Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT podá za zveřejnění auditu žalobu

  11:41aktualizováno  11:41
Brno, Praha - Vztahy mezi Českou televizí a Iniciativou ČT - věc veřejná se ani ne po půl roce od ukončení televizní krize opět přiostřily. Sdružení totiž na svých internetových stránkách zveřejnilo výsledky auditu, který proběhl v brněnském studiu ČT a odhalil špatné hospodaření. Vedení České televize se kvůli zveřejnění auditu chystá podat žalobu na neznámého pachatele. Ve čtvrtek navíc zakázalo odvysílat reportáž, která se auditem zabývá.

Podle generálního ředitele ČT Jiřího Balvína si na zveřejnění výsledků stěžovala především auditorská firma HZ Praha. "Žalobu sestavuje naše právní oddělení, které je v kontaktu s firmou HZ Praha. Ta se zveřejněním auditu hrubě nelíbí," řekl iDNES Balvín.

"My jsme to na stránku nedali a pan Rychlík (zástupce Iniciativy ČT - věc veřejná, pozn. red.) tvrdí, že neví, jak se to tam dostalo. Policie však snadno odhalí, z jakého počítače se text na stránku dostal," poznamenal generální ředitel.

Iniciativa: Lidé by měli mít právo vědět o ČT všechno
Zástupci iniciativy si však myslí, že by lidé měli mít právo vědět, co se ve veřejnoprávním médiu děje.

"Na žalobu nebudeme reagovat. Občané mají právo mít informace o veřejnoprávní televizi, kterou si platí," tvrdí Zdeněk Plachý, mluvčí brněnské Iniciativy ČT - věc veřejná.

Podle Balvína se musí Česká televize žalobou od zveřejnění auditu především distancovat. "My audit nesmíme vůbec zveřejňovat. O tom co se zveřejní, rozhoduje pouze auditorská firma," dodal pro iDNES Balvín.

Právnička: Trestný čin nebude snadné dokázat
Brněnská právnička Regina Komárková pochybuje, že by v případě zveřejnění auditu mohlo jít o trestný čin.

"Podle mého názoru policie asi případ odloží. Česká televize sice může argumentovat, že šlo o porušení obchodního tajemství, ale nedokážu si představit, jak by televize dokazovala způsobenou škodu," řekla brněnská právnička Regina Komárková.

Chystají se další demonstrace?
Na úterý 3. července se chystají zástupci Iniciativy ČT - věc veřejná do Prahy na jednání Rady České televize. Asi v patnáct hodin předloží televizní radě své stanovisko ke kauze ředitele brněnského studia Zdeňka Drahoše. "Iniciativa ho totiž podezřívá ze zneužití veřejnoprávního média k soukromým zájmům," sdělil brněnský mluvčí Iniciativy Zdeněk Plachý. "Třetího července nás k televizi přijde podpořit řada lidí. Předáme tam svědecké výpovědi a důkazy, nahrávky a různé písemnosti," prozradil Plachý.

Vedení ČT zakázalo pořad o auditu
Redaktoři České televize měli do čtvrtečního večerního pořadu Událostí "Tady a teď" připravenu reportáž o auditu v brněnském studiu ČT a působení tamního ředitele Zdeňka Drahoše.

"Vysílání pořadu je odloženo do doby, než se k auditu vyjádří Rada ČT," řekl iDNES ředitel zpravodajství Zbyněk Honys, který se o osudu příspěvku radil s generálním ředitelem ČT Jiřím Balvínem. S tímto odůvodněním ovšem nesouhlasí redaktoři.

Podle zástupce vedoucího oddělení reportérů Jana Tobiáše je rozhodonutí vedení ČT irelevantní. "Nejsme na radě nijak vázáni. Výsledky auditu studia v Brně navíc v reportáži nijak nekomentujeme, pouze interpretujeme," řekl iDNES Tobiáš.

Audit: mohlo dojít i k poškození České televize
Z šetření auditorů vyplývá, že se v ČT Brno špatně hospodařilo s částí majetku, vysílala se reklama za nízké ceny a zakázky dostávaly firmy, jejichž majitelé byli ve sledovaném období zaměstnanci ČT, což je střet zájmů.

INFORMAČNÍ SERVIS
ČESKÁ TELEVIZE
- VĚC VEŘEJNÁ

"V Brně byla odhalení auditorů nejzávažnější. S rozhodnutím pořad nevysílat nesouhlasíme, ale to je plně v kompetenci pana Honyse," dodal Tobiáš.

Výsledky auditu v brněnském studiu naznačují, že Česká televize mohla být poškozena. Například v pořadu Bolkoviny z roku 1997 se prezentovali sponzoři za neobvykle nízkou cenu.

"Ve smlouvě je odměna pro ČT čtyřicet tisíc za sponzora. Odhad tržní ceny u pořadu vysílaného v hlavním vysílacím čase se pohybuje od dvou set do čtyř set tisíc," uvádí se ve zprávě firmy HZ Praha, která audit zpracovávala.

"Aby se podobné případy nemohly opakovat, budou se muset stanovit nová pravidla. Proto jsme se na kolegiu v Praze dohodli změnit systém řízení jednotlivých studií. Bude muset být daleko jasnější, kdo má za co odpovědnost," řekl před nedávnem ředitel brněnského studia ČT Zdeněk Drahoš.

"Na webu www.ct-vv.cz je umístěn celý audit v ČT Brno. Soudný člověk si tento audit přečte a sám posoudí, nakolik se naše podezření, týkající se “hospodaření” Zdeňka Drahoše, potvrdila," doplnil Plachý.

Kdo je Zdeněk Drahoš

1992 Stává se ředitelem brněnského studia České televize
1998 Účastní se konkursu na generálního ředitele České televize
leden 2000 Účastní se dalšího konkursu na generálního ředitele
říjen 2000 Brněnské občanské sdružení Brno 20/21 vytýká Drahošovi neprůhledné řízení, nejasné hospodaření i nevýraznou dramaturgickou koncepci. Drahoš to odmítá. Ředitel ČT Dušan Chmelíček nařizuje kontrolu, zpráva hovoří o podezření ze skryté reklamy.
18. prosince 2000 Chmelíček oznamuje, že navrhne Radě ČT Drahošovo odvolání. O den později rada návrh zamítá.
prosinec 2000 účastní se konkursu na generálního ředitele
leden 2001 Jiří Hodač Drahoše pověřuje výkonem funkce ředitele programu ČT - ten ji nejprve odmítá vzhledem k stávkové situaci v brněnském studiu. Místo šéfa programu opět přijímá 3. 1. 2001 s tím, že nastoupí počátkem února, po Hodačově odstoupení už o nové funkci neuvažuje.


 

 




Jedna z mnoha demonstrací, které se v době televizní krize konaly před brněnským studiem ČT

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.