Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Su-24 sestřelen. Záchrana pilotů byla loni pro Rusko přijatelné riziko

  9:21aktualizováno  9:21
Pokus o záchranu pilotů Tureckem sestřeleného bombardéru Su-24 stál loni Rusy život jednoho vojáka a zničený vrtulník. V minulosti Američané přišli o jedenáct lidí při pokusu zachránit jediného pilota. Server polské televize TVN 24 na těchto případech popisuje, že prakticky všechny moderní armády považují záchranu sestřelených posádek za prioritu.

Ruský dopravní letoun přistává na základně Hmímím v Sýrii (22. října 2015) | foto: AP

Rusové nebyli první, kdo se přesvědčil, jak riskantní jsou podobné záchranné operace, označované anglickou zkratkou CSAR (Combat Search and Rescue, čili pátrací a záchranná operace v bojové zóně). O akci po sestřelu ruského bombardéru tureckou stíhačkou se postupem času vynořilo dost informací, aby se dalo říci, že ne vše se odehrálo tak, jak by si Rusové přáli.

Su-24 spadl na syrské území kontrolované povstalci bojujícími proti režimu Bašára Asada podporovaného Ruskem. Pilot a navigátor se katapultovali ve výši několika tisíc metrů. Když se snášeli k zemi na padácích, pilota Olega Peškova zabili turkmenští povstalci palbou ze země. Podle ženevské konvence spáchali válečný zločin.

Sestřelení Su-24

Druhý člen posádky, kapitán Konstantin Murachtin, nesdílel osud kolegy, i když byl lehce zraněn. Ocitl se na nepřátelském území, několik kilometrů od pozic syrských vládních vojsk, ale bylo prakticky nemožné, aby se sám dostal do bezpečí.

V zemi nikoho

Jakmile se Rusové dozvěděli o sestřelení Su-24, spustili záchrannou operaci. Na syrské základně Hmímím, z níž operuje ruské letectvo, se do akce pustili námořní pěšáci a během patnácti minut vzlétly vrtulníky.

Moskva tvrdí, že šlo o dva dopravní vrtulníky Mi-8, i když povstalecké nahrávky zachytily kroužit nad oblastí, kde byl Su-24 sestřelen, jeden Mi-8 v doprovodu bitevního vrtulníku Mi-24. To by mělo smysl. První může vzít na palubu tucet námořních pěšáků a jako doprovod by mu posloužil těžce ozbrojený Mi-24.

Vrtulníky doletěly na místo během pár minut, musely překonat jen sotva padesát kilometrů. Na místě posádky ruských vrtulníků velice rychle zjistily, jak riskantní je mise CSAR. Aby našly pilota, musely v hornatém a zalesněném terénu letět nízko a pomalu. Výsledek nedal na sebe dlouho čekat. Mi-8 se dostal do silné palby a ruští piloti museli okamžitě nouzově přistát v zemi nikoho.

Poškozený Mi-8 se třemi členy posádky a dvanácti vojáky přistál na dohled od syrských vojáků, kteří na ně mávali. Ale Rusové byli dezorientovaní a odpochodovali k rebelům, a tak se dostali se do těžké palby. Tehdy byl asi zabit voják Alexandr Pozynič, i když Rusové tvrdí, že byl smrtelně raněn ještě ve vzduchu.

Fotogalerie

Jakmile si Rusové uvědomili svou chybu, stáhli se a zanedlouho se spojili se syrskými vojáky, kteří jim přišli na pomoc. Opuštěný vrtulník zničili povstalci americkou protitankovou střelou TOW.

Po sestřelení Mi-8 se další ruské vrtulníky vrátily na základnu. Do pátrání po pilotovi vyrazila tři syrská komanda, podporovaná ruskými letouny. Celou akci prý koordinoval íránský generál Kásim Sulejmání. Pilota našel až za soumraku ruský bezpilotní letoun, který k němu navedl záchranáře. Po dvanácti hodinách skončila akce úspěchem. Pět Syřanů prý bylo zraněno, ale nikdo další nepřišel o život.

Všichni za jednoho

Příběh záchrany ruského pilota ilustruje riziko záchranných misí. Každá se může zvrhnout v katastrofu, která bude stát více životů, než se podaří zachránit. Chladný rozum by velel nepodstupovat takové riziko. Nikdo ale nenechá piloty svému osudu na nepřátelském území.

Takový postoj je výsledkem několika faktorů, z nichž nejdůležitější je vliv na morálku vojska. Každý voják musí být přesvědčen, že jestli bude mít smůlu a ocitne se v nebezpečí, udělá se vše, aby se mu pomohlo. Jde i o veřejné mínění. A jsou i argumenty, o nichž se nahlas nemluví: piloti jsou příliš cenní. Výcvik každého z nich stojí miliony a v případě zajetí se mohou stát zdrojem cenných informací.

Proto se i přes vysoké riziko podnikají operace CSAR. Nejdražší byla záchrana podplukovníka Iceala Hambletona po sestřelení nad Vietnamem, která stála Američany pět letadel a jedenáct pilotů. Sám Hambleton byl zachráněn po dvanácti dnech skrývání se v džungli.

Sestřelený pilot Iceal Hambleton
Hambleton byl sestřelen v letounu Douglas EB-66E Destroyer
Příslušníci Vietkongu se sbíhají k protileteckým raketám

Americký pilot Iceal Hambleton byl sestřelen protiletadlovou obranou nad Vietnamem

Američané se poučili a o dvě desítky let později vrtulníky americké námořní pěchoty zachránily při učebnicové operaci kapitána Scotta O’Gradyho, sestřeleného se stíhačkou F-16 nad Srbskem, kde šest dní unikal zajetí.

Američané mají na operace CSAR specializované týmy. Také polská armáda chce být schopna těchto operací, a tak plánuje nákup šesti vrtulníků ve verzi CSAR, i když původně počítala jen se stroji SAR pro běžné záchranné operace na moři. Jde o kontroverzní záležitost, protože helikoptéry pro operace CSAR musí mít dodatečnou výbavu, která při zachraňování trosečníků funguje jako příslovečná koule u nohy. Ale tyto stroje by měly velký význam v situaci, do jaké se nedávno dostali Rusové v Sýrii.

Autoři: ,


Témata: Rusko, Sýrie




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.