Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Itálii začal soud s kapitánem Costy Concordie, hrozí mu až 20 let

  9:19aktualizováno  16:04
Francesco Schettino stanul před soudem v italském Grossetu. Kapitánovi ztroskotané lodi Costa Concordia se mimo jiné klade za vinu smrt 32 lidí, kteří v lednu minulého roku zahynuli na její palubě. Za několikanásobné zabití z nedbalosti a ublížení na zdraví a za způsobení ztroskotání obřího plavidla mu hrozí až 20 let vězení.

Kapitán lodi Francesco Schettino | foto: Dana Emingerovápro iDNES.cz

Jedna z nejdramatičtějších námořních katastrof v novodobých dějinách Itálie se odehrála 13. ledna 2012. Obří výletní loď Costa Concordia najela u ostrova Giglio na útesy, které jí prorazily bok a loď se během několika hodin položila na bok. Přibližně 4 200 cestujících se během chaotické evakuace zachránilo, 32 lidí ale našlo ve vodách Středozemního moře smrt.

Jediným obviněným je nyní kapitán Francesco Schettino. Právě on podle obžaloby nařídil riskantní manévr, kvůli kterému 290 metrů dlouhý kolos ztroskotal. Navíc se prý zprotivil starému námořnickému zákonu a potápějící se loď opustil dříve než se zachránili všichni pasažéři a posádka.

Schettinovi právníci naopak tvrdí, že kapitán po nárazu navedl loď na mělčinu, čímž zabránil daleko větším obětem. A že opustil palubu příliš brzy? Podle advokátů prostě přepadl přes bok naklánějící se lodi.

Slyšení v divadelním sále v Grossetu, který kvůli obrovskému počtu účastníků sporu slouží jako dočasná soudní síň, se účastnila i řada cestujících z potopeného parníku.

Ti se chtějí dozvědět, co přesně se na moři před rokem a půl stalo. "Upřímně, nemám zlost na Schettina. Mám zlost na celou posádku. Na začátku se všichni smáli a když zjistili, že je to vážně, tak utekli a nás tam nechali," řekl agentuře AP 33letý Ital Gianluca Gabrielli, který se z paluby potápějící se lodi dokázal dostat bezpečně na břeh.

Dohoda nebude

Ostře sledovaný proces formálně začal už 9. července. Kvůli celostátní stávce právníků byl ale hned po zahájení odročen.

Fotogalerie

První slyšení by se mělo zabývat především počtem a statusem žalujících stran, mezi nimiž figuruje i vlastník lodi, italská vláda nebo samospráva ostrova Giglio.

Důkazy by měly před soudem zaznít později v průběhu týdne. Státní zástupci chtějí mimo jiné vyslechnout také moldavskou krasavici Domnicu Cemortanovou, která podle svých slov byla v době nehody se Schettinem.

Kapitánovi právníci žalobcům nabízí, že se Schettino v některých bodech obžaloby přizná výměnou za stažení vážnějších obvinění. Doufají, že Schettino by tak od soudu mohl odejít s trestem ve výši 3,5 roku.

Zkoušeli to už v květnu, tehdy však státní zástupci jejich nabídku odmítli a zřejmě tak učiní i nyní. Naopak se zdá, že přistoupí na podobný obchod s dalšími pěti obviněnými zaměstanci firmy Costa Cruises, která loď vlastní. Sama společnost v dubnu souhlasila, že poškozeným zaplatí odškodné ve výši 1 milionu euro (asi 25 milionů korun), aby tak předešla možným obviněním.

U břehů ostrova Giglio mezitím nadále pokračují práce na vyproštění ztroskotané lodi. Záchranáři chtějí kolos opět posadit na hladinu a odtáhnout ji do italského přístavu, kde bude sešrotována. Existuje ovšem riziko, že plavidlo se při náročné operaci rozpadne. "Očekáváme řadu deformací. Je to téměř jako tělo s poraněním páteře, musíme jí podepřít krk, až ji budem otáčet," vysvětlil šéf operace Nicholas Sloane.

Chaos a zmatky na palubě Concordie, krátce po ztroskotání


MAPKA: Ztroskotání Costa Concordia
Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.