Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concordia má sestřičku, která také ztroskotala. Italové příčiny tají

  15:58aktualizováno  15:58
Ztroskotaná výletní loď Costa Concordia měla sesterskou loď, která před dvěma lety narazila do přístavní hráze v egyptském Šarm aš-Šajchu. Výsledky vyšetřování nehody lodi Costa Europa italské úřady stále odmítají zveřejnit, zjistili reportéři BBC.

Loď Costa Europa zakotvená v egyptském Šarm aš-Šajchu (26. února 2010) | foto: AP

Výletní loď Costa Europa s 1 500 pasažéry na palubě narazila do přístavní hráze v luxusním letovisku na břehu Rudého moře 26. února 2010. Při havárii zemřeli tři námořníci a čtyři cestující byli zraněni. Stejně jako Costa Concordia i toto plavidlo patřilo v době nehody společnosti Costa Cruises.

Zatímco Egypťané z nehody vinili posádku, podle firmy Costa Cruises bylo příčinou nehody špatné počasí. Jedním z pasažérů byl Chris Greal z Velké Británie. Okamžitě po nárazu vyběhl na palubu, kde potkal několik námořníků promočených od pasu dolů.

"Říkali nám, že je to podobné jako na Titanicu - otevřeli dveře v podpalubí a zavalila je voda," vzpomíná Greal. Když se loď začala naklánět, požádal o záchrannou vestu. Posádka mu ale odvětila, že vesta není potřeba a že to je jen cvičení. Teprve po hodině jim kapitán sdělil, co se vlastně stalo.

Interní dokument

Podle regulí Mezinárodní námořní organizace (IMO) musí úřady státu, pod jehož vlajkou ztroskotaná loď plula, havárii vyšetřit a závěry poslat IMO, aby se mohla učinit příslušná bezpečnostní opatření.

Costa Europa plula pod italskou vlajkou, ale ani dva roky po havárii italské úřady IMO žádnou zprávu neposlaly. "Bez výsledků vyšetřování nebo jakékoliv jiné informace poskytnuté členským státem se příslušný odbor IMO nemůže opřít vůbec o nic, na základě čeho by mohl dělat nějaká rozhodnutí," řekl BBC mluvčí agentury, která spadá pod OSN.

Reportéři BBC kontaktovali italské námořní úřady, které ale odpověděly, že zpráva o vyšetřování Costa Europa je "přísně tajná" a v současnosti je v rukou majitele plavidla a úřadů státu, pod jehož vlajkou se plaví. Dva měsíce po nehodě pronajala firma Costa Cruises nabouranou loď na deset let společnosti Thomson Cruises, která jí přejmenovala na Thomson Dream.

Costa Cruises uvedla, že provedla šetření, jehož závěrem je detailní zpráva. Podle svého prohlášení ji předala pobřežní správě v Janově, kde byla loď zaregistrována. Dokument je prý interní záležitostí a firma ho nemá v úmyslu zveřejnit.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policisté uzavřeli v centru Barcelony okolí místa, kde dodávka najela do davu...
„Naše myšlenky jsou s oběťmi.“ Světoví politici odsuzují útok v Barceloně

Světoví politici odsoudili čtvrteční teroristický útok v Barceloně. Smutek nad událostí vyjádřili americký prezident Donald Trump, předseda Evropské komise...  celý článek

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Španělská policie zasahuje v Cambrils proti útočníkům, kteří najížděli do...
Další teror v Katalánsku. V Cambrils zabili pět útočníků s výbušninami

Španělská policie zabila v noci na pátek pět lidí, kteří se v osobním autě ve městě Cambrils jižně od Barcelony snažili porážet chodce. Pachatelé zranili šest...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.