Nový kloubový autobus MHD ve Zlíně

Nový kloubový autobus MHD ve Zlíně - Autopark Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice nedávno rozšířily 4 nové kloubové autobusy Citybus. Snímek zachycuje autobus na lince 36 na zastávce Náměstí Práce. | foto: Vojtěch Cekota, MF DNES

Co vyplývá z nových tarifů MHD

Zlín, Otrokovice - Jestliže někdo ve Zlíně či Otrokovicích začal v poslední době uvažovat o tom, že by se mu kvůli rostoucím cenám benzinu více vyplatilo cestování městskou dopravou, může zůstat klidný a své zvyky neměnit. Jízdné v městské dopravě od 1. dubna také podraží.

„Hledá se kompromis mezi tím, jakou část nákladů zaplatí cestující a jaká část bude uhrazena z rozpočtů měst. To je politické rozhodnutí,“ vysvětluje předseda rady jednatelů Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Zdeněk Blažek.

Vedoucí dopravního úseku firmy Pavel Nosálek hovoří o rostoucích nákladech na provozování městské dopravy a poukazuje na okolnost, že příspěvek obou měst do městské dopravy je už čtvrtým rokem stále stejný.

Cena základní dvacetiminutové nepřestupní jízdenky pro jednotlivou jízdu vzroste z osmi na devět korun, tedy o 12,5 procenta. Přestupná čtyřicetiminutová jízdenka bude stát od dubna dvanáct korun místo deseti, což je zdražení o rovných dvacet procent. Ceny těchto základních jízdenek se naposledy zvyšovaly k 1. lednu 2000.

Více zaplatí také "stálí zákazníci", kteří cestují na nepřenosné časové jízdenky. Nejběžnější měsíční časová jízdenka pro pásmo A podraží z 250 na 260 korun (o 4 procenta), v pásmu B nebo C z 210 na 220 korun (o 4,8 procenta). Úměrně se zvyšují i ceny většiny ostatních druhů a typů jízdenek. Ceny časových jízdenek se neměnily poslední dva roky.

Na staré jízdenky, pokud je budou mít cestující v zásobě, mohou jezdit až do konce letošního září. Potom jejich platnost skončí, aniž by Dopravní společnost Zlín-Otrokovice byla ochotna nevyužitelné jízdenky přijmout zpět nebo je vyměnit za nové.

Změnu tarifu městské dopravy schválila ještě ve svém starém složení z minulého volebního období rada jednatelů Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice, která má devět členů. Definitivní platnost novému tarifu dala poté valná hromada, kterou tvoří primátor Zlína Tomáš Úlehla a starosta Otrokovic Stanislav Mišák. Tarify nepodléhají hlasování v městských zastupitelstvech.

Porovnání staré a nové ceny u některých druhů jízdenek 

Druh jízdenky

Stará cena (Kč)

Nová cena (Kč)

Pro jednotlivou jízdu

 

 

20 minut

8

9

40 minut

10

12

zlevněná 40 minut

5

6

20 minut u řidiče

15

15

Přenosné

 

 

24hodinová

40

40

3denní

70

70

7denní

90

90

Časové nepřenosné

 

 

Pásmo A

 

 

1 měsíc

250

260

1 měsíc děti

140

145

1 měsíc studenti

160

165

1 měsíc důchodci

180

190

3 měsíce

650

675

6 měsíců

1195

1240

Pásmo B nebo C

 

 

1 měsíc

210

220

3 měsíce

560

560

6 měsíců

1045

1045

Pásmo ABC

 

 

1 měsíc

310

320

3 měsíce

840

870

6 měsíců

1520

1580

Pásmo ABCD

 

 

1 měsíc

634

617

Porovnání jízdného v některých jiných městech
 

Co říkají dokumenty a politici?

