Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT platí za vysílání rebelů

  0:01aktualizováno  0:01
Česká televize porušila během zimní krize zákon - často opakovaně - hned dvanácti různými způsoby a celé její vysílání bylo neobjektivní. Mělo sloužit pouze zájmům malé skupiny stávkujících zaměstnanců. Takový je názor Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která už v srpnu udělila ČT za zimní události dvoumilionovou pokutu a své rozhodnutí teď - vůbec poprvé v podobném případě - zveřejnila na internetu.

Rada ovšem sankci, podle zákona nejvyšší možnou, udělila pouze za vystupování redaktorů zpravodajství a moderátorů v "reklamách" a za to, že ČT neoddělovala tuto "reklamu" od ostatního vysílání.

"Pouze v tomto případě bylo možné použít zákon a podle něj udělit pokutu," řekl předseda rady Martin Muchka. "Celé naše zdůvodnění je vlastně takovou filozofickou tečkou za zimní krizí."

Za reklamu rada považovala hudební klipy zvoucí diváky na demonstrace na podporu stávkujících zaměstnanců a různá "oznámení", která se stávkujícím podařilo umístit na obrazovku. Tím ČT podle rady porušila zákon.

Konflikt se v ČT rozhořel v prosinci po jmenování Hodače ředitelem televize. Vzbouření redaktoři se odmítli podřídit novému vedení. Vysílali vlastní zpravodajství, Hodačův tým ho ale přerušoval. Spor ukončilo až jmenování Jiřího Balvína prozatímním ředitelem.

"Občané jiných profesí možnost tak široké prezentace (a navíc bezplatné) nemají," píše rada ve zdůvodnění. "Nepochybně lze nalézt celou řadu profesí početně vyšších, kterým tato možnost nebyla dána (nezaměstnaní, horníci zavíraných dolů, pedagogičtí pracovníci)."

Česká televize se před radou hájila tím, že odvysílání klipů vyplynulo ze smlouvy o mediální podpoře rozvoje občanské společnosti a že pozvánky na demonstrace byly pouhým objektivním oznámením důležité akce, o nichž ČT musí informovat.

Jenže rada vidí celý problém jinak: "V daném případě kompetentní orgány ani další příslušné složky nesignalizovaly ohrožení demokracie," stojí ve zdůvodnění. "Klipy lze považovat za jednostranně přihlížející k určité názorové orientaci malé skupiny."

Radě se mimo jiné nelíbilo ani to, že ČT v některých pořadech prezentovala pouze názory jedné strany sporu. Konkrétně šlo o přímý přenos pořadu Noc s Andělem, v němž zazněla kritika tehdejší Rady ČT a ředitele Jiřího Hodače.  Rada pro vysílání neuznala námitku ČT, že při živém vysílání nelze předem nikomu určovat, co smí říct a co ne.

Jenže to prý měla ČT vědět dopředu při výběru hostů: "Vzhledem ke známým okolnostem se zaměření těchto názorů dá předpokládat," míní rada. ČT se proti pokutě, nejvyšší ve své historii, odvolala k soudu. Dvoumilionovou pokutu v minulosti dostala pouze TV Nova za diskusní pořad o prostituci.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Syrský uprchlický tábor Zátarí v Jordánsku (7. prosince 2014).
Miliony z Česka na pomoc Syřanům v uprchlických táborech v Jordánsku

Další miliony korun z České republiky zamíří na pomoc Jordánsku, kde v uprchlických táborech žije dlouhodobě více než milion lidí. Ti utekli z válčící Sýrie....  celý článek

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.