Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT odmítá kritiku Agrofertu. Firma tlak nevytváří, tvrdí Babiš

  15:15aktualizováno  17:29
Společnost Agrofert Andreje Babiše podala stížnost na čtyři reportáže České televize. Tvrdí, že ji ČT poškodila a žádá zjednání nápravy. Proti kritice se ohradil dramaturg televize Marek Wollner i část politiků. Ministr financí Babiš uvedl, že Agrofert má právo si stěžovat.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Agrofert, pod který patří i vydavatel iDNES.cz, si v únoru postěžoval Radě ČT na čtyři reportáže pořadu Reportéři, které mapovaly aktivity firmy v kontextu politického angažmá majitele Andreje Babiše. Firma tvrdí, že ji i Babiše reportáže poškodily a žádá „zjednání nápravy“ v podobě „upuštění od účelově zaměřených pořadů“. Text stížnosti uveřejnil web Svobodné fórum.

Stížnost Agrofertu kritizuje část politiků

Nepřípustné vměšování, tak hodnotí stížnost firmy Agrofert ODS a lidovci.

„Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach. Krátce před další dovolbou členů Rady ČT a po dalších útocích zaměstnanců politické divize Agrofertu na ČT je to další varovný signál," uvedl v reakci místopředseda ODS Martin Kupka. Žádost o vyvození patřičných důsledků je podle něj jak vystřižená z dob komunistické totality.

Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha nabourat se do ústavou zaručených práv, je zase přesvědčen vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek. Veřejnoprávní média by podle něj měla být oproštěna od různých tlaků.

"Je vidět, že skupina Agrofert vliv nemá, jinak by si nestěžovala," podotkl Bělobrádek. Za běžné nepovažuje, aby se firma bránila stížností. Pokud soudí, že se ze strany ČT jednalo o pomluvy, může se bránit žalobou.

Premiér Bohuslav Sobotka se ČT zastal. "Na pořad Reportéři ČT si stěžuje kdekdo, což je myslím jeden z důkazů toho, že dělají svoji práci podle zásady padni komu padni. A to není špatně," uvedl Sobotka. "ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje právě Agrofert,“ dodal Sobotka.

Statutární místopředseda ČSSD a ministr vnitra Milan Chovanec v tomto případě zatím o nezávislost ČT obavu nemá. „Myslím, že veřejná kontrola a mediální ohlas, jež tento případ vyvolal, je zatím dostatečnou zárukou, že Rada ČT se nebude bát vystupovat nezávisle," míní. „S dalšími opatřeními na ochranu veřejnoprávních médií bych zatím počkal. Pokud chuť kohokoliv narušovat jejich nezávislost bude růst, pak pojďme takovou debatu rozjet," napsal Chovanec.

Proti postupu Agrofertu se na Facebooku ozval šéfredaktor reportážní publicistiky a dramaturg a moderátor pořadu Reportéři Marek Wollner.

„Chápu, že se jim ty reportáže nelíbí, protože jejich PR oddělení by nechalo natočit lepší. Ale na jejich jednotlivé stížnosti k velké (RRTV) či malé Radě (ČT) už jsme odpovídali a ta je prověřila, nebo prověřuje. Pokud vím, není v nich jediná věta, která by věcně neseděla, jediná informace, která by byla chybná,“ uvedl Wollner.

„Je zjevné nejen to, že manažeři Agrofertu nerespektují svobodu tisku, ale ani neznají či dokonce úmyslně popírají platné zákony (například ten o střetu zájmů). A domnívají se, že Českou televizi mohou řídit jako další divizi své firmy,“ dodal.

„Naší odpovědí na podobné výpady je dělat kvalitní práci a přinášet divákům takové typy pořadů, které na jiných televizích, speciálně komerčních, nikdy nemohou vidět, protože komerčním televizím se tento typ pořadů vůbec nevyplácí dělat,“ komentoval stížnost v úterý generální ředitel ČT Petr Dvořák s tím, že stížnost projde standardním způsobem přes Radu ČT.

„Každá kritika je přínosná v tom smyslu, že nám umožňuje podívat se zpátky na to, jestli vše, co jsme udělali, bylo správně. Myslím, že to, co se děje nyní, jsou výkřiky právě té menšiny,“ řekl Dvořák s poukazem na to, že podle průzkumů 80 procent diváků vyjadřuje televizi důvěru.

Agrofert má právo si stěžovat, uvedl Babiš

Agrofert má podle ministra financí a svého majitele Andreje Babiše právo si na Českou televizi stěžovat. Nemyslí si, že by stížnost jeho firmy vytvářela tlak na tuto veřejnoprávní instituci.

