Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři britští politici půjdou kvůli skandálu s výdaji před soud

  15:55aktualizováno  15:55
Skandál s poslaneckými náhradami vyústil ve Velké Británii v žalobu čtyř politiků. Prokurátor je obvinil z toho, že si neprávem nechali proplatit některé výdaje, a zneužili tak celý systém. Čtveřice stane před soudem ve Westminsteru příští měsíc, hrozí jim až sedm let ve vězení.

Člen Dolní sněmovny Jim Devine ve svém domě ve skotském Balckburnu. Čeká ho soud kvůli zneužívání poslaneckých náhrad. (5. února 2010) | foto: AP

Systém s poslaneckými výdaji zneužilo za posledních šest let na 390 britských poslanců, kteří si nechali na náhradách neprávem proplatit 1,12 milionu liber (téměř 40 milionů korun). Přestože jejich chování Británii pobouřilo, většina politiků se nedopustila trestných činů - prostě zneužili systém a nechali si proplácet i zcela absurdní věci.

Až na čtyři z nich, kteří podle šéfa britských prokurátorů Keira Starmera zašli příliš daleko. "Ve čtyřech případech jsme došli k závěru, že existuje dostatek důkazů, abychom vznesli obvinění. A také, že je ve veřejném zájmu tyto osoby obžalovat," uvedl podle deníku The Times.

Před soudem se tak budou zodpovídat tři členové Dolní sněmovny z řad vládních labouristů Elliot Morley, David Chaytor a Jim Devine a člen Sněmovny lordů z řad opozičních konzervativců Paul White, lord Hanningfield.

Poslanci obrali Brity o miliony

Nyní vracejí peníze do státní kasy

Někdejší ministr životního prostředí Elliot Morley čelí dvěma obviněním z podvodu při proplácení výdajů za hypotéku. Chaytor se musí bránit proti třem podobným obviněním a Devine se bude zodpovídat z toho, že si podle policie nechal proplatit falešné účty.

Konzervativec White má na krku šest žalob za několik výdajů - například náklady za přespání v Londýně v den, kdy podle obžaloby v metropoli nezůstal, naopak ho řidič odvezl domů.

První tři jmenovaní se už proti obvinění ohradili, podle stanice BBC vydali společné prohlášení, ve kterém vinu odmítli.

I když má celá aféra, kterou rozpoutal loni deník The Daily Telegraph postupným zveřejňováním výdajů jednotlivých poslanců, zatím za následek jen čtyři žaloby a několik rezignací, přišla britské politiky a jejich partaje draho.

V nadcházejících parlamentních volbách nebude znovu kandidovat nejméně 140 poslanců, většinou právě kvůli skandálu s náhradami.

Aféra s poslaneckými výdaji v Británii

Celá aféra začala loni na jaře, když se k účtům jednotlivých poslanců dostal deník The Daily Telegraph. Poslanci žádali úhrady za absurdní věci včetně konzerv pro psy, opravy trubky pod tenisovým kurtem či budky pro kachny. Stejně tak využívali možnosti nechat si proplácet hypotéky.

Skandál Brity, které loni těžce zasáhla finanční krize, pobouřil a ministerský předseda Gordon Brown povolal bývalého státního úředníka sira Thomase Legga jako hlavního auditora, aby jednotlivé výdaje vyšetřil. Ten vyzval na 390 současných i bývalých poslanců, aby vrátili 1,12 milionu liber. Mimo to také navrhl parlamentu reformu celého systému.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

Prezident Zimbabwe Robert Mugabe se svojí ženou Grace na mítinku mladých...
Mugabeho žena zmlátila v JAR modelku kabelem, dostala imunitu

Vznětlivá povaha Grace Mugabeové vážně poznamenala vztahy Zimbabwe a Jihoafrické republiky. Žena zimbabwského prezidenta minulý víkend napadla v JAR ženu, čímž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.