ČSSD i ODS změnily předvolební taktiku

Neúspěch v minulých senátních volbách před dvěma lety donutil ODS a sociální demokraty, aby výrazně změnili styl svých volebních kampaní. Už žádné megaboardy s Klausovým portrétem na Letné, už žádná Lucie Bílá, už žádný autobus Zemák.


ODS letos připravila podle vlastních prohlášení nejstřídmější kampaň založenou hlavně na mítincích Václava Klause a volebních kandidátů.

Vůbec poprvé přesvědčuje voliče bez pomoci známých tváří showbyznysu. "Tentokrát nepřijdou. Letošní kampaň je výlučně o našich kandidátech a volebním manifestu," říká šéf volebního štábu ODS Jan Vidím.

Klausova strana se tak rozhodla po fiasku s herečkou Jiřinou Jiráskovou, kterou loni v mimořádných volbách v Praze 1 nominovali jako jasného favorita a nakonec ji převálcoval nezávislý kandidát Václav Fischer.

To, co ODS opustila, chce naopak ČSSD letos poprvé vyzkoušet. K lepšímu volebnímu výsledku jí mají pomoci populární zpěváci, jako třeba Leona Machálková nebo Pavel Vítek. "Otestovali jsme si na velkém mítinku v Hradci Králové, kde vedle špiček strany včetně Miloše Zemana vystoupila i slečna Machálková, že to je úspěšné. Použijeme to i v budoucích kampaních," pochvaluje si Michal Kucian z tiskového oddělení ČSSD.

Od těchto a několika dalších nových "fíglů" kampaně si dvě nejsilnější strany slibují, že pro ně volby tentokrát nebudou fiaskem jako v roce 1998. Tehdy sociální demokraté a ODS ztratili na úkor čtyřkoalice po třech senátorských křeslech. Jediné, co zůstává, jsou klasické billboardy.

Dosud nevyzkoušeným způsobem kampaně jsou i telefonáty sociálních demokratů, kteří lidem volají domů a přesvědčují je, že by měli jít volit, a to právě jejich kandidáty. "Počítáme, že do voleb takto oslovíme milion lidí," říká Kucian a zdůrazňuje: "Bavit se s námi odmítá jen každý desátý."

Telefonáty nahradily předvolební hit ČSSD z roku 1996 - volební autobus, který pro domácí politickou scénu znamenal převratnou novinku. "Tahle forma kampaně už je okoukaná, tehdy to bylo velké lákadlo, dneska už je jiná doba," zdůvodňuje Kucian, proč mítinky ČSSD teď už tolik netáhnou.

Klausovi lidé si naopak na účast voličů na mítincích nestěžují, tvrdí, že jich chodí stále dost. "Návštěvnost je závislá na tom, kdo stojí na té 'bedýnce od mýdla'. ODS má velkou přednost, velkou výhodu, a tou je Václav Klaus. Nemáme nikdy obavu, že by při jeho vystoupeních náměstí zela prázdnotou," uvedl šéf kampaně ODS Vidím.

Šéf Asociace reklamních agentur Jiří Mikeš je přesvědčen, že obě strany vsadily na dobrou kartu. "To, že kampaň ODS stojí na Klausovi, je velice rozumné. V době, kdy lidé mají pocit, že je společnost rozhádaná, Klaus vystupuje v roli dominantního vůdce a lidé se s ním mohou ztotožnit. K tomu přispívá i změna jeho image, kdy se nechal ostříhat na ježka," řekl o taktice ODS.

Mikeš si myslí, že ani sociálnědemokratické telefonáty do domácností nejsou bez šance na úspěch: "Lidé jsou vždycky rádi, když jim někdo zavolá. Potěší je, že s nimi někdo mluví."

Čtyřkoalice, která v minulých senátních volbách zvítězila a stejnou ambici má i letos, kromě tradičních bi llboardů a mítinků láká voliče na řadu "drobností": je to především dvoupatrový autobus, čtyřkoloběžka, nafukovací koaly a imitátor Václav Faltus.

"Ve dvou volebních obvodech používáme také sanitky, které máme půjčené a kde si mohou lidé nechat změřit tlak a cholesterol," řekla mluvčí KDU-ČSL Denisa Chovancová.

Komunistické kandidáty přijde mezi lidi podpořit bývalý ministr obrany generál Miroslav Vacek a herečka Helena Růžičková.
 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video