„To, že jsou tam někdy manipulované reportáže, snad ví každý,“ uvedl Babiš. Když ale v minulosti kritizoval financování zdravotnictví, reportáže z tohoto pořadu zmiňoval jako důkaz, že část peněz teče mimo systém. Babiš také v úterý řekl, že by se volba Rady ČT měla do budoucna odpolitizovat.

Agrofert se prostřednictvím prohlášení tiskového mluvčího Karla Hanzelky v úterý odpoledne pozastavil nad tím, jakou vlnu reakcí krok firmy způsobil.

Stěžují si i politici

Odeslání stížnosti Radě ČT v úterý avizoval senátor Jiří Oberfalzer

Senátor Jiří Oberfalzer (ODS) v úterý podal podnět Radě České televize kvůli reportáži o Horním Jiřetíně, jež byla odvysílána dne 11. března v pořadu Zprávičky na dětském programu ČT Déčko. Reportáž, dle názoru senátora, neodpovídá požadavkům na objektivní a vyvážené zpravodajství, které by ČT měla podle zákona poskytovat,“ stojí v tiskové zprávě senátora.

Podle senátora reportáž o složitém problému limitů těžby prezentuje pouze názor odpůrců prolomení limitů.

„Nařčení v médiích, kdy je naší společnosti Agrofert přisuzována snaha řídit Českou televizi či omezovat svobodu slova, je naprosto absurdní. Naše firma pouze využila právo ohradit se prostřednictvím stížnosti k Radě ČT vůči některým reportážím odvysílaným v pořadu Reportéři ČT. Domníváme se, že v demokratické společnosti je právem každého - firmy či občana - obrátit se se stížností na Radu ČT ve chvíli, kdy má stěžovatel důvodné podezření na účelovost reportáží, vytrhávání informací z kontextu, překrucování faktů či záměrné zamlčování důležitých skutečností,“ uvedl Hanzelka.

„Pakliže se určité skupině novinářů nelíbí, že jsme využili stejného práva jako kdokoliv jiný v ČR,  měli by se sami zamyslet nad tím, zda konají skutečně nezaujatě. Zaráží nás, že možnost podat stížnost je v případě koncernu Agrofert a priori považována za snahu cokoliv řídit. Ukazuje to pouze na fakt, že ne všichni mají v očích určitých novinářů rovnocenná práva,“ dodal mluvčí Agrofertu.

Stížnost vzbudila pozornost, protože přichází v době, kdy sílí kritika České televize z úst politiků. Senátor Jan Veleba předložil novelu, která by jí výrazně mohla osekat příjmy (více o jejím obsahu čtěte zde), hlasitě jeho snahu podpořil prezident Zeman (více čtěte zde).

Stížnosti přicházejí i od politických stran

Stížnosti na ČT shodnou náhod v úterý řešil také volební výbor Sněmovny. Předseda Rady ČT Jaroslav Dědič na jejím jednání řekl, že rada loni řešila celkem 239 stížností, tedy o 109 méně než v roce 2013. „Týkaly se především zpravodajství, diskusních a publicistických pořadů,“ podotkl Dědič s odhadem, že takových stížností je zhruba 95 procent.

Řada stížností se týkala a týká například referování o krizi na Ukrajině. „Pro radu je velmi složité na tyto stížnosti reagovat a zaujmout jasné stanovisko, protože jde o válečné zpravodajství,“ podotkl Dědič s tím, že stížnosti jsou občas i protichůdné.  „Například někteří diváci píší, že moderátor skáče do řeči, jiní si zase stěžují, že nechává hosta říkat třeba nepravdu,“ popsal předseda Rady ČT.

Na Radu ČT se může obrátit v podstatě každý. Podle Dědiče jsou stížnosti především od diváků. „Ale chodí také stížnosti od firem, institucí a samozřejmě i od politických stran. Za dobu, co jsem v radě, jsme obdrželi stížnosti snad od všech politických stran, které existují,“ řekl iDNES.cz Dědič. Některé stížnosti mířily už v minulosti na pořad Reportéři ČT.

Dědič ale zdůraznil, že rada nesmí zasahovat do výroby či vysílání, může ale televizi vyzvat ke sjednání nápravy. V její pravomoci je také odvolání generálního ředitele. 

K samotné stížnosti Agrofertu se předseda rady nechtěl zatím vyjadřovat. „Je ve fázi, kdy rada požádala generálního ředitele ČT, aby se ke stížnosti vyjádřil a podpořil jedním z názorů ono názorové spektrum, které si nyní rada vytváří. Rada se bude stížností zabývat, jakmile obdrží všechny indície,“ řekl iDNES.cz Dědič. Podle něj se rada na Dvořáka a vedení ČT obrací běžně a jde o standardní krok v případě řešení stížností.

Rada po vyhodnocení stížnosti Agrofertu připraví odpověď, o jejímž znění bude hlasovat na některém z budoucích zasedání.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.