„Hledá se kompromis mezi tím, jakou část nákladů zaplatí cestující a jaká část bude uhrazena z rozpočtů měst. To je politické rozhodnutí,“ vysvětluje předseda rady jednatelů Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Zdeněk Blažek.
Vedoucí dopravního úseku firmy Pavel Nosálek hovoří o rostoucích nákladech na provozování městské dopravy a poukazuje na okolnost, že příspěvek obou měst do městské dopravy je už čtvrtým rokem stále stejný.
Cena základní dvacetiminutové nepřestupní jízdenky pro jednotlivou jízdu vzroste z osmi na devět korun, tedy o 12,5 procenta. Přestupná čtyřicetiminutová jízdenka bude stát od dubna dvanáct korun místo deseti, což je zdražení o rovných dvacet procent. Ceny těchto základních jízdenek se naposledy zvyšovaly k 1. lednu 2000.
Více zaplatí také "stálí zákazníci", kteří cestují na nepřenosné časové jízdenky. Nejběžnější měsíční časová jízdenka pro pásmo A podraží z 250 na 260 korun (o 4 procenta), v pásmu B nebo C z 210 na 220 korun (o 4,8 procenta). Úměrně se zvyšují i ceny většiny ostatních druhů a typů jízdenek. Ceny časových jízdenek se neměnily poslední dva roky.
Na staré jízdenky, pokud je budou mít cestující v zásobě, mohou jezdit až do konce letošního září. Potom jejich platnost skončí, aniž by Dopravní společnost Zlín-Otrokovice byla ochotna nevyužitelné jízdenky přijmout zpět nebo je vyměnit za nové.
Změnu tarifu městské dopravy schválila ještě ve svém starém složení z minulého volebního období rada jednatelů Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice, která má devět členů. Definitivní platnost novému tarifu dala poté valná hromada, kterou tvoří primátor Zlína Tomáš Úlehla a starosta Otrokovic Stanislav Mišák. Tarify nepodléhají hlasování v městských zastupitelstvech.
Porovnání staré a nové ceny u některých druhů jízdenek
Druh jízdenky |
Stará cena (Kč) |
Nová cena (Kč) |
Pro jednotlivou jízdu |
|
|
20 minut |
8 |
9 |
40 minut |
10 |
12 |
zlevněná 40 minut |
5 |
6 |
20 minut u řidiče |
15 |
15 |
Přenosné |
|
|
24hodinová |
40 |
40 |
3denní |
70 |
70 |
7denní |
90 |
90 |
Časové nepřenosné |
|
|
Pásmo A |
|
|
1 měsíc |
250 |
260 |
1 měsíc děti |
140 |
145 |
1 měsíc studenti |
160 |
165 |
1 měsíc důchodci |
180 |
190 |
3 měsíce |
650 |
675 |
6 měsíců |
1195 |
1240 |
Pásmo B nebo C |
|
|
1 měsíc |
210 |
220 |
3 měsíce |
560 |
560 |
6 měsíců |
1045 |
1045 |
Pásmo ABC |
|
|
1 měsíc |
310 |
320 |
3 měsíce |
840 |
870 |
6 měsíců |
1520 |
1580 |
Pásmo ABCD |
|
|
1 měsíc |
634 |
617 |
Co říkají dokumenty a politici? |
Dokument rady jednatelů z 20. ledna 2003: |
Sliby se slibují, blázni (voliči) se radují? To by si mohli říct voliči ČSSD, které loni na podzim upoutal ve volebním programu této strany ve Zlíně pod fotografiemi kandidátů Řiháka, Janečky a Szpaka výslovný závazek prosazovat zastavení růstu cesty jízdného v městské dopravě. Nepodařilo se. Tvůrci volebního programu ani zvolení zastupitelé a radní o přípravě změny tarifu dokonce vůbec nevěděli. Ostatně volby ve Zlíně vyhrála ODS, která nic takového neslibovala. Ta má předsedu rady jednatelů i primátora ve valné hromadě.
Co ze zdražení plyne pro obyvatele Zlína, kteří se ještě nenechali zlákat pohodlím automobilu a čekají na zastávkách městské dopravy? Za více peněz stejně, nebo spíš ještě o něco méně muziky než před třemi lety, kdy se zlínská MHD zdražovala naposledy. Zatímco z dopravní společnosti odešli dva ředitelé a vystřídalo se několik jednatelů...
Proč se má míra inflace promítat jen do ceny jízdného, a ne také do příspěvku z městského rozpočtu? V takzvaném zdravém městě, za které se Zlín považuje, není politická vůle více podporovat levnou a jistě ekologičtější hromadnou dopravu? A když nemůžeme najít "skryté rezervy", tak problém chybějících peněz jednoduše přeneseme jen na bedra občana?
I když je dopravní společnost samostatnou firmou, jejími stoprocentními vlastníky jsou dvě města. Možná že se proto o změně tarifů mohlo předem diskutovat. Alespoň v zastupitelstvech. Z odpovědí politiků je bohužel zřejmé, že o tarifech MHD ve Zlíně a Otrokovicích rozhoduje podle svých subjektivních pocitů jen velmi úzká skupina lidí. Někteří z nich dokonce sami trolejbusem vůbec nejezdí. Potom by se ani sociální demokraté, kteří si to dali do volebního programu, nemohli vymlouvat, že o chystaném zdražení nic nevěděli.
_________________
A co říkáte vy? Považujete chystané zvýšení jízdného v městské hromadné dopravě ve Zlíně a Otrokovicích za oprávněné a nezbytné? Diskutujte a hlasujte v elektronické anketě!