Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Minutky paní Haliny neplatíme, přiznala ČT. Jméno zadavatele tají

  11:56aktualizováno  11:56
Česká televize odmítá vysvětlit, kdo platí výrobu pořadu Minutky paní Haliny. Vysílací rada usoudila, že krátký pořad o vaření, jenž je obalený sponzorskými vzkazy od výrobce domácích spotřebičů Eta, je reklama a televizi za nej hrozí pokuty. Kavčí hory to odmítají.

Moderátorka Halina Pawlowská uvádí minutový pořad vysílaný na ČT1. | foto: Marek Navrátil, iDNES.cz

„Za výrobu pořadu Česká televize nic neplatí,“ uvedla mluvčí České televize (ČT) Alžběta Plívová s tím, že pořad nenatáčela sama ČT, ale na klíč jej vyrobila produkční společnost Frmol.

To byla zároveň jediná odpověď, kterou televize byla k Minutkám paní Haliny ochotna sdělit. Na otázky, kdo výrobu kratičkého pořadu platí a zda televize dostává za jeho odvysílání zaplaceno, mluvčí sdělila, že ČT se k tomu už dále nebude vyjadřovat. 

„Omlouvám se, ale vzhledem k tomu, že z tiskové zprávy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání víme, že bude zahajovat s ČT správní řízení, dále se už v této věci prozatím vyjadřovat nebudeme,“ sdělila Plívová.

Minipořady

ČT vysílá takzvané minipořady, jak je sama nazývá. Ve skutečnosti nejde o pořad, ale spíše spot, který trvá minutu či o něco déle. V tomto spotu obvykle vystupuje jeden moderátor, který pronese několik vět. Jeho výstupu předchází a po něm následuje sponzorský vzkaz. Zatímco reklamu ČT například na prvním programu vysílat nesmí, sponzorské vzkazy ano.

Odpověď na otázku, kdo výrobu pořadu platí, je podstatná. ČT kvůli podezření, že Minutky paní Haliny jsou reklamou, už čelí dvěma správním řízením. Televizi za to hrozí pokuty, každá až do výše 2,5 milionu korun. Pokud vysílací rada zjistí pochybení i u dalších dílů, hrozí televizi další pokuty (více o řízení kvůli podezření z nezákonné reklamy čtěte zde).

Rozhodnutí rady by mohlo pomoci vymezit hranici mezi takzvanými minipořady a reklamou. A říci, zda ČT, která minipořady obalené sponzoringem s oblibou vysílá, tuto hranici překračuje.

Do odpovědí se nechce ani firmě Eta. „Otázky na výrobu a skladbu minutových pořadů jsou v kompetenci ČT,“ uvedla mluvčí Ety Kateřina Prantlová.

Eta pořad zveřejňovala na svém YouTube kanálu i na svém webu, kde se objevoval ještě dříve, než je odvysílala ČT. Poté, co se iDNES.cz začal zajímat o to, jak je možné, že při svém marketingu používá pořad, k němuž by autorská práva měla vlastnit ČT, Eta spoty v tichosti stáhla.

Prokázat reklamu u soudu bude složité, říká RRTV

„Nechci spekulovat, ale kdo jiný by Minutky paní Haliny platil než firma Eta. My si myslíme, že je to Eta, ale budeme to ještě zjišťovat a především to musíme být schopni prokázat,“ řekl iDNES.cz předseda Rady pro rozhlasové vysílání Ivan Krejčí.

ČT tvrdí, že o žádnou reklamu nejde. „Zareagujeme standardně jako při všech jiných upozorněních. Napíšeme radě vysvětlení a očekáváme, že jim bude stačit k tomu, aby (radní) uznali, že jejich názor neplatí,“ uvedl v polovině ledna na otázky iDNES.cz ředitel televize Petr Dvořák (více čtěte zde). Spor proto může skončit přes soudem.

„Prokázat u soudu, že výrobu platila Eta a že u Minutek jde o reklamu, bude velmi složité, protože Eta a ČT nepůjdou proti sobě. Budeme se o to snažit, ale jak to dopadne, to je obtížné předvídat,“ dodal Krejčí. Podle něj má ale rada silný argument v podobě toho, že kromě ČT používala pořad i Eta.

Eta spolupracuje s výrobcem Minutek

Minutky paní Haliny vyrobila na klíč produkční společnost Frmol. Prantlová iDNES.cz napsala, že Eta s Frmol spolupracuje. Zda i na Minutkách paní Haliny, neupřesnila.

„Naše společnost je výrobcem tohoto pořadu a zajišťovala ho jak autorsky, tak technicky,“ uvedl jednatel Frmol Vít Bělohradský. „Bohužel jsou vaše otázky, krom jediné, obchodního rázu a tak se k nim z podstaty uzavřené obchodní smlouvy nemohu vyjadřovat. V tomto ohledu vám děkuji za pochopení,“ dodal Bělohradský.

Podle něj Frmol vyrábí řadu dalších minipořadů. Mimo jiné i ten, který ČT vysílá pod názvem Jak na internet. I tyto krátké spoty jsou obklopeny vzkazy sponzorů, které si u ČT zaplatily například i internetové obchody.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.