Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Columbii zradila izolace, potvrdil test

  12:47aktualizováno  12:47
Vyšetřovatelé havárie raketoplánu Columbia vyzkoušeli, zda za tragédii může utržená izolace. Testovali, jakou silou narazil kus izolační pěny do křídla raketoplánu. Výsledek testu je překvapil. Úlomek totiž do křídla udeřil takovou silou, která odborníky šokovala.

Výsledky testu tak podpořily teorii, že úlomek izolace způsobil 1. února havárii raketoplánu Columbia. Novinářům to v Houstonu řekl člen vyšetřovací komise havárie Scott Hubbard.

"Pomyslel jsem si: Bože, je to mnohem silnější, než jsem čekal... to není jen lehké ťuknutí," řekl Hubbard, který je ředitelem Amesova výzkumného střediska Národní agentury pro letectví a vesmír (NASA).

Videozáznam zkoušky ukázal, jak se replika křídla prolomila při nárazu asi půl metru dlouhého kusu pěny, který vážil necelý kilogram.

Při testu, který byl proveden v laboratořích v texaském San Antoniu, byla pěna vystřelena rychlostí 854 kilometrů v hodině. Takové okolnosti podle vědců odpovídají síle nárazu kusu pěny odpadlého z přídavné nádrže krátce po startu Columbie 16. ledna.

Nehoda Columbie

Columbii srazili i úředníci, tvrdí experti

Experti dál hledají příčinu tragédie

NASA řeší problém - jak do kosmu

Při testu se pěna roztříštila, ale některé kousky uvízly v asi 55 centimetrů dlouhé průrvě, která při nárazu vznikla. Vyšetřovatelé se snaží potvrdit zatím převládající teorii, podle níž kus izolace poškodil tepelnou izolaci křídla.

Při návratu z oběžné dráhy se pak tímto poškozením dostaly do křídla horké atmosférické plyny, které křídlo a celý raketoplán roztrhaly. Všech sedm členů posádky zahynulo.

"Výsledek testu nás významně přibližuje k závěru, že úlomek izolace může něco takového způsobit a že náraz byl úvodní z událostí vedoucích k havárii," řekl Hubbard.

Inženýři NASA věděli už za letu Columbie o incidentu s izolací, ale došli k závěru, že nepředstavuje pro stroj nebezpečí. Podobné nárazy v minulosti nezpůsobily takřka žádné škody.

Dnes bude stejný test proveden se skutečným křídlem raketoplánu sejmutým z raketoplánu Discovery. Podle Hubbarda bude škoda zřejmě ještě větší, protože replika vyrobená ze skleněných vláken je odolnější, než uhlíkový kompozitní materiál na skutečném křídle.

Komise hodlá ukončit vyšetřování do konce července.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.