Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT stáhla film o Hučínovi, přezkoumá ho komise

  2:22,  aktualizováno  13:47
V úterý večer měl na programu ČT2 běžet dokument o zarputilém bojovníkovi proti komunismu Vladimíru Hučínovi. Česká televize ho ale už podruhé stáhla. "Nezávislý etický panel ČT musí posoudit jeho vyváženost," řekl iDNES.cz mluvčí ČT Martin Krafl. Autor snímku považuje krok ČT za cenzuru.

Vladimír Hučín na projekci dokumentu Martina Vadase | foto: Archiv Vladimíra Hučína

Snímek Martina Vadase s názvem Pravdě podobný příběh Vladimíra Hučína vznikl přímo v brněnském studiu České televize. Vysílat se měl 7. listopadu ve 20:50 na programu ČT2. Místo něj ale ČT na poslední chvíli nasadila mnohem neškodnější dokument o talentovaných dětech.

Autor pozastaveného filmu to považuje za selhání nezávislosti České televize. "Na filmu se mnou spolupracovala dramaturgyně ČT a prošel bez problémů celým schvalovacím procesem, nechápu, proč se to zarazilo v konečné fázi," řekl iDNES.cz Martin Vadas. "Muselo dojít k nějakému zásahu zvenčí," míní režisér.

Jeho půlhodinový časosběrný snímek mapuje poslední čtyři roky v životě někdejšího disidenta a bývalého důstojníka BIS. Na příkladu jeho peripetií s vlekoucími se soudy poukazuje na bezradnost české postkomunistické společnosti při vypořádávání se s dědictvím totality.

"Téma, kterému se dokument věnuje, je velmi citlivé a my velmi dbáme na vyváženost našich pořadů. Vedení ČT proto rozhodlo o tom, že před odvysíláním toho dokumentu chce znát názor nezávislého etického panelu ČT," vysvětlil změnu v programu mluvčí ČT Krafl.

Etický panel by měl podle něj rozhodnout ještě tento týden. Kdy by se měl dokument na programu objevit, pokud by komisí prošel, ještě není jasné. "Předběžně naplánovaný zatím není, to by záleželo na rozhodnutí vedení ČT," uvedl Krafl.

Co je etický panel ČT

Rada České televize schválila vznik takzvaného etického panelu před dvěma lety. Jeho členy jmenuje generální ředitel televize. Pětičlenný sbor nyní tvoří profesor Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a advokát Petr Hajn, bývalá předsedkyně Akademie věd Helena Illnerová, filozof Erazim Kohák, novinář Jiří Peňás a redaktor zpravodajství ČT Zdeněk Velíšek. Etický panel se schází zhruba jednou do měsíce a přezkoumává jednu až dvě stížnosti.

Později mluvčí ČT doplnil, že Vadasův snímek byl vyřazen z programu také kvůli dramaturgické nevhodnosti. "Brněnské studio navrhlo dokument zařadit do vysílacího okna tzv. aktuálních dokumentů, které jsou většinou sociologicky zaměřené. Zmíněný snímek se však z programového typu, požadovaného ČT pro tento stálý vysílací čas, zcela vymyká," vysvětlil Krafl.

Přiznal přitom, že Česká televize má pochybnosti také o osobě režiséra. "Vzhledem k tomu, že se aktivně a významně podílel na kampani pana Hučína před volbami do Senátu, je v tomto případě nasnadě jistá pochybnost o jeho nezaujatosti jako dokumentaristy, pracujícího pro televizi veřejné služby," uvedl Martin Krafl.

Podobný problém řeší panel poprvé
Kvůli Hučínově kandidatuře už televize jednou film stáhla. "To se ještě dalo pochopit," řekl k tomu Vladimír Hučín iDNES.cz.

Takováto diskvalifikace některého pořadu ještě před tím, než byl odvysílán, přitom není vůbec obvyklá. Etický panel dosud řešil stížnosti na vyváženost pořadu vždy až po jeho uvedení.

Jednoho z členů komise, publicistu Jiřího Peňáse, postup ČT velmi zaskočil. Dokument shlédl minulý týden na režisérově privátní projekci.

"Objektivita a vyváženost", kterou bude jako člen speciální komise muset posuzovat, jsou podle něj jenom slovíčkaření. "Mě na tom dokumentu zajímá jeho závažnost a důležitost a o té nemám vůbec žádné pochybnosti," řekl Peňás MF DNES.

Kdo je Vladimír Hučín

Někdejší disident, známý antikomunista, bývalý důstojník tajné služby BIS. Za komunistické éry strávil čtyřicet měsíců ve vězení. Trestán byl za roznášení letáků, za kritiku tehdejších představitelů, ale i za umístění nálože, která roku 1983 vybuchla u domu komunistického agenta Antonína Mikeše. Na konci června se od ostravského krajského soudu dočkal úplné rehabilitace za svou předlistopadovou činnost, včetně ozbrojeného odporu proti komunistickému režimu. Letos byl rovněž zproštěn obžaloby z podněcování levicového extremismu. V říjnu neúspěšně kandidoval do Senátu.
Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.