Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Události sleduje po změnách 800 tisíc diváků, ČT je i tak spokojená

  20:01aktualizováno  20:01
Ani nová podoba Událostí zatím nezabránila tomu, aby si hlavní zpravodajská relace ČT sáhla na divácké dno. V pátek se její v průměru osmisettisícová sledovanost propadla na pouhých 580 tisíc diváků. Vedení televize je i přes výhrady kritiků s novou podobou Událostí spokojeno.

Grafika nových Událostí České televize (1. dubna 2012) | foto: repro ČT

Zatímco ještě v neděli se na nové Událostí podívalo na ČT1 a ČT24 přes milion lidí (více čtěte zde), v pondělí jich bylo 808 tisíc a v úterý 760 tisíc. Propadem k loňské podzimní sledovanosti si nová relace prošla v pátek. Na obou kanálech ji vidělo jen 580 tisíc lidí.

Sledovanost Událostí

Neděle 1. dubna
1,056 milionu diváků

Pondělí 2. dubna
808 tisíc diváků

Úterý 3. dubna
760 tisíc diváků

Středa 4. dubna
778 tisíc diváků

Čtvrtek 5. dubna
762 tisíc diváků

Pátek 6. dubna
580 tisíc diváků

Sobota 7. dubna
786 tisíc diváků

Diváci nad 15 let. Zdroj: ČT/ATO Mediaresearch

Televize výkyvy přičítá sportovním přenosům. Diváky podle ní Událostem sebralo páteční čtvrtfinále Davisova poháru. "Výsledky sledovanosti výrazně ovlivňovaly sportovní přenosy, které se vysílaly téměř celý týden na ČT4 Sport, především Davis Cup a hlavně extraliga hokeje. To mělo samozřejmě vliv na nižší výsledky hlavní zpravodajské relace ČT1," míní mluvčí ČT Michaela Fričová.

"Vývoj je podle očekávání a odpovídá standardnímu diváckému chování. Nedělní sledovanost byla předvídatelná stejně jako pondělní propad, další vývoj uvidíme," dodává s jistou zdrženlivostí ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal.

Události oblékly nový kabát před týdnem a ředitel zpravodajství je s ním spokojený. "Poměrně náročný koncept nové relace se nám podařilo realizovat bez chyb," pochvaluje si Šámal a říká, že během týdne už ukázal svoji pružnost a přednosti. "Důkazem toho pro mě byla úterní situace kolem vládní krize, kdy hlavní blok Událostí vznikal na základě dění, které se začalo odehrávat hodinu a čtvrt před začátkem vysílání."

Události si přidaly čas, ale neví, co s ním

Kritici chválu mírní a vidí jiné příčiny propadu sledovanosti než ČT. "Obsah pokulhává za formou a první týden vysílání Událostí tento problém neodstranil, ale naopak prohloubil," tvrdí analytik a šéfredaktor webu Digizone Jan Potůček.

Pořadu vytýká rozvleklost. "Je vidět, že si zatím neví rady se stopáží, která je téměř dvojnásobná oproti Televizním novinám," doplňuje publicista s tím, že dynamice nepomáhá ani užívání dotekové obrazovky. "Spousta věcí, která se u ní řeší, by se dala říci v reportáži za mnohem kratší dobu. Ušetřený čas by se pak dal využít pro nějakou další reportáž," dodává Potůček.

Savarová není výrazná, ale umí

Podle šéfa zpravodajství ČT není zatím výkon moderátorů a reportérů něčím, s čím lze být bez výhrad spokojený. Kritici jim ale přičítají plusové body. "Třeba Aneta Savarová sice není moderátorka, ze které by si diváci sedli na zadek, ale své řemeslo umí a ovládá. Veřejnoprávní televize nepotřebuje na přitahování pozornosti moderátory typu Lucie Borhyové," míní publicista Potůček. "Moderátoři se s novou hereckou akcí, kterou musí předvádět, vyrovnávají skutečně pěkně. A třeba Marcela Augustová byla skutečně špičková," dodává profesor Jan Jirák.

Proti tomu se Šámal ohrazuje. "Poměrně často slýchávám také názor, že zpravodajská sdělení jsou příliš dynamická a že veřejnoprávnímu zpravodajství chybí analýza a kontext. Snad by to tedy stálo za celonárodní referendum, co vlastně chceme, i když si myslím, že polovina hlasujících by říkala 'více dynamiky a méně analýz' a druhá naprostý opak," uvažuje manažer. "Pokud někdo chce krátké a stručné zprávy, snad mu i budu rozumět, na druhou stranu v tomto směru ČT24 saturuje jeho potřeby víc než dostatečně."

Více analýz od Událostí očekává Jan Jirák, který vyučuje na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a Metropolitní univerzitě Praha. "Změna Událostí je jen formální. Týká se vzhledu, nikoliv obsahu. Na vlastním způsobu, jakým se dělají příspěvky, by měla televize více zapracovat, aby se blížily více analýzám a ne jen rozšiřování zpravodajského pozadí, tedy backgroundu," hodnotí Jirák.

A je dost možné, že minimálně jeho zprávy nakonec uspokojí. Podle Šámala se sice radikální změny nechystají, vývoj relace ale ukončen není. "Chceme dál pracovat se strukturou a profilací jednotlivých bloků. Podobně i kvalita reportérských a moderátorských výkonů není něco, s čím lze být spokojený jednou pro vždy.  Dále se musíme zabývat souhrou zpravodajského vysílání ČT24 a obsahem Událostí," vyjmenovává Šámal.

Fígle, aby divák nepřepnul

V porovnání s večerním zpravodajstvím Novy a Primy zatím ČT zůstává třetí v pořadí. Nova se sledovaností večerního zpravodajství drží kolem dvou milionů diváků a Prima Family kolem 900 tisíc diváků.

Potůček se domnívá, že ČT i bez skokového zvýšení počtu diváků dokázala Nově přidělat starosti. "Zatím největší efekt Událostí je, že se snížila sledovanost Televizních novin. Ty stabilně přicházejí o sto až dvě stě tisíc diváků a už málokdy překračují hranici dva miliony diváků, což ještě na přelomu loňského a letošního roku byl standard. Přitom sledovanost ČT se nezvýšila," popisuje.

Česká televize od začátku tvrdí, že jejím cílem není dohnat ve sledovanosti komerční konkurentky. "Vysoká sledovanost jistě potěší, ale pro televizi veřejné služby to nemůže být cíl nad všechny cíle," míní Šámal.

Podle Potůčka je skutečnost jiná. "ČT se při řazení zpráv chová přesně jako Nova. Ve chvíli kdy reportáž ze soudu s Vítem Bártou jde až v 19:34, to znamená více než půl hodiny po začátku zpráv, tak mi to přijde nemístné. U veřejnoprávní televize bych čekal, že nejdůležitější události dne budou na začátku," kritizuje. Podle něj je téma Událostí až po půl osmé proto, aby diváci nepřepínali na Novu.

Vzájemné ovlivňování jde nejspíš i opačným směrem. "Možná má smysl otázku vývoje sledovanosti posuzovat i v kontextu změn, k nimž se komerční televize operativně uchylují. Mám na mysli třeba prodloužení zpravodajské relace na Prima Family a vynechávání reklamního bloku, což je krok u komerční televize přinejmenším pozoruhodný," komentuje situaci Šámal.

Nova v minulých dnech přiznala, že její zpravodajství prochází změnami. Přímou souvislost s novými Událostmi ale odmítla.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.