Vyšetřovatelé stále vycházejí z předpokladu, že levé křídlo poškodil krátce po startu kus izolační pěny, který se odtrhl od palivové nádrže. Tudy se při přistávání dostal horký vzduch, který raketoplán zničil.
Asi osmdesát sekund po startu je křídlo pod největší zátěží. Pokud by izolační pěna zasáhla stroj jindy, nezpůsobila by tak vážné následky, řekl předseda vyšetřovací komise Harold Gehman.
Columbia nemusela být "zdravá" kvůli nárazu větru, stáří a dalším faktorům. Normální událost, kterou by přežila ve věku deseti let, nemusela přežít v jednadvaceti letech, uvedl Gehmand.
Komise se proto zaměřuje i na to, zda NASA dostatečně zkoumá stárnutí raketoplánů.
Astronauti možná chtěli odpojit autopilota
Posádka raketoplánu Columbia se zřejmě v poslední chvíli snažila převzít řízení. Plyne to z analýzy záznamu konce tragického letu, o němž v neděli informovala televize ABC.
DÁLE ČTĚTE |
Vyšetřovatelé zkoumali záznam dvaatřiceti posledních sekund letu raketoplánu, který se 1. února rozpadl nad Texasem. Odpojení autopilota je zřejmé jen ze dvou sekund záznamu. Podle odborníků NASA byl v té době stroj už neřiditelný.
Po nich následuje ještě 25 sekund, kdy na záznamu nejsou žádné údaje. Pak se raketoplán rozlomil.
Hawleyová řekla, že velitel Rick Husband se dotkl automatického pilota nechtěně už předtím, než Columbie vstoupila do atmosféry, ale omyl rychle napravil.
O několik minut později někdo z členů posádky toto gesto zřejmě zopakoval, ale údaje jsou tak nesouvislé, že je s jistotou nebude možné interpretovat nikdy.