„V našem případě šlo o banální závady. Byla to porucha signalizace vysoké teploty oleje v generátoru,“ ujišťuje prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. Technické problémy prý nechtěl původně zveřejňovat, aby nevyvolal mezi lidmi negativní reakce.
„Mohli jsme s tím klidně doletět až do cíle, ale raději jsme volili bezpečnější variantu, vrátili letadla zpět do Prahy a tam kontrolku vyměnili,“ řekl Tvrdík. Informace poskytl z obavy, že incident vypátrají média a budou ho nepřesně vykládat.
Odborníci soudí, že taková závada není nebezpečná. „Signalizace jen upozorňuje posádku. Složitější by to bylo, kdyby se například ten olej opravdu přehříval. V tom případě ale záleží na konkrétním případě,“ míní ředitel letové a provozní z Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil.
ČSA na kompenzacích jen za zpoždění či nouzové přistání kvůli technickým potížím za loňský rok zaplatily 160 milionů korun. Další stamiliony společnost dává do zlepšování bezpečnosti svých strojů a výcviku pilotů.
Podle Tvrdíka je velká chyba, že letecké společnosti musí z nařízení směrnic evropské unie platit finanční kompenzace cestujícím za zpoždění kvůli technickým problémům: „Nutí to letecké dopravce dávat přednost výdělku před bezpečností.“