Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dva roky letounů CASA: vozí vojáky či koně, obrněná toyota se nevešla

  5:17
Kauza nákupu letounů CASA a vyčíslení, o kolik set milionů mělo Česko zbytečně přijít, zcela zastínila fakt, že naše letectvo používá španělské stroje už přes dva roky. Nelze tvrdit, že by byly zcela k ničemu - transportovaly naše vojáky i humanitární pomoc. Některé mise ale přesto "padly".

Při přistání v mongolském Bulganu se pilotům hodil výcvik v přistávání na nezpevněné dráze. Do asijské země CASA vezla koně Převalského. | foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

Letouny C-295M CASA v českých barvách létají od června 2010 a ve vzduchu dosud strávily 2 400 hodin. Posádky mají za sebou výcvik, při kterém se učily přistávat na nezpevněné či zkrácené dráze, shazovat náklad a materiál, výsadky parašutistů, noční lety či létání ve skupině. Přesně to se od taktických dopravních letounů očekává.

Kam létá CASA

Transportní letoun C-295 CASA českých vzdušných sil

Hlavní náplň letounů

  • stahování českých vojáků z Kosova
  • přeprava ústavních činitelů (delegace poslanců do Štrasburku)

Další mise

  • let s koňmi Převalského do Mongolska (červen 2011 a červenec 2012)
  • humanitární pomoc do Albánie (prosinec 2010)
  • humanitární pomoc do Libye (říjen 2011)
  • přeprava těl hokejistů zemřelých při leteckém neštěstí v Rusku
  • přeprava sportovců na zimní univerziádu v Turecku (leden 2011)
  • přeprava basketbalistek na ME v Polsku (červenec 2011)
  • zážitkové lety pro tělesně postižené (každoročně)
  • přepravní lety pro policii (URNA) do Bagdádu (5x) a Tripolisu (3x)

Neuskutečněné mise

  • nasazení v Afghánistánu
  • doprava pancéřované toyoty do Libye

Jeden z hlavních úkolů, přepravu českých vojáků a materiálu vojenského či bezpečnostního charakteru, už si stroje CASA vyzkoušely.

"Letouny se podílely na stahování českých jednotek z Kosova. Mají za sebou pět přepravních letů pro policejní Útvar rychlého nasazení do Bagdádu a tři do Tripolisu," řekla iDNES.cz Jana Zechmeisterová z tiskové služby ministerstva obrany.

České letectvo také stroje vyslalo přepravit humanitární pomoc do záplavami stižené Albánie v prosinci 2010 a při přepravě humanitární pomoci po občanské válce v Libyi v říjnu následujícího roku.

Jenže poté už následují lety, kvůli kterým Česko přece jen nákup dopravních letounů za miliardy nedělalo, například dvojí cesta s koňmi Převalského do Mongolska (naposledy před několika dny, portál iDNES.cz o tom psal zde).

"Je to zcela jistě záslužný výkon, ale nebyl to ten hlavní důvod, proč armáda letouny kupovala," poznamenal minulý týden ve Sněmovně poslanec ČSSD Jan Hamáček.

Podobných letů stroje absolvovaly víc. V září 2011 přivezla casa z Moskvy těla hokejistů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, kteří zahynuli při leteckém neštěstí v Jaroslavli. Delegace poslanců se svezla do Štrasburku, české basketbalistky na loňské mistrovství Evropy v Polsku a sportovci na zimní univerziádu v Turecku.

Pro piloty jsou i takové lety součástí výcviku. Jenže...

Armáda například plánovala nasadit letoun v Afghánistánu. To zatím nejde, protože nemá podle vojskových zkoušek plně funkční systém vlastní ochrany, známý pod zkratkou DASS. Ten je podle materiálů, které unikly do médií, tvořen výmetnicí klamných cílů a výstražnými systémy sloužícími k varování před ozáření radarem a řízenými střelami.

Kvůli průtahům účtuje ministerstvo obrany zbrojovce Omnipol, která nákup zprostředkovala, penále - podle Omnipolu v řádu statisíců denně.

Pro pancéřované auto nebyla casa dost vysoká

Počátkem loňského září zase ministerstvo zahraničí chtělo dopravit českým diplomatům do Libye pancéřovanou toyotu.

"Při jednání s ministerstvem obrany vyšlo najevo, že se auto do letadla nevejde. Nešlo o hmotnost přepravovaného nákladu, přibližně čtyři tuny, ale o rozměr přepravního prostoru na výšku," uvedlo ministerstvo zahraničí.

Podle ministerstva obrany žádalo zahraničí a vnitro dopravu celkem dvou toyot. "Odpověď byla negativní, zejména z důvodu velikosti a váhy vozidel," uvedl mluvčí obrany Jan Pejšek. K českým diplomatům se nakonec vozidlo dostalo komerční přepravou lodí.

Pancéřovaná Toyota Land Cruiser 200 je vysoká téměř dva metry. Do casy se tak nevejde. "Stroje CASA jsou taktické transportní letouny. K přepravě techniky větší váhy a rozměrů se běžně používají strategické transportní letouny," říká mluvčí obrany Jan Pejšek a zmiňuje třeba americký C-17 nebo ukrajinský An-124.

Jenže třeba italský letoun Spartan, který patří do stejné třídy jako CASA, má rozměrnější trup a toyota by se do něj vešla. Výrobce spartanů, zbrojovka Alenia, původně měla také zájem letouny Česku dodat.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Rakousko, Horní Rakousko
Rakousko, Horní Rakousko

polopenze, hotel, 4 dny

cena za osobu od 3 490 Kč

Za poznáním: FrancieZa poznáním: Francie

od 13 990 Kč za osobu

Maďarsko, Severní MaďarskoMaďarsko, Severní Maďarsko

od 23 590 Kč za osobu

Dva roky letounů CASA: vozí vojáky či koně, obrněná toyota se nevešla

leonard 2 Ovce, kozy, prasata a vládní činitele.
kaktusak Taky by se vešla najednou celá "armáda".
modrozlodějský kolibřík na