Volební tým sociální demokracie v čele s manažerem Jaroslavem Tvrdíkem a ústředním tajemníkem Jiřím Havlíčkem se před pár dny vrátil ze stáže ve Spojených státech s poučením: pokud chcete vyhrát volby, musíte jít co nejblíže k lidem. Třeba až domů.
"Barack Obama měl kampaň postavenou na osobním kontaktu s voliči, v některých státech na ni šlo až padesát procent rozpočtu," popisuje své dojmy z USA Jaroslav Tvrdík.
Společně se svým týmem se během čtyřdenního pobytu v Americe sešel například s hlavním poradcem republikána Johna McCaina Charliem Blackem či s volebním manažerem Hillary Clintonové Guyem Cecilem. Nejvíc jej však nadchla přednáška šéfa terénní kampaně u Baracka Obamy Paula Tewese.
"V jednom ze států, který počtem obyvatel odpovídá Česku, použil 250 profesionálních organizátorů, 4 800 dobrovolníků a desítky tisíc podporovatelů, kteří chodili od domu k domu a vysvětlovali Obamovy ideje. Pro ně jsou kampaně bez kontaktu s voličem v místě jeho bydliště nepředstavitelné. Práce v terénu, návštěvy v bydlištích, telefonování, to je pro ně důležitější než všechno ostatní včetně televize," říká manažer Tvrdík.
KAMPANĚ ČSSD2009 - Jen někteří, třeba místopředseda Zdeněk Škromach, tehdy mluvili s voliči z očí do očí. 2010 - Agitace na internetu, Facebooku. |
Dilema socialistů: máme lidem narušit soukromí?
Sociální demokraté teď stojí před důležitým rozhodnutím - pustit se po vzoru Američanů do takto těsného přesvědčování voličů? Otázkou totiž je, zda by narušování soukromí Čechy spíše nepobouřilo. Jako v roce 2002, kdy automat s nahraným proslovem Václava Klause telefonicky mobilizoval občany proti levici.
"Je pravda, že Češi jsou po prožité totalitě na narušení soukromí alergičtí. Na druhou stranu naši specialisté z PSB tvrdí, že i tento typ kampaně v Evropě funguje. Oni říkají, že je to jen náš podvědomý strach. Budeme proto nyní muset probrat, kde je ta hrana, kterou budou Češi akceptovat," říká Tvrdík.
On sám zvonění u domů a telefonování do domácností za obtěžování nepovažuje. Je to podle něho nejčistší způsob, jak lidem vysvětlit, o co ČSSD usiluje, a zároveň slyšet názory veřejnosti. Upozorňuje také, že taková kampaň má v USA striktní pravidla - kandidát smí pouze předat brožuru s programem, má zákaz vstupovat do bytů a diskutovat může pouze tehdy, když o to má volič zájem.
Být mnohem blíž voličům je nutné i podle místopředsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka, který se cesty do Ameriky také zúčastnil. "Pochopili jsme, že nestačí přijet na náměstí, pronést projev, rozdat letáky, sbalit se a odjet. Musíme jít za lidmi a diskutovat s nimi o jejich problémech," říká.