Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT označila politiky za termity

  0:01aktualizováno  0:01
Čeští poslanci jsou uraženi. Reportéři České televize je v pondělním pořadu Fakta připodobnili k termitům - agresivnímu hmyzu, který si "jen" buduje pevná hnízda a nepracuje. Poslanci chtějí reagovat tím, že veřejnoprávní televizi odmítnou zvýšit koncesionářské poplatky a snížit jim příjmy z reklamy.

Jinými slovy, jsou připraveni Českou televizi potrestat za kritickou reportáž.

"Jestli někdo bez relevantních důvodů označí senátory a poslance slizkým hmyzem, nemůže čekat vstřícnost," řekl dokonce i ministr kultury Pavel Dostál, který návrh na zvýšení koncesionářských poplatků parlamentu překládá.

Podle informací MF DNES se hned po odvysílání reportáže obrátilo na generálního ředitele televize Jiřího Janečka kolem třiceti politiků. Janeček ve čtvrtek popřel, že by šlo přímo o poslance.

"Určitě to povede k tomu, že se budeme ptát České televize, jestli i ona dobře pracuje a jestli potřebuje vyšší koncesionářské poplatky, když má peníze na takové reportáže," řekl předseda lidoveckých poslanců a šéf mediální komise Jaromír Talíř.

DÁLE ČTĚTE

Potrefení termiti - Glosa iDNES 

ANKETA

Reagovali poslanci správně, když kvůli kritické reportáži ČT chtějí odmítnout zvýšení koncesionářských poplatků?

DOKUMENT

Doslovný přepis reportáže ČT

Zvýšení poplatků z 75 korun na 95 navrhuje vláda. Chce televizi také zvýšit příjmy z reklamy. Janeček, který za vyšší příjmy u poslanců lobbuje, se ve čtvrtek za redaktory nepostavil. "Zařazení takového žánru do pořadu reportážně-publicistického charakteru není z dramaturgického hlediska šťastným počinem," řekl.

Poslanci znovu válčí s Českou televizí
Jejich tělo není uzpůsobeno k práci, pracují výhradně ústy. Řeč je sice o termitech, redaktoři ČT je však v nadsázce přirovnali k českým poslancům. Ti hrozí odvetou. Stačila jedna kritická reportáž o práci českých poslanců a finance České televize jsou v ohrožení.

Poslanci mají brzy rozhodovat o tom, jestli bude mít veřejnoprávní televize vyšší příjmy z koncesionářských poplatků a z reklamy. Teď jsou však rozzlobeni pondělním pořadem Fakta, kde je reportéři přirovnali k termitům. Politici hrozí, že televizi s financemi nepomohou.

Poslanci: Budeme si stěžovat
Česká televize odvysílala v pořadu Fakta reportáž nazvanou Termiti v pondělí večer. Reportéři dali popis tohoto bezobratlého hmyzu do souvislosti s tím, jak si poslanci a senátoři rozšiřují svá sídla v centru Prahy, a s tím, jak pracují.

"Tento materiál spíš než reportáž představoval stylizovaný dokument postavený na značné nadsázce, kterou autor nijak netajil," uvedl ve čtvrtek generální ředitel ČT Jiří Janeček.

"Něco takového nelze tvůrcům ve svobodné zemi zakazovat. Na druhou stranu zařazení takového žánru do pořadu reportážně-publicistického charakteru není z dramaturgického hlediska šťastným počinem."

Politici začali okamžitě hrozit, že kvůli reportáži odmítnou zvýšení koncesionářských poplatků i vyšší příjmy z reklamy. Proti televizi se obrátil i ministr kultury Pavel Dostál, který dosud vyšší příjmy prosazoval. Navíc byl zatím považován za jednoho z největších zastánců ČT.

"Některá Fakta přestávají být fakty a stávají se tribunou soukromých názorů redaktorů, které připomínají předlistopadové kampaně Rudého práva. Jestli někdo bez relevantních důvodů označí senátory a poslance slizkým hmyzem, nemůže čekat vstřícnost. To je lidské," prohlásil Dostál.

Prohlášení některých poslanců jsou ještě ostřejší. "Jestli má Česká televize peníze na takovéhle ptákoviny, tak odmítám vůbec uvažovat o nějakém zvýšení reklamy nebo koncesionářských poplatků," uvedl například šéf komunistických poslanců a člen mediální komise sněmovny Pavel Kováčik.

Podobně mluví i šéf mediální komise, lidovec Jaromír Talíř. Toho a většinu dalších poslanců KDU-ČSL se dotkla další pondělní reportáž ČT. Její autoři zase kriticky zhodnotili práci nedávno blahoslavené Matky Terezy z Kalkaty. "Jednali jsme o tom na našem poslaneckém klubu, protože tu reportáž považujeme za málo objektivní," řekl Talíř.

Pobouřených poslanců je mnoho. Společně se dohodli, že budou protestovat u Rady ČT. Ta má mimo jiné zajišťovat nezávislost veřejnoprávní televize. "Mně se také nelíbí vyznění těch reportáží. Jakmile přijde podnět od poslanců, budeme se tím zabývat," řekl místopředseda rady Ladislav Miler. "Pokud ČT chce, aby se poslanci zabývali její finanční situací, musí se také nějak chovat," dodal Miler.

Šéf Rady ČT Jan Mrzena dokonce uvedl, že rada "doporučí generálnímu řediteli Jiřímu Janečkovi, aby přijal sankce vyplývající z kodexu a pracovněprávních předpisů".

Pokud by politici vyhlášenou válku s veřejnoprávní televizí vyhráli, přišlo by to ČT draho. Ředitel Janeček nedávno poslancům oznámil, že televize je ve čtvrtmiliardové ztrátě a bude muset propouštět a rušit některé pořady.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.