ČSA: Cestujícím uhradíme všechny náklady spojené s mezipřistáním

- České aerolinie hradí cestujícím všechny náklady, které jim vznikly kvůli mimořádnému mezipřistání linky New York-Praha v kanadském Ganderu. Sdělil to ve čtvrtek mluvčí ČSA Jan Barták, který dále uvedl, že celková výše těchto nákladů zatím není známa. Letadlo Airbus 310-300 na pravidelné lince ČSA z New Yorku do Prahy muselo v pondělí po 135 minutách letu nouzově přistát kvůli klesajícímu tlaku v kabině.

"Cestujícím hradíme ubytování v hotelu, občerstvení, komunikační prostředky. Také jsme hradili letenku těm cestujícím, kteří se rozhodli z Ganderu využít jiný spoj než let ČSA," uvedl Barták.
Podle Bartáka dostali všichní cestující ještě omluvný dopis a poukázku na slevu ve výši 400 dolarů při zakoupení další letenky ČSA.

Letadlo ČSA včera večer po opravě dorazilo na ruzyňské letiště. "Bylo to hrozné. Jak ve strašném filmu, jak při té nedávné tragédii Swissairu 111, který v těch chvílích ležel v moři tam někde pod námi," uvedl stevard airbusu Jiří Dejmek.
Piloti Airbusu A310-300 byli při pondělním letu asi dvě a čtvrt hodiny po startu z New Yorku nuceni kvůli náhlému poklesu tlaku v kabině prudce sestoupit o 7 000 metrů a poté nouzově přistát na nejbližším letišti, kterým byl Gander v kanadské provincii Newfoundland.
Představitelé Českých aerolinií včera v Praze oznámili, že příčinou nouzového přistání byl poškozený vypouštěcí ventil klimatizace, který způsobil dekompresi v kabině. Za takových okolností musí letadlo co nejdříve přistát, což posádka bravúrně provedla. Šéfstevardka letadla Marcela Kotyšanová označila výkon pilotů i palubního personálu v dramatické situaci za velmi profesionální s tím, že se podařilo zabránit panice na palubě. "Lidé byli vyděšení, ale nepropadli panice," uvedla.
Kapitán Antonín Žalud, který má nalétáno 11 000 hodin, patří k nejzkušenějším a působí i jako instruktor. Podobné situace on i další piloti společnosti nacvičují.
ČSA včera popřely předchozí zprávy očitých svědků, že se na palubě objevil dým. To by mohlo znamenat zkrat v elektrickém vedení - podobnou závadu, jež před nedávnem způsobila katastrofu letadla Swissairu a smrt téměř 230 lidí. "Nebyl žádný dým na palubě," prohlásil další činitel ČSA Miroslav Kůla. Připustil ale, že dojem kouře mohla vyvolat kondenzace par na palubě. Závada nicméně podle něj nemohla letoun ohrozit.
Ventil klimatizace, který byl v Ganderu opraven, a spolu sním i přepážka nákladového prostoru byly poškozeny při nakládání v New Yorku nebo posunem nákladu za letu. Na otázku, jak k tomu mohlo dojít, představitelé ČSA odpověděli: "To zatím nedokážeme říci, pokusíme se to zjistit." Společnost, která má od roku 1991 v provozu dva zmíněné stroje, jež mají jinak dobré bezpečnostní reference, se už rozhodla požádat výrobce letadla o zpevnění přepážky.

ČSA moc otálely
Vedení ČSA v úterý podle všeho podcenilo situaci kolem nouzového přistání letadla v Kanadě, když příliš dlouho otálelo s informováním veřejnosti.
Zatímco stroj nouzově dosedl v Ganderu v noci z pondělí na úterý, ČSA vydaly oficiální zprávu až v úterý v půl páté odpoledne. Bylo to dlouho poté, co o tom přinesla zprávu například americká agentura AP.
"Víme sami, co máme dělat, v ČSA na to máme normální postupy," reagoval ale jeden z činitelů společnosti na tiskové konferenci s tím, že považuje takovýto postup za správný.
Ačkoli posádka i cestující také informovali o dramatickém průběhu nouzového přistání, ČSA ve velmi lakonické zprávě bez bližších podrobností uvedly, že šlo jen "o technickou závadu lehčího charakteru".
Vedení ČSA popřelo rovněž, že by sami cestující v Ganderu měli potíže s informováním svých příbuzných.
Po příletu nicméně dostali cestující omluvný dopis vedení společnosti a bonus, který jim umožní nákup příští letenky u ČSA s podstatnou slevou.

