Politici rádi říkají, že jejich program je nejdůležitější a lidé si je vyberou kvůli němu, proto by víc před volbami snad ani dělat nemuseli. Přesto jen největší strany ČSSD a ODS utratí za kampaň téměř 400 milionů korun.
Přitom čtenáři iDNES.cz dali tvrzení v první větě za pravdu. Školními známkami hodnotili sedm kritérií, která jsou pro ně při výběru strany důležitá. Jednička znamenala nejvyšší důležitost, pětka nejnižší.
kompletní výsledKy aNKETy najdete zdePodle čeho vybíráte, koho volit? |
Zvítězil program strany s průměrnou známkou 1,73, druhé bylo chování strany v minulých letech s výsledkem 1,82.
Naopak kampaň, pod níž si lze představit všechny billboardy, mítinky či předvolební spoty, získala nejhorší známku 4,07. Jen o málo významněji čtenáři hledí na šance, které stranám dávají předvolební průzkumy.
Hodnotilo se také nasazení regionálních politiků na kandidátce, osobnosti celostátních lídrů nebo touha po změně.
Strany musí správně zaútočit na všechny city
Politické strany, které chtějí být úspěšné, nesmějí jednotlivé návnady na voliče zanedbávat. "Zakládáme si na tom, že se náš marketing blíží profesionálnímu. Sledujeme i po kampaních zpětně efektivnost komunikačních kanálů, jako třeba v roce 2008," říká třeba volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík.
Objednejte si Volební SMSJak probíhají předvolební kampaně a kdo volby vyhrál, se můžete dozvědět z první ruky. Objednejte si volební SMS servis iDNES.cz. |
Letošní kampaň je specifická v tom, že žádná strana do ní přímo nejde z vládní pozice. Partaje tudíž nemají možnost lákat voliče na různá předvolební přilepšení, ale zároveň není koho kritizovat za dosavadní vládní kroky.
Od "přinášení změny" k "výsledkům místo slibů"
Jak je důležité přetavit svou pozici ve výhodu, ukazuje třeba srovnání volebních kampaní ODS. "V roce 2006 to bylo hodně o osobnosti lídra, bylo to vyhrocené mezi Jiřím Paroubkem a Mirkem Topolánkem. My jsme byli v opozici, mohli jsme tedy akcentovat to, že chceme věci dělat jinak, deklarovat změnu," vzpomíná senátor a bývalý volební manažer ODS Jiří Šneberger.
Dnes přitom ODS v Praze, kde dosud vládne, může voliče lákat na motto "Výsledky místo slibů", zatímco opoziční ČSSD může jen slibovat.
Samotnou kapitolou jsou volební programy. Strany je často mají velmi detailní, například zelení vytiskli osmdesátistránkovou knížku na recyklovaném papíře. Ale třeba Strana práv občanů - Zemanovci podrobnému programu velkou váhu nepřikládá. Kdo si ho chce vytisknout, tomu postačí při oboustranném tisku jeden papír A4.
O program a nové tváře moc nejde, říkají sociologové
Ačkoliv část voličů slyší na nové tváře, strany jim příliš velký význam nepřikládají. I Věci veřejné, které staví kampaň na boji proti "dinosaurům", říkají: Žádný průzkum, zda voliči chtějí nové tváře - ani interní - jsme nedělali.
Společnost Factum Invenio připomíná, že lidé možná říkají, že rozhodující pro ně je program, realita ale je jinde. Jen pětina lidí totiž četla aspoň jeden program, jen každý dvacátý četl aspoň dva. "Voliči se rozhodují podle sympatií, podle vztahu k osobnostem, síly sloganu a také síly volební kampaně," podotkl šéf Factum Invenio Jan Herzmann.