Dokument rady jednatelů z 20. ledna 2003:
Důvodem změny tarifu je promítnutí vlivu inflace.
František Rábek (KSČM), zastupitel a bývalý člen rady jednatelů:
Zvýšení tarifu jsem nepodporoval a odmítám je. Povede to k odlivu počtu cestujících v městské dopravě.
Z volebního programu ČSSD ve Zlíně  na podzim 2002:
Budeme také prosazovat zastavení růstu cen jízdného v městské hromadné dopravě a případné vyšší náklady navrhneme uhradit formou dotací dopravní společnosti z rozpočtu města.
Vladimír Řihák (ČSSD), náměstek primátora:
Toto rozhodnutí přijali jednatelé, mezi nimiž ČSSD Zlín neměla zastoupení ani v jediné osobě. Já osobně s navýšením nesouhlasím.
Martin Janečka (ČSSD), náměstek primátora:
O změně tarifu jsem do této chvíle nevěděl. Náš volební program jednoznačně platí. Budu chtít analýzu nákladů dopravní společnosti. Naši noví jednatelé dopravní společnosti by se tuto změnu měli snažit revokovat. Ale v zastupitelstvu má naše strana bohužel jen devět z 39 hlasů.
Zdeněk Blažek (ODS), předseda rady jednatelů DSZO:
Zvýšení jízdného není tak závratné. Je to otázka výše dotace z rozpočtů měst. Hledá se kompromis.
Karel Dvorský (ČSSD), nový jednatel DSZO, zlínský radní:
Když rada jednatelů schvalovala návrh na změnu tarifů MHD, nebyl jsem jejím členem, tudíž jsem neměl pravomoc o tom hlasovat. Jinak bych pochopitelně použil svého hlasu ve smyslu volebního programu ČSSD a vyjadřovalo by to i můj osobní názor.
Hynek Steska (ODS), náměstek primátora:
Nejezdím městskou dopravou. O změně tarifu jsem se dozvěděl až nyní z novin. V politickém klubu ODS ani v radě města to nebylo předem diskutováno.
Svatava Nováčková (ZHN), náměstkyně primátora:
Každé zdražování je nepříjemné pro ty, kterých se týká. Všichni musíme počítat s tím, že se inflace odrazí v různých oblastech našeho života. Předpokládám, že lidé, kteří doposud používali MHD, nezačnou kvůli tomu jezdit auty. Na druhou stranu, kdyby zvýšené náklady DSZO dotovala města, pochybuji, že by lidé nechali auta v garáži a začali jezdit trolejbusy. O tyto finanční prostředky by města musela pokrátit jiné plánované výdaje a zřejmě by někde chyběly.
Jana Bubeníková (Nezávislí), zlínská zastupitelka:
Nevím, proč se zdražuje jízdné, když jsem slyšela, že dopravní podnik loni hospodařil se ziskem. Jednatelé nám zastupitelům měli říct důvody a měli o tom informovat předem. Žádná diskuze se na toto téma nevedla.
Stanislav Mišák (ČSSD), starosta Otrokovic, člen valné hromady DSZO:
O zlínském volebním programu ČSSD nevím, my bychom si do něj nezvyšování jízdného nedali. Jde o to, jak velký příspěvek dopravnímu podniku rozpočty měst unesou. Příjmy měst z přímých daní klesají, nemůžeme si proto dovolit zohlednit inflaci i v příspěvku dopravnímu podniku. Zvyšující se náklady se musí rozložit i na bedra cestujícího.

Sliby se slibují...

Sliby se slibují, blázni (voliči) se radují? To by si mohli říct voliči ČSSD, které loni na podzim upoutal ve volebním programu této strany ve Zlíně pod fotografiemi kandidátů Řiháka, Janečky a Szpaka výslovný závazek prosazovat zastavení růstu cesty jízdného v městské dopravě. Nepodařilo se. Tvůrci volebního programu ani zvolení zastupitelé a radní o přípravě změny tarifu dokonce vůbec nevěděli. Ostatně volby ve Zlíně vyhrála ODS, která nic takového neslibovala. Ta má předsedu rady jednatelů i primátora ve valné hromadě.

Co ze zdražení plyne pro obyvatele Zlína, kteří se ještě nenechali zlákat pohodlím automobilu a čekají na zastávkách městské dopravy? Za více peněz stejně, nebo spíš ještě o něco méně muziky než před třemi lety, kdy se zlínská MHD zdražovala naposledy. Zatímco z dopravní společnosti odešli dva ředitelé a vystřídalo se několik jednatelů...

Proč se má míra inflace promítat jen do ceny jízdného, a ne také do příspěvku z městského rozpočtu? V takzvaném zdravém městě, za které se Zlín považuje, není politická vůle více podporovat levnou a jistě ekologičtější hromadnou dopravu? A když nemůžeme najít "skryté rezervy", tak problém chybějících peněz jednoduše přeneseme jen na bedra občana?

I když je dopravní společnost samostatnou firmou, jejími stoprocentními vlastníky jsou dvě města. Možná že se proto o změně tarifů mohlo předem diskutovat. Alespoň v zastupitelstvech. Z odpovědí politiků je bohužel zřejmé, že o tarifech MHD ve Zlíně a Otrokovicích rozhoduje podle svých subjektivních pocitů jen velmi úzká skupina lidí. Někteří z nich dokonce sami trolejbusem vůbec nejezdí. Potom by se ani sociální demokraté, kteří si to dali do volebního programu, nemohli vymlouvat, že o chystaném zdražení nic nevěděli.

_________________

A co říkáte vy? Považujete chystané zvýšení jízdného v městské hromadné dopravě ve Zlíně a Otrokovicích za oprávněné a nezbytné? Diskutujte a hlasujte v elektronické anketě!

 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video