Jak to vypadalo v pondělí
Chvíle naprosté hrůzy prožívalo 107 lidí na palubě letadla ČSA na lince OK 053 z New Yorku do Prahy, které kvůli technické závadě muselo v pondělí v noci nouzově přistát v kanadském Ganderu. Všech 97 cestujících i 10 členů posádky českého Airbusu 310-300 je po dramatických minutách prudkého sestupu kvůli dekompresi, kouři v kabině, při nasazených kyslíkových maskách a náročném přistávacím manévru v silném větru v pořádku. Byli ubytováni ve dvou hotelích města Gander v kanadském Newfoundlandu.
"Bylo to hrozné. Jak ve strašném filmu, jak při té nedávné tragédii Swissairu 111, který v těch chvílích ležel v moři tam někde pod námi," uvedl stevard airbusu Jiří Dejmek. "Stalo se to náhle, nikdo to nečekal, zrovna jsem začal rozvážet zboží. Nejdříve signalizace dekomprese, během vteřiny vypadly masky, dým v kabině a pak jsme začali klesat. Hučelo nám v uších a cítili jsme úbytek vzduchu," řekl Dejmek v telefonickém rozhovoru z Ganderu.
Co se přesně stalo
Asi po dvou a půl hodinách letu od startu z letiště Newark v New Yorku náhle poklesl tlak v kabině a na palubě letounu se objevil kouř. Zkušení piloti, kapitán Antonín Žalud a Tomáš Dostál, vyhlásili nouzový signál "mayday", začali z letové hladiny okolo deseti tisíc metrů prudce sestupovat kvůli vyrovnání dekomprese v kabině a současně prováděli obrat o 180 stupňů, aby se co nejrychleji vrátili k letišti v Ganderu, vzdálenému patnáct minut letu.
"Létám už řadu let. New York dokonce už asi od roku 1978, ale něco takového jsem ještě nezažil," líčil dramatické chvíle v letadle sedmačtyřicetiletý Dejmek, který dříve létal jako telegrafista na sovětských strojích Il-62. ČSA ve velmi krátkém oficiálním prohlášení k dramatu uvedly jen, že se jednalo pouze "o technickou závadu lehčího charakteru".
"Mám úplně otlučené klouby, strašlivě to tam lítalo. Všechno se rozsvítilo, připoutali jsme lidi a já hned vzal mikrofon a říkal cestujícím: Nic se neděje, není žádný oheň, žádná bomba, klesáme jen kvůli dekompresi."
Ale to ještě nebylo vše. Další napjaté okamžiky pak nastaly během přistávacího manévru na letišti v Ganderu. Vál tam tak silný vítr, že po přistání dokonce posunul letadlo od přistavených pojízdných schodů. "Byl velmi silný vítr, 25 metrů za sekundu. Tak silný, že postrčil letoun od schůdků," potvrdil kanadský vyšetřovatel v Ganderu Thor McDonald. "Až dodatečně nám to všechno došlo. Co se vlastně mohlo stát," uvedla v telefonátu šéfstevardka Marcela Kotyšanová.
Lidé byli podle ní hodně vyděšení, ale takřka nepanikařili. I kvůli tomu, že letoun byl zaplněn jen asi z půli a personál se stačil o všechny postarat. "Poslouchali nás a snažili se dělat přesně to, co jsme jim říkali," zdůraznila Marcela Kotyšanová. Hlavní zásluha za záchranu životů a letadla však podle ní i Dejmka patří pilotům: "Byli perfektní a sedli s tím za složitých podmínek naprosto dokonale."
S popsanou napjatou situací v úterý kontrastovala vystoupení zástupců Českých aerolinií. Mluvčí ČSA v Praze Jan Barták i zástupce společnosti v Montrealu Michal Přibyl nelíčili noční drama zdaleka tak dramaticky. Úterní tisková zpráva ČSA hovořila dokonce jen o "mezipřistání v Ganderu, jehož příčinou byla technická závada lehčího charakteru." Barták neuvedl žádné podrobnosti o dramatických chvílích a odkázal pouze na středeční konferenci. Řekl jen, že na palubě bylo 94 dospělých, tři malé děti a deset členů posádky a že všichni jsou v pořádku. Také Přibyl z Kanady uvedl, že nešlo o závažnější záležitost. "Došlo k závadě na klimatizaci, proto se snížil tlak v kabině a proto se kapitán rozhodl přistát v Ganderu," uvedl Přibyl. "Došlo k vypuštění kyslíkových masek, což mohlo vyvolat určitou paniku, ale to je záležitost, která funguje automaticky," řekl.
Do Ganderu mezitím dorazili mechanici z Montrealu, kteří se pokusili závadu na klimatizaci opravit, aby bylo zaručeno bezpečné pokračování letu. Airbus ČSA měl původně přistát v Praze v úterý ráno. "Nejde o závadu fatální. Jde o záležitost, která se dá opravit za dvě až tři hodiny. Cestující jsou v pořádku ve dvou hotelích," uvedl Přibyl.

Oficiální stránky ČSA: http://www.csa.cz/czindex.htm


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video