Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: František Vlček, MAFRA

ČSSD se bouří proti Ťokovi. Česko může od ledna přijít o mýto, varuje

  • 114
Ve vládní koalici to vře kvůli výběru mýta na dálnicích. „Česká republika stojí s velkou pravděpodobností před situací, kdy nebude přes opakovaná ubezpečení ministra dopravy Ťoka schopna od příštího roku mýto vybírat,“ upozorňuje expert ČSSD na dopravu, poslanec ČSSD Jan Birke. O hrozícím kolapsu výběru mýta budou mimořádně jednat špičky koalice.

Plánem ministra Dana Ťoka, jak dál vybírat mýto, se měla příští týden ve čtvrtek zabývat vláda. Jenže poté, co se proti plánu ministra dopravy dát firmě Kapsch právo vybírat mýto v dalších třech letech, postavili experti z úřadu ministryně Karly Šlechtové - ta je ve vládě rovněž za ANO jako Ťok - je zase vše jinak. Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky totiž řekla, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod.

Do Ťoka, který je ve vládě za ANO, se sociální demokraté tvrdě opírají na sociálních sítích. „Mám také obavu o výběr mýta po roce 2016, zda to neskončí velkým průšvihem a stát tak přijde o 10 miliard za rok. Při vší úctě - pan ministr Ťok celou věc podcenil a nezvládá to. Přitom po svém nástupu do úřadu tvrdil, že se vše zvládne,“ napsal na Facebooku šéf vlivného rozpočtového výboru Václav Votava z ČSSD.

Ještě tvrdší byl Birke. „Navržený postup ministerstva dopravy, přenechat výběr mýta po 1. 1. 2017 stávajícímu dodavateli firmě Kapsch na 3 roky za 6 miliard, mimo jiné v tomto týdnu jednoznačně nedoporučila pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při ministerstvu pro místní rozvoj. Jedná se o absolutní nekompetentnost zodpovědných pracovníků ministerstva dopravy v čele s jeho ministrem Ťokem. Z tohoto stavu musí Hnutí ANO Andreje Babiše vyvodit důsledky!“ zlobí se odborný mluvčí ČSSD pro dopravu.

Sociální demokraté proto narychlo na pondělí svolali i tiskovou konferenci k problému mýta, na níž mají o problému mluvit první místopředseda strany Milan Chovanec, dříve kandidát strany na ministra dopravy, který pak usedl do křesla šéfa vnitra, a právě Birke.

„Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, tak mně to přijde, že to má blízko k právnímu nihilismu,“ ohradil se už v pátek Ťok proti tomu, že lidé z ministerstva pro místní rozvoj jeho variantu dohody s Kapschem bez veřejné soutěže škrtli.

Ťok se po celou dobu ve funkci ministra dopravy brání, že problém způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nemůže ministerstvo dopravy poskytnout případným zájemcům o výběr mýta před vypršením smlouvy s Kapschem na konci letošního roku klíčová data, která nemusí rakouská firma do 31. prosince uvolnit. Fakticky tak nikdo jiný, než právě Kapsch nemá šanci mýto ani od 1. ledna vybírat, ale pro rok 2017 už nemá žádnou smlouvu se státem.

Mýto se vybírá na více než 1 400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, loni to bylo 9,7 miliardy korun. Pokud by se od ledna v Česku mýto nevybíralo, za cestu přes něj by řidiči kamionů z celé Evropy nezaplatili ani korunu. Právě z těchto peněz se přitom spolufinancují opravy i stavba nových silnic a dálnic.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue