Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concorde absolvoval zkoušku

  22:40aktualizováno  22:40
Nadzvukové dopravní letadlo Concorde prodělal velkou zkoušku. Absolvoval svůj první nadzvukový let od doby, kdy loni v červenci stroj tohoto typu zabil 113 lidí. Letecká společnost British Airways chtěla během zkušebního letu prověřit úpravy na letounu, které by měly zamezit opakování loňské tragédie. Inženýři nyní budou několik dní vyhodnocovat výsledky tohoto testu.

Letoun odpoledne vzlétl z londýnského letiště Heathrow a po třech hodinách a dvaceti minutách letu nad Atlantským oceánem přistál na vojenské základně Brize Norton západně od britské metropole.

Šéfpilot concordů britských aerolinií kapitán Mike Bannister opustil londýnské letiště Heathrow v 15:20 středoevropského času. Doprovázen posádkou a specialisty vyvedl letoun nad Atlantický oceán, kde prodělal několik testů.

Během více než tříhodinového letu stroj měl dosáhnout své maximální rychlosti, která se rovná zhruba dvojnásobku rychlosti zvuku (poletí zhruba 2160 kilometrů za hodinu).

Generální ředitel British Airways Rod Eddington řekl, že bezpečnostní úpravy trvaly tak dlouho hlavně proto, že se letadla už 25 let nevyrábí a vše se muselo dělat ručně.

Osudným se zřejmě stalo tenké dno nádrže
Podle výsledků vyšetřování se concordu společnosti Air France loni stalo osudné příliš tenké dno nádrže pod křídlem, které prorazila odtržená část pneumatiky. Ta se rozsekla o lamelu uvolněné z dakoty, která na stejné dráze startovala pár minut před tím. Proto bylo jednou z hlavních úprav na concordech zesílení této části trupu.

Britské aerolinky doufají, že se úterním testem vrátí komerční lety concordů do normálních kolejí. Kdy si ale cestující budou moci koupit letenku, se jejich zástupci bojí předpovědět i v případě, že testy budou úspěšné.

"Air France i British Airways doufají, že se concordy vrátí k běžnému provozu. Záleží to ale na vydání certifikátů o způsobilosti od Civilního leteckého úřadu v Británii i ve Francii," stojí v oficiálním stanovisku francouzského dopravce.

Air France a British Airways jsou jediné letecké společnosti na světě, které disponují nadzvukovými dopravními letadly.

Francouzští dopravci provedli podobný testovací let už letos v lednu. A dopadl dobře. O to větší váhu bude mít výsledek jejich britských kolegů. Bude-li dobrý, je reálné, že se concordy vrátí na nebe do konce září.

Británie vlastní sedm letadel typu Concorde. Francie má ve svých hangárech pět stejných strojů.

Jak se upravoval concorde? Čtěte ZDE

Podrobnosti o nehodě a fotografie najdete ZDE

O testech upravených concordů se dočtete ZDE

Kompenzace byly zřejmě nejvyšší v historii leteckých havárií
Právní zástupci pozůstalých po obětech pádu concordu informovali v květnu, že dosáhli dohody o kompenzacích se společností Air France.

Všichni příbuzní obětí souhlasili, že nebudou výši kompenzací prozrazovat. Podle leteckých pojišťoven mohly jít však kompenzace do částky až 150 milionů dolarů.

Pokud je jejich odhad správný, byla by to dosud nejvyšší finanční kompenzace v historii leteckých katastrof.

Concorde Air France

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Policie stále pátrá po jednom ze strůjců pařížských útoků Salahu Abdeslamovi.
Pařížského atentátníka Abdeslama bude každý den k soudu převážet vrtulník

Salaha Abdeslama, jediného žijícího podezřelého z podílu na tragických teroristických útocích v Paříži z listopadu 2015, budou denně převážet vrtulníkem k...  celý článek

Americký bombardér B-52 během nízkého průletu nad dráhou mošnovského letiště
Americké bombardéry mají mít stálou pohotovost jako za studené války

Americké letectvo se kvůli napětí se Severní Koreou chystá na možnost, že strategické bombardéry B-52 budou stejně jako v dobách studené války v neustálé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.