Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČRo zrušil některé živé telefonáty, čelí obvinění z cenzury

  16:05aktualizováno  23. června 21:38
Sedmnáct let po revoluci zavádí Český rozhlas cenzuru, zlobí se sdružení Občané za svá práva v Praze. Vadí jim, že pořad Radiofórum zrušil telefonické dotazy posluchačů, které se vysílaly 17 let. Rozhodnutí prý diskriminuje především starší lidi, kteří nemají možnost diskutovat přes internet.
Milion posluchačů nemůže vyjádřit svůj názor, tvrdí stížnost

Milion posluchačů nemůže vyjádřit svůj názor, tvrdí stížnost | foto: Profimedia.cz

Český rozhlas vysílá od 18. května zprávy v novém kabátě. Podvečerní rozšířené Radiofórum nabízí posluchačům informace o uplynulém dni dřív, než je odvysílají televizní stanice.

Hodinový zpravodajský blok se podle tvůrců snaží vyjít vstříc hlavně těm, kteří se přes den ke zprávám nedostanou. Je zaměřen spíš na starší posluchače.

Někteří z nich jsou však zklamáni. Z nového formátu totiž zmizely tradiční posluchačské telefonáty. Kontakt mezi posluchači a hosty studia by se měl odvíjet v internetovém prostředí.

"Ano, při obměně formátu Radiofóra jsme zrušili šest živých telefonických dotazů. Opakovaly se a stále se ptali jedni a titíž posluchači. Tím vznikal pokřivený obraz o posluchačích a v důsledku i o diskutovaných tématech," vysvětlil iDNES.cz šéfredaktor ČRo1-Radiožurnálu Jan Pokorný.

"Není ovšem pravda, že Český rozhlas zrušil živé telefonáty. Jen Radiožurnál má čtyři pořady s telefonickou účastí posluchačů. Vytočte nás, O kom se mluví, O všem s vám a Nad věcí," doplnil.

Žádný zákon rozhlasu nepřikazuje živé telefonáty vysílat. "Přesto je Radiožurnál v řadě programů považuje za obohacení a běžný interaktivní prvek," zdůraznil Pokorný.

"Změnili jsme možnost telefonovat do studia za možnost posílat SMS zprávy a e-maily," vysvětlil iDNES.cz vedoucí publicistiky ČRo Petr Dudek.

Milion posluchačů prý přijde zkrátka
Právě v tom ale někteří vidí jádro problému. Pro mnoho starších lidí je internetová komunikace velkou neznámou. Vadí jim i to, že redakce rozhlasu z dotazů vybírá. Podle Karla Berky z občanského sdružení Občané za svá práva v Praze se jedná o cenzuru.

"Starší generace, ale nejen ona, nemá doposud ve velké většině možnost využívat internet. Jedná se o sociální skupinu více jak jednoho milionu pravidelných posluchačů Českého rozhlasu," uvádí Berka ve své stížnosti.

"Pro tyto občany byl po dobu 17 let pořad Radiofórum prakticky jedinou možností, jak v rámci nově se rozvíjející demokracie vyjádřit necenzurovaně svoje názory na aktuální politické, hospodářské a sociální otázky," vysvětluje.

Pořad tak podle něj porušuje zákon, který Českému rozhlasu ukládá, aby poskytoval informace pro svobodné utváření názorů všem obyvatelům. Rozhlas prý překračuje i svůj vlastní kodex, podle kterého nesmí diskriminovat určitou sociální skupinu a musí se vyvarovat společenské segregace.

Dudek však tvrzení odmítá. Důvodů ke změně prý bylo několik. "Posluchači si stěžovali, že se jim nelíbí, na co se někteří jiní posluchači ptají. Proto prý přijímač vypínali," řekl Dudek. Nyní mohou naopak redaktoři vybrat jen ty dotazy, které "jsou k věci".

Rada přikazovat nemůže
Stížnost adresovanou Radě Českého rozhlasu zaslalo sdružení s žádostí o podporu i ministryni Džamile Stehlíkové, Radě seniorů či Svazu důchodců.

Žádá v ní Radu ČRo, aby prosadila opětné zavedení posluchačských telefonátů v pořadu.

Podle Dany Jaklové z Rady Českého rozhlasu to ale tak jednoduché není. Obnovení dotazů rada zařídit nemůže. "Nemůžeme přikazovat, ale pouze doporučovat," řekla Jaklová iDNES.cz. Potvrdila, že rada stížnost dostala a že se jí radní na středečním zasedání zabývali.

Jaklová: Byla bych pokornější
Členka rady sama připouští, že pocit lidí, kterým telefonáty scházejí, chápe. "Já osobně to mám spojené s rokem 89´, kdy jsem jako mnozí ´byla u toho´. Takže také bych byla trochu pokornější," řekla. 

Telefonické dotazy podle ní téměř všude ustoupily SMS dotazům, ale zvláště u tohoto formátu sama pochybuje, zda to bylo správné řešení. "Když nás s tím ředitel seznámil, řekli jsme mu svůj názor. Že je to zásah do programu, který je spojený s událostmi devětaosmdesátého. Ale ujistili nás, že to mají promyšlené."

Víc podle ní rada dělat nemůže. Panu Berkovi tedy zaslala oficiální odpověď, ve které přiznává, že je formát zatím nový a že se ještě stále hledá. Posluchačské dotazy byly zrušeny prý proto, že do studia volala stále stejná skupina lidí. "Ale možná se časem uvidí, třeba se dotazy zase vrátí," doplnila Jaklová. "Ostatně, čekáme, až přijde nový ředitel Radiožurnálu, ten by pak určitě řešil i tuto věc," dodala.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

,,Náckům žádnou šanci.“ Před štábem SPD se protestovalo
Nedej náckům žádnou šanci, skandovali demonstranti před štábem SPD

Proti volebnímu úspěchu SPD demonstrovaly před štábem hnutí Tomia Okamury večer desítky lidí. Měli s sebou nápisy „Černí bílí spojme síly“ nebo „Fuck nazi“....  celý článek

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
8 750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.