Honza a Veronika jsou dva mladí lidé z města, kteří zkusí žít na venkově v souladu s přírodou a budou živi jen z toho, co sami vypěstují. Jako námět pro televizní pořad to zní zajímavě.
Jenže v souvislosti s dokumentárním seriálem s prvky reality show Malá farma, který Česká televize bude vysílat od září každou sobotu, jsou zajímavé i jiné věci než uvedený scénář.
ČT si seriál nevyrábí sama, nýbrž ho pro ni "na klíč" točí společnost Czech info, s. r. o., mediálního lobbisty Jaroslava Berky. Za čtyřicet dva dílů (jeden má 26 minut) Czech info vyinkasuje 11,6 milionu korun.
"Na výrobu pořadu uzavřela ČT smlouvu se společností Czech info za standardních důvodů, k nimž patří především ekonomická výhodnost a časová náročnost," vysvětluje mluvčí ČT Ladislav Šticha.
Problém je, že Berka nepodniká jen v médiích. V roce 2006 založil také firmu, která se podle internetových stránek specializuje na "živočišnou výrobu formou biochovů a na agroturistiku". Sídlí v Českém Krumlově, kde budou podle scénáře hlavní protagonisté seriálu nabízet biovýrobky majitelům místních penzionů. Aby toho nebylo málo, tato Berkova společnost se jmenuje stejně jako seriál – Malá farma, s. r. o.
Česká televize tak zřejmě místo dokumentárního cyklu bude vysílat reklamu, za kterou nejenže nic nedostane, ale naopak ještě zaplatí. Seriál navíc zpopularizuje statek v romantickém Kuklově, který rovněž patří rodině Jaroslava Berky. "O tom nemáme informaci, pro ČT je partnerem Czech info," reagoval na to Šticha.
Farmu koupili, aby splnili požadavek ČT
Berka odmítá, že by Českou televizi podvedl. "Projekt Malá farma vede Martin Mrnka, který pro mě pracuje už rok. On jej také s režisérem pilotního dílu Igorem Chaunem nabídl České televizi. Farmu na Šumavě jsme koupili, jen abychom splnili požadavek ČT: dát záruku, že bude stále k dispozici a během natáčení nevzniknou žádné problémy," vysvětluje Berka.
Malou farmu bude firma Czech info, která se jinak věnuje mediálnímu poradenství a lobbingu, točit pro brněnské studio. Jeho ředitel Karel Burian má k Berkovi hodně blízko. Před devíti lety musel Českou televizi opustit, protože jako šéf brněnského zpravodajství protlačil do odvysílaných příspěvků skrytou reklamu. Práci mu později dal Berka, udělal z něj ředitele další své společnosti RTA – Regionální televizní agentury.
Podle několika zdrojů má Berka značný vliv na současné vedení ČT, včetně generálního ředitele Jiřího Janečka. A byl to právě Berka, kdo před třemi lety pomohl Burianovi k návratu do čela brněnského studia.
"Člověk nemusí mít žádné tajné informace, aby viděl, že Jaroslav Berka a lidé kolem něj přímo ovlivňují personální řízení České televize," říká například bývalý šéf České televize Ivo Mathé.
Burian na dotazy MF DNES do včerejší uzávěrky neodpověděl.
Kolik by to mělo stát?
Seriál Malá farma nebudí podezření jen kvůli možné skryté reklamě a kvůli pochybnostem, zda nejde o "kšeft pro kamaráda". Rozpaky budí i cena, za kterou si ho Česká televize pořídila. "Mohli by to udělat za třetinu. Nemají žádné velké náklady, nemusí nikomu platit cestovné ani ubytování, což je drahé. Problém je, že nebylo žádné výběrové řízení a zařadilo se to do kategorie zábava, kde jsou vyšší sazby," říká zdroj z ČT, který si nepřál zveřejnit své jméno.
Mluvčí televize Ladislav Šticha to však odmítá. "Mimořádně drahé to určitě není. Náklady jedné minuty Malé farmy jsou na úrovni nákladů jiných publicistických cyklů vyráběných na zakázku, jako jsou Biblická pátrání, Bohové a proroci či Případ pro ombudsmana,“ tvrdí Šticha.
Cena se zdá příliš vysoká i Ivo Mathému. "Když si dám vedle sebe počet dílů, jejich stopáž a cenu, tak mi to nesedí. Musel bych ale podrobně znát smlouvu nebo alespoň scénář, proto si netroufám soudit, jestli je to předražené. Spíš si myslím, že takový seriál by si mohla Česká televize vyrobit sama. A naprosto mi vadí, že když už si něco objedná zvenčí, tak zrovna od tak pochybné firmy," dodal.