Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concorde - odjakživa symbol výjimečnosti

aktualizováno 
Byl vždy synonymem pro něco výjimečného.
Letoun Concorde se vymyká běžné letecké dopravě po všech stránkách. Nejrychlejší, nejdražší, nejluxusnější a doposud zřejmě nejspolehlivější cestovní prostředek, jaký kdy spatřil světlo světa.

Přestože první concorde startoval před více než třiceti lety, až do včerejšího dne nikdy neměl vážnější nehodu. Svým futuristickým vzhledem a nepřekonatelnými technickými parametry vzbuzuje dojem maximální bezpečnosti. To je kromě rychlosti, kterou nedokáže vyvinout žádné jiné civilní letadlo, jedním z důvodů,  proč cestování concordem není pro každého.

"Létání s ním není běžná záležitost. Cestující za cenu, kterou platí, musí dostat něco nevšedního. Je to fenomén," řekl jeden z vedoucích představitelů projektu Concorde letecké společnosti Air France, která patří mezi pouhé dva světové dopravce, již tyto stroje provozují.

Posuďte sami atributy, které cestování concordem obklopují: za letenku z Paříže či Londýna do New Yorku, odkud nadzvukové stroje pravidelně startují, zaplatí cestující cenu nového automobilu (přes 300 000 korun). Vzdálenost více než 6000 kilometrů, kterou běžná letadla uletí za osm hodin, urazí concorde za méně než polovinu. To je jeho největší triumf: vzhledem k šestihodinovému časovému posunu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států přistane concorde v Americe o dvě až tři hodiny dříve, než vyletěl.

Ve výšce osmnácti kilometrů, v nichž tento stroj překonává Atlantik, nejsou žádné turbulence, takže let concordu letícího dvojnásobnou rychlostí zvuku, probíhá velice klidně. Přibližně sto cestujících, kteří se do úzkého trupu přizpůsobeného extrémním rychlostem vejdou, popíjí šampaňské a konzumuje vybrané lahůdky. V letadle je jen jedna cestovní třída.

Palubní personál je speciálně vycvičen a připraven splnit všechna možná přání cestujících.

Přestože první stroj odstartoval před více než třiceti lety, v mnohém nebyl překonám a zřejmě už ani nebude. Výrobci letadel totiž nepočítají s tím,  že by uvedli na trh supersonické letadlo nové generace kvůli obrovským nákladům.

"Nikde v Evropě není na stolech leteckých konstruktérů concorde druhé generace," potvrzuje Henri Perrier, palubní inženýr při prvním letu concordu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Prezident Zimbabwe Robert Mugabe se svojí ženou Grace na mítinku mladých...
Mugabeho žena zmlátila v JAR modelku kabelem, dostala imunitu

Vznětlivá povaha Grace Mugabeové vážně poznamenala vztahy Zimbabwe a Jihoafrické republiky. Žena zimbabwského prezidenta minulý víkend napadla v JAR ženu, čímž...  celý článek

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.