Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Costa Concordia opět sedí na hladině, čeká ji cesta do Janova

  9:05aktualizováno  15:11
Desítky techniků u italského ostrova Giglio vyzvedly na hladinu havarovanou výletní loď Costa Concordia. Remorkéry v následujících dnech vrak odtáhnou k sešrotování do janovského přístavu. Téměř 300 metrů dlouhé plavidlo ztroskotalo v polovině ledna roku 2012.

"Loď je ve vzpřímené poloze a nenaklání se ani na stranu, ani dopředu či dozadu. To je nesmírně pozitivní," řekl podle BBC šéf záchranné operace Franco Porcellacchia. Technici loď nejprve odpoutali od podmořských plošin. Pak do 30 nádrží po obvodu plavidla začali pumpovat vzduch, který má vytlačit vodu a parník pomalu zvednout. V pondělí se ponor parníku snížil o dva metry, o dalších deset metrů se má loď zvednout v dalších dnech.

Ztroskotání

Costa Concordia havarovala v noci z 13. na 14. ledna 2012. Plavidlo s více než 4 200 lidmi na palubě se tehdy příliš přiblížilo pevnině a po srážce s útesem začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. U soudu se za havárii zodpovídá kapitán lodi Francesco Schettino.

Odborníci předpokládají, že budou k přípravě lodi na poslední plavbu potřebovat pět až šest dní. Costa Concordia by na 280 kilometrů dlouhou cestu do Janova mohla vyrazit 21. července, v případě bezchybného průběhu vyzvedávání možná už o dva dny dříve. Plavba do přístavu by měla trvat pět dní.

"Počasí nám přeje, práce běží podle plánu. Až do samého konce budeme průběh monitorovat, abychom si byli jisti, že nebude trpět životní prostředí," uvedl italský ministr životního prostředí Gianluca Galletti.

Na operaci se podílejí stovky inženýrů a potápěčů

Loď pro více než 4 000 cestujících, při jejíž havárii a převrácení na bok zahynulo 32 lidí, se loni v září podařilo napřímit a podepřít šesti ocelovými pylony.

"Je to velmi komplexní operace. Nejnebezpečnější bude její první fáze, protože plavidlo bude uvolněno z podpěr," řekl podle BBC Franc Gabrielli, šéf italského úřadu, který na záchrannou operaci dohlíží. Podle něj se v troskách lodi zřejmě stále nacházejí ostatky indického číšníka, jehož tělo záchranáři zatím nenašli.

Fotogalerie

Na vyproštění vraku, který je dvakrát větší než Titanic, se podílejí stovky inženýrů a potápěčů. Podle majitele lodi, společnosti Costa Crociere, je to bezprecedentní záchranná operace, která vyjde na 1,5 miliardy euro (asi 42 miliard korun) "Ano, jsou tu jistá rizika - stejně jako u všeho, co se dělá poprvé. Ale my si věříme," řekl BBC Franco Porcellacchia.

Obyvatelé ostrova se už těší, že obří vrak konečně zmizí z útesů. "Jsem šťastný, že ji odvezou pryč. Na té lodi zemřela spousta lidí a pokaždé, když se na ni podíváme, běhá nám mráz po zádech," řekl agentuře Reuters Italo Arienti.

Externí obrázek

Externí obrázek

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.