Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČSSD nadchla Obamova kampaň, Paroubek vám možná zazvoní u dveří

  10:14aktualizováno  10:14
S blížícími se volbami se může stát, že vám doma zazvoní zvonek a za dveřmi bude předseda ČSSD Jiří Paroubek. Volebnímu týmu ČSSD se zalíbil americký styl kampaně, a tak není vyloučeno, že kandidáti sociální demokracie budou navštěvovat osobně své možné voliče.

Loni vyjel Paroubek na kampaň volebním vlakem, letos se může stát, že bude stát přímo u vašich dveří | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Volební tým sociální demokracie v čele s manažerem Jaroslavem Tvrdíkem a ústředním tajemníkem Jiřím Havlíčkem se před pár dny vrátil ze stáže ve Spojených státech s poučením: pokud chcete vyhrát volby, musíte jít co nejblíže k lidem. Třeba až domů.

"Barack Obama měl kampaň postavenou na osobním kontaktu s voliči, v některých státech na ni šlo až padesát procent rozpočtu," popisuje své dojmy z USA Jaroslav Tvrdík.

Společně se svým týmem se během čtyřdenního pobytu v Americe sešel například s hlavním poradcem republikána Johna McCaina Charliem Blackem či s volebním manažerem Hillary Clintonové Guyem Cecilem. Nejvíc jej však nadchla přednáška šéfa terénní kampaně u Baracka Obamy Paula Tewese.

 "V jednom ze států, který počtem obyvatel odpovídá Česku, použil 250 profesionálních organizátorů, 4 800 dobrovolníků a desítky tisíc podporovatelů, kteří chodili od domu k domu a vysvětlovali Obamovy ideje. Pro ně jsou kampaně bez kontaktu s voličem v místě jeho bydliště nepředstavitelné. Práce v terénu, návštěvy v bydlištích, telefonování, to je pro ně důležitější než všechno ostatní včetně televize," říká manažer Tvrdík.

KAMPANĚ ČSSD

2009
- Turné Jistota. Oranžový truck objížděl česká města a kandidáti z něj pronášeli své projevy.

- Jen někteří, třeba místopředseda Zdeněk Škromach, tehdy mluvili s voliči z očí do očí.

2010
- Ještě kontaktnější kampaň: diskuse s voliči na náměstích, před velkými podniky a podobně. ČSSD opatrně uvažuje o agitaci v místech bydliště či o telefonování.

- Agitace na internetu, Facebooku.

Program v USA zařídila ČSSD americká agentura PSB, která pro ni dlouhodobě pracuje.

Dilema socialistů: máme lidem narušit soukromí?

Sociální demokraté teď stojí před důležitým rozhodnutím - pustit se po vzoru Američanů do takto těsného přesvědčování voličů? Otázkou totiž je, zda by narušování soukromí Čechy spíše nepobouřilo. Jako v roce 2002, kdy automat s nahraným proslovem Václava Klause telefonicky mobilizoval občany proti levici.

"Je pravda, že Češi jsou po prožité totalitě na narušení soukromí alergičtí. Na druhou stranu naši specialisté z PSB tvrdí, že i tento typ kampaně v Evropě funguje. Oni říkají, že je to jen náš podvědomý strach. Budeme proto nyní muset probrat, kde je ta hrana, kterou budou Češi akceptovat," říká Tvrdík.

On sám zvonění u domů a telefonování do domácností za obtěžování nepovažuje. Je to podle něho nejčistší způsob, jak lidem vysvětlit, o co ČSSD usiluje, a zároveň slyšet názory veřejnosti. Upozorňuje také, že taková kampaň má v USA striktní pravidla - kandidát smí pouze předat brožuru s programem, má zákaz vstupovat do bytů a diskutovat může pouze tehdy, když o to má volič zájem.

Být mnohem blíž voličům je nutné i podle místopředsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka, který se cesty do Ameriky také zúčastnil. "Pochopili jsme, že nestačí přijet na náměstí, pronést projev, rozdat letáky, sbalit se a odjet. Musíme jít za lidmi a diskutovat s nimi o jejich problémech," říká.

Obtěžovalo by vás, kdyby vám během předvolební kampaně zástupci stran telefonovali nebo vám zazvonili u bytu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. února 2010. Anketa je uzavřena.

ANO 7810
NE 467






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman na návštěvě v Horšovském Týně. (19. 10. 2017)
Andělé nebudou, andělé došli, když nechcete ďábla, jděte volit, vybídl Zeman

Rozhodujete se mezi špatným a ještě horším, přesvědčoval ve čtvrtek voliče, ať jdou volit, prezident Miloš Zeman. „Andělé nebudou, andělé došli, ale...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.