Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT a TV Barrandov vysílaly příliš hlučnou reklamu, dostaly napomenutí

  11:42aktualizováno  17:55
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zveřejnila závěry první kontroly hlučné reklamy a teleshoppingu. Nový zákon zatím porušila Televize Barrandov a Česká televize. Ta přitom ještě před účinností zákona hlásila, že reklamu ztišila.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek)

Porušení zákona zjistila rada ve třech reklamních blocích, které přerušily československou kriminálku s názvem 5 milionů svědků. Televize jej vysílala 17. června večer. O dva dny později se situace opakovala při reprízování tohoto filmu.

Vysílání České televize Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) sledovala 7. června od 19. do 23. hodiny. Reklama a teleshopping v té době běžel několikrát na ČT1, ČT2 a ČT Sport. ČT24 reklamu v té době nevysílala. Podle RRTV ČT porušila zákon ve 26 případech z 29.

U ČT jde o paradoxní situaci, protože ta hlásila už loni v březnu, že reklamu ztišila, ačkoliv zákon začal platit až letos v červnu (více čtěte zde). Navíc deklarovala, že se řídí doporučením Evropské vysílací unie, právě z nich vyšla RRTV při stanovování technických parametrů hranice přijatelné hlasitosti reklamy.

Mluvčí ČT Michaela Fričová řekla, že ČT si už od loňska sama měří hlasitost, ale toto měření žádné porušení zákona neukázalo. Televize proto chce vyčkat na doručení napomenutí od rady a srovnat jej s vlastním měřením. "S výsledkem analýzy pak seznámí radu i veřejnost," uvedla mluvčí.

Nova a Prima zatím bez prohřešku

Za porušení zákona televize zatím pokutu nedostanou, ačkoliv zákon umožňuje uložit až pětimilionovou sankci.

"Postup vyplývá ze zákona o provozování vysílání. Ten stanovuje, že provozovatel za první porušení konkrétního zákonného ustanovení nejprve dostane upozornění se lhůtou k nápravě. Teprve, pokud se stejného správního deliktu dopustí opakovaně, je rada oprávněna zahájit s ním správní řízení a v jeho rámci udělit pokutu," vysvětlila předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová. "Smyslem regulace nejsou sankce, ale lepší praxe," stojí v tiskové zprávě rady. ČT a TV Barrandov dostala k nápravě lhůtu sedmi dnů.

Mluvčí Televize Barrandov Petra Hrušová uvedla, že upozornění od rady je důležitou informací. Televize má systém kontroly hlasitosti reklamy. "Řešíme ji již při příjmu do televize. Další kontrola hlasitosti je prováděna na výstupu vysílacího řetězce, kde máme audioprocesor, který upravuje výstup zvuku dle příslušného zákona a vyhlášky," uvedla Hrušová s tím, že celý systém kontroly televize už prověřuje. "Případné nesrovnalosti samozřejmě uvedeme do pořádku," dodala.

Rada za pomocí speciálního počítačového programu (více o něm čtěte zde) měřila také část reklam na kanálech společností FTV Prima a CET 21. "Tito provozovatelé vyšly z kontrol se ctí," konstatuje rada v tiskové zprávě.

Televize zákon obchází ztišováním filmů

Rada s výsledky prvního měření přináší i dvě překvapivá zjištění. Prvním je, že radní zaznamenali, že televize se občas snaží vypíchnout hlasitost reklamy tím, že její okolí buď vysílají záměrně potichu, nebo reklamu vloží do tiché části pořadu.

Takové chování zaznamenala RRTV například u pořadů stanic Prima love a Prima family a u Televize Barrandov.

Mluvčí Primy David Vaníček tvrdí, že vysilatel zákon neobchází. Ztišení obsahu je dle něj dáno tím, že rada měřila starší pořady, které vznikly ještě předtím, než Evropská vysilací unie vydala doporučení ohledně hlasitosti. "U starších pořadů, nebo u pořadů celkově tišších, pak reklama může na diváka subjektivně působit hlasitěji. Na tuto skutečnost však vysílatelé od začátku upozorňovali," podotkl Vaníček.

Rada také konstatovala, že stížnosti, které zatím obdržela, ukazují, že lidé nepochopili fungování zákona správně. "Stížností chodí tak 10 až 15 týdně, ale hodně jich je formulováno obecně. Například: reklama v televizi pořád řve, proč už s tím nic neděláte," popsala Kalistová.

Obě tyto záležitosti přitom mají společné vysvětlení: Podle RRTV zákon nelze vykládat tak, že celé vysílání má od 1. července 2013 stejnou zvukovou hladinu. Zákon pouze říká, že reklama, teleshopping a znělky, které je oddělují od filmů a dalších pořadů, nesmí přesáhnout -23 LUFS (LUFS je jednotkou hlasitosti). Zákon také pamatuje na určitou odchylku od této hranice. Už však neříká, že takovou hladinu musí mít i filmy či televizní magazíny. "V důsledku tak v některých případech může přetrvávat pocit diváka, že reklama je ve vysílání příliš hlasitá, a to zejména tehdy, kdy je vložena do pořadu, který je vysílán tišeji," upozorňuje rada.

Přiznává také, že program jí sice umožňuje sledovat hlasitost reklamy naráz až u 25 programů, ale rada takovým způsobem hlučnost nesleduje. "Neznamená to, že by kapacitně byla schopna průběžně vyhodnocovat všechny jednotlivé případy," uvedla v tiskové zprávě. Vysvětluje to tím, že k tomuto nemá dostatečný počet pracovníků.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.