Letoun odpoledne vzlétl z londýnského letiště Heathrow a po třech hodinách a dvaceti minutách letu nad Atlantským oceánem přistál na vojenské základně Brize Norton západně od britské metropole.
Šéfpilot concordů britských aerolinií kapitán Mike Bannister opustil londýnské letiště Heathrow v 15:20 středoevropského času. Doprovázen posádkou a specialisty vyvedl letoun nad Atlantický oceán, kde prodělal několik testů.
Během více než tříhodinového letu stroj měl dosáhnout své maximální rychlosti, která se rovná zhruba dvojnásobku rychlosti zvuku (poletí zhruba 2160 kilometrů za hodinu).
Generální ředitel British Airways Rod Eddington řekl, že bezpečnostní úpravy trvaly tak dlouho hlavně proto, že se letadla už 25 let nevyrábí a vše se muselo dělat ručně.
Osudným se zřejmě stalo tenké dno nádrže
Podle výsledků vyšetřování se concordu společnosti Air France loni stalo osudné příliš tenké dno nádrže pod křídlem, které prorazila odtržená část pneumatiky. Ta se rozsekla o lamelu uvolněné z dakoty, která na stejné dráze startovala pár minut před tím. Proto bylo jednou z hlavních úprav na concordech zesílení této části trupu.
Britské aerolinky doufají, že se úterním testem vrátí komerční lety concordů do normálních kolejí. Kdy si ale cestující budou moci koupit letenku, se jejich zástupci bojí předpovědět i v případě, že testy budou úspěšné.
"Air France i British Airways doufají, že se concordy vrátí k běžnému provozu. Záleží to ale na vydání certifikátů o způsobilosti od Civilního leteckého úřadu v Británii i ve Francii," stojí v oficiálním stanovisku francouzského dopravce.
Air France a British Airways jsou jediné letecké společnosti na světě, které disponují nadzvukovými dopravními letadly.
Francouzští dopravci provedli podobný testovací let už letos v lednu. A dopadl dobře. O to větší váhu bude mít výsledek jejich britských kolegů. Bude-li dobrý, je reálné, že se concordy vrátí na nebe do konce září.
Británie vlastní sedm letadel typu Concorde. Francie má ve svých hangárech pět stejných strojů. |
Jak se upravoval concorde? Čtěte ZDE |
Podrobnosti o nehodě a fotografie najdete ZDE |
O testech upravených concordů se dočtete ZDE |
Kompenzace byly zřejmě nejvyšší v historii leteckých havárií
Právní zástupci pozůstalých po obětech pádu concordu informovali v květnu, že dosáhli dohody o kompenzacích se společností Air France.
Všichni příbuzní obětí souhlasili, že nebudou výši kompenzací prozrazovat. Podle leteckých pojišťoven mohly jít však kompenzace do částky až 150 milionů dolarů.
Pokud je jejich odhad správný, byla by to dosud nejvyšší finanční kompenzace v historii leteckých katastrof.
Concorde Air France |