Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přecenili jste počet Zemanových příznivců, kárá vysílací rada ČT

  19:07aktualizováno  6. února 11:38
Česká televize v Událostech chybně informovala o počtu lidí, kteří podepsali petici na podporu prezidenta Miloše Zemana. Vytkla jí to vysílací rada. Tvrdí, že byla porušena objektivita, a žádá vysvětlení. Za chybu podle ČT může překlep. Moderátorka kvůli němu řekla o nulu navíc.

Petici na podporu Miloše Zemana iniciovala Strana práv občanů v čele s Janem Velebou (na snímku vlevo). | foto:  David Neff, MAFRA

Výtka se týkala hlavní zpravodajské relace Události z 6. listopadu 2014. Konkrétně příspěvku, který se jmenoval Vulgarismy v rozhlasu a týkal se sprostých slov prezidenta Miloše Zemana v pořadu Hovory z Lán. 

Moderátorka Daniela Písařovicová divákům uvedla, že „proti kritice Zemanových výrazů vznikla na internetu elektronická petice z dílny Strany práv občanů. Všechny reakce na prezidentův rozhovor považuje za zákeřnou kampaň. K petici se už připojilo 55 tisíc lidí“. Podle předsedy vysílací rady Ivana Krejčího správný údaj byl 5 500.

Zmíněných 55 tisíc lidí do 6. listopadu podepsalo petici, která žádá Zemanovo odstoupení (více čtěte zde). Petice pro Zemana z dílny Strany práv občanů, o které mluvila Písařovicová, se na začátku listopadu teprve rozjížděla. Vzor podpisového archu SPO zveřejnila až o dva dny později. V tu dobu proto pod peticí ještě nemohly být tisíce podpisů.

Podle mluvčí České televize (ČT) Alžběty Plívové nedošlo k záměně petic, ale k překlepu. „Chyba podle mých informací, které nyní mám, nespočívala v záměně petic, jak píšete, ale v chybě daleko triviálnější. Namísto 5 500 podpisů, které petice měla, bylo řečeno 55 000 podpisů. Je to jen chyba v jedné nule, která vznikla při redakční práci,“ vysvětlila Plívová na dotaz, zda situace vznikla záměnou petic.

RRTV udělovala pokuty

RRTV na svém zasedání také uložila několik pokut. Nova dostala pokutu 300 tisíc korun za epizodu seriálu Expozitura, protože jí mohla ohrozit „fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých“ (více čtěte zde: Pokuta za Expozituru. Radě vadí málo rozostření či výraz „stará děvka“).

Sankci 150 tisíc korun obdržela společnost Eurocat za nesprávnou reklamu na doplněk stravy, která vyvolávala dojem, že léčí.

Pokutu 50 tisíc korun dostala také ČT za nepatřičné zdůraznění produktu v pořadu Sama doma. V rozhovoru na téma Jak vybrat tablet nepatřičně zdůrazňovala produkt Lenovo. 

Zdroj: ČTK

Vysvětlení poslala ČT i Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Ta ji k němu vyzvala s tím, že televize porušila zákon o vysílání tím, že uvedla „ nepravdivý údaj o počtu petentů stavících se na podporu prezidenta kritizovaného za užité vulgarismy v rozhlasovém vysílání, ačkoliv bylo možné běžně zjistit údaje pravdivé, jak dokládají zprávy z jiných médií“.

„Tím se provozovatel vysílání (Česká televize, pozn. red.) dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovila lhůtu k nápravě sedm dní od dne doručení upozornění,“ píše RRTV ve své čtvrteční tiskové zprávě.

O žádné sankci se RRTV nezmiňuje. „ Rada požádala o vysvětlení, ČT vysvětlení podala, Rada vydala upozornění a více se k věci již vracet nebude,“ uvedla mluvčí televize.

Pro televizi je situace nepříjemná v tom, že v nedávné době už dvakrát vysvětlovala způsob, jakým informuje o událostech, které souvisely s prezidentem.

Nejprve část zaměstnanců televize v podnětu Radě ČT upozornila mimo jiné na to, že televize se údajně odmítala vracet k záběrům prezidenta vrávorajícího nad korunovačními klenoty (více o tom čtěte zde).

Rada ČT později také řešila, proč televize vystřihla z věty Miloše Zemana, která byla součástí Událostí, jméno Zdeňka Bakaly. ČT i rada se shodly na tom, že došlo k editorskému pochybení, ale nikoliv k cenzuře ve zpravodajství (více čtěte zde).

Loni v listopadu ČT naopak kritizovali Zemanovi příznivci. Tvrdili, že televize uvedla chybný počet účastníků protestu na podporu prezidenta. Podle předsedy Strany práv občanů na akci dorazilo 500 lidí, zatímco ČT informovala stejně jako další média o desítkách účastníků (více čtěte zde).

Mluvčí televize k zmiňovanému kontextu uvedla, že v případě jedné nuly navíc u počtu petentů jde jen o smůlu, kterou ČT měla, protože překlep se týkal shodou náhod opět souvislosti s prezidentem.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.