Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concorde - odjakživa symbol výjimečnosti

aktualizováno 
Byl vždy synonymem pro něco výjimečného.
Letoun Concorde se vymyká běžné letecké dopravě po všech stránkách. Nejrychlejší, nejdražší, nejluxusnější a doposud zřejmě nejspolehlivější cestovní prostředek, jaký kdy spatřil světlo světa.

Přestože první concorde startoval před více než třiceti lety, až do včerejšího dne nikdy neměl vážnější nehodu. Svým futuristickým vzhledem a nepřekonatelnými technickými parametry vzbuzuje dojem maximální bezpečnosti. To je kromě rychlosti, kterou nedokáže vyvinout žádné jiné civilní letadlo, jedním z důvodů,  proč cestování concordem není pro každého.

"Létání s ním není běžná záležitost. Cestující za cenu, kterou platí, musí dostat něco nevšedního. Je to fenomén," řekl jeden z vedoucích představitelů projektu Concorde letecké společnosti Air France, která patří mezi pouhé dva světové dopravce, již tyto stroje provozují.

Posuďte sami atributy, které cestování concordem obklopují: za letenku z Paříže či Londýna do New Yorku, odkud nadzvukové stroje pravidelně startují, zaplatí cestující cenu nového automobilu (přes 300 000 korun). Vzdálenost více než 6000 kilometrů, kterou běžná letadla uletí za osm hodin, urazí concorde za méně než polovinu. To je jeho největší triumf: vzhledem k šestihodinovému časovému posunu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států přistane concorde v Americe o dvě až tři hodiny dříve, než vyletěl.

Ve výšce osmnácti kilometrů, v nichž tento stroj překonává Atlantik, nejsou žádné turbulence, takže let concordu letícího dvojnásobnou rychlostí zvuku, probíhá velice klidně. Přibližně sto cestujících, kteří se do úzkého trupu přizpůsobeného extrémním rychlostem vejdou, popíjí šampaňské a konzumuje vybrané lahůdky. V letadle je jen jedna cestovní třída.

Palubní personál je speciálně vycvičen a připraven splnit všechna možná přání cestujících.

Přestože první stroj odstartoval před více než třiceti lety, v mnohém nebyl překonám a zřejmě už ani nebude. Výrobci letadel totiž nepočítají s tím,  že by uvedli na trh supersonické letadlo nové generace kvůli obrovským nákladům.

"Nikde v Evropě není na stolech leteckých konstruktérů concorde druhé generace," potvrzuje Henri Perrier, palubní inženýr při prvním letu concordu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milán, hlavní město Lombardie
V katalánských stopách. Benátsko a Lombardii čeká plebiscit o autonomii

V Lombardii a Benátsku se v neděli konají referenda o posílení autonomie. Jsou sice právně nezávazná, lze je však také vnímat jako součást odstředivých...  celý článek

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Oxfordská univerzita
Univerzity v Oxfordu a Cambridge čelí obviněním z rasové segregace

Britské univerzity v Oxfordu a Cambridgi čelí obviněním ze segregace. Některé jejich fakulty téměř nenabízejí místa studentům černé pleti. Upozornil na to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.