Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concordy a jejich bezpečnost

  19:57aktualizováno  19:57
Concorde byl téměř 25 let symbolem luxusu. Historicky bylo vyrobeno pouze 20 těchto nadzvukových letadel na světě, v provozu je jich 13, přičemž 7 jich vlastní British Airways a 6 Air France. Průměrná cena zpáteční letenky z Londýna do New Yorku concordem je zhruba 10 070 dolarů.

“Ačkoli je Concorde všeobecně považován za nejbezpečnější letecký dopravní prostředek, řada nehod vyvolává pochybnosti o bezpečnosti letounu,”píše BBC online. V lednu jeden concorde flotily British Airways nouzově dvakrát přistál během 24 hodin, a v říjnu dokonce upadl kus křídla jednoho letounu během letu. Od srpna 1998 do července 1999 došlo údajně ke 130 incidentům, o kterých ale později letecká společnost prohlásila, že se nijak neliší od běžných nepodstatných událostí jiných komerčních letadel.

Shodou okolností den před nehodou prohlásila mluvčí British Airways, že jeden letoun byl stažen z provozu poté, co se zvětšily trhliny na křídlech. Trhliny se objevily na křídlech všech sedmi concordů BA již před několika měsíci a podle expertů výrobce neměly žádný vliv na bezpečnost provozu letadla a cestujících. Mluvčí Air France stejný den rovněž přiznala trhliny na čtyřech ze šesti jejich concordů a ujišťovala, že to neznamená pro cestující žádné riziko.

Ani jedna z těchto leteckých společností nenaznačila, že by s lety svých concordů, vyrobených v letech 1975 až 1980, chtěla přestat. Naopak, obě společnosti doufají, že letadla budou létat ještě dalších 14 – 15 let, což je daleko více, než se původně předpokládalo. Letečtí experti kdysi vypočítali, že letoun vydrží 6 700 cyklů, přičemž jeden cyklus se rovná jednomu transantlantickému letu. S tím, jak se stáří letadel blíží ke 24 letům, byl počet cyklů nedávno zvýšen na 8 500 cyklů, což při dnešní frekvenci letů concordů znamená, že by mohly létat až do roku 2006.

“Toto prodlužování životnosti je zcela normální s tím, jak se vyvíjejí a zlepšují technologie kontroly,”

prohlásil těsně před havárií Malcolm English, vydavatel odborného časopisu Air International. David Learmount, expert z časopisu Flight International Magazine, poukázal na to, že concordy nelétají tak často jako jiná letadla. “To, co způsobuje stáří letadla, není skutečné stáří letadla, ale jeho opotřebování lety. V podstatě je tedy možné říci, že letadlo není staré 25 let, ale pouhých pět let,” uvedl.

Konstatoval, že fenomenální rychlost letounu přes 2000 kilometrů za hodinu značně zatěžuje kostru letadla. “Ale na druhou stranu je také letounu prospěšná,” poznamenal. Povrch letadla se během letu natolik rozžhaví, že vlhkost se kolem obalu letadla okamžitě vypaří, takže zde zcela odpadá problém s korozí. Na nenadzvukových letadlech naopak vlhkost přimrzne k povrchu letadla.

“Ačkoli concordy tvoří pouhý zlomek celkové letecké flotily British Airways, dělají zázraky pro pozvednutí prestiže společnosti. Jejich služeb využívá velké množství zámožných Američanů, kteří by si žádný jiný druh letadla ke svým cestám nevybrali,” dodal Learmount.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kim Čong-un zkoumá plány útoku na Guam
Velmi moudré rozhodnutí. Trump chválí Kima za odklad útoku na Guam

Za „velmi moudré a logické rozhodnutí“ pochválil ve středu americký prezident Donald Trump severokorejského vůdce Kim Čong-una, který prozatím odložil plány...  celý článek

Chilesaurus, replika kostry dinosaura z roku 2015
Záhada „Frankensteina“ rozluštěna. Dinosaurovi našli místo v rodokmenu

Chilesaurus neboli „Frankenstein“ po dvou letech konečně našel své místo v rodokmenu dinosaurů. Takový je závěr studie britských vědců, kteří neobvykle...  celý článek

Spisovatelka Kateřina Janouchová  v Show Jana Krause
Literátka Janouchová urážela švédskou političku, ta podala trestní oznámení

Poslankyně švédské Levicové strany Rossana Dinamarcaová podala trestní oznámení na spisovatelku a novinářku českého původu Kateřinu Janouchovou žijící ve...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.