Žáci se mohou učit Comenia Script od prosince 2012, kdy Ministerstvo školství jeho používání povolilo. Již předtím jej testovalo přes tři desítky škol.
Comenia ScriptPísmo Comenia Script je podobné tiskacímu, oproti tradičnímu písmu má jednodušší tvary a je nespojité. Žáci tak píšou každé písmenko zvlášť a rovnou i s diakritikou. Podle ministerstva vyhovuje například dysgrafikům, levákům či bilingvním žákům. Jeho autorka Radana Lencová se inspirovala například v renesančních písmech. |
Česká školní inspekce letos oslovila 3 337 škol a zjišťovala nakolik se písmo během uplynulých čtyř let uchytilo.
Z šetření vyplývá, že dosud jej začaly využívat pouze přes čtyři procenta škol. Největší zájem o nový typ písma je v Praze, Ústeckém a Libereckém kraji, minimální naopak v Plzeňském a Karlovarském kraji.
Většina škol, které nové písmo vyučují, však zcela neupustila ani od tradičního „vázaného“ písma. „Celkově 82,2 procent škol vyučuje psaní písmem Comenia Script současně s vázaným písmem v jiných třídách či ročnících a 17,8 procent škol vyučuje pouze psaní písmem Comenia Script,“ uvedl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Pokusné ověřování písma probíhalo od září 2010 do června 2012 v 33 školách. V prosinci 2012 pak ministerstvo doporučilo, aby Comenia Script bylo alternativou k běžně užívané psací abecedě. Nejvyšší počet škol začal písmo vyučovat ve školním roce 2013/2014. Necelá čtvrtina škol jej zavedla teprve letos, naopak pátým rokem již Comenia Script vyučuje 21 procent škol.
Rychlejší, čitelnější a úhlednější, chválí učitelé nové písmo
Naprostá většina škol, které písmo používají, s ním má kladné zkušenosti. „Nejčastějšími důvody pozitivního hodnocení byla jednoduchost pro psaní, rychlejší
psaní i zapamatování písmen, čitelnost a úhlednost písma, výhodnost písma pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rychlejší nástup čtení,“ vyjmenovává Andrys.
Pouze necelá čtyři procenta oslovených škol z písma Comenia Script příliš nadšena není. Žáci podle nich mají při psaní tímto písmem horší drobnou motoriku, obtížněji také zvládají tvary písmen a nerozlišují mezery mezi slovy.
„Zmíněny byly také organizační problémy a využití odlišných učebnic při spojování
tříd nebo skupin, kde se část žáků učí psát klasickým písmem, nebo při přestupu žáka,“ dodává Andrys.
Ve školách si konkurují tři typy nového písma
Pokud chce škola vyučovat nové jednodušší písmo, má v současnosti na výběr ze tří typů. Jako první vzniklo zmíněné písmo Comenia Script od grafičky Radany Lencové. Některé školy si však stěžovaly, že písanky jsou příliš drahé. Lencová má na všechny podoby písma vlastní autorská práva a písanky a didaktické materiály v tištěné podobě vydává pouze nakladatelství Svět.
Letos na jaře pak vlastní nevázané písmo vyvinulo nakladatelství Fraus a vydalo vlastní levnější materiály. Toto písmo nazvané Comenia Script A se však od písma Lencové liší na první pohled jen nepatrně.
Letos v srpnu pak vytvořilo nakladatelství Nová škola nejnovější typ písma s názvem NNS Script (více čtěte zde). Rovněž toto písmo je od původního Comenia Script téměř nerozeznatelné.
Ze škol, ve kterých se některé z nových písem učí, využívá devadesát procent původní Comenia Script. Novější typy písma se učí na zbývajících deseti procentech škol.