako BVR - beyond visual range, pozn. red.) „Ztratili jsme jedno, dvě letadla, dalo se to čekat,“ odtušil indický velitel, aniž by jakkoliv zmínil, jak dopadli Britové.

Indian Express také připomněl , že když se v zemi konalo výběrové řízení na nové stíhačky, první dvě místa obsadily právě Eurofighter a francouzský Rafale.

V praxi je nicméně velmi těžké až nemožné určit nějaké jednoznačné pořadí kvality stíhacích letounů. Roli hraje příliš mnoho faktorů - od vycvičenosti letců přes technický stav letadel, konkrétní výzbroj či meteorologické podmínky až po celkovou povahu konfliktu a možnost uplatit v něm všechny prvky, o něž dané letectvo opírá svou sílu.

Autor:


Témata: Lubenec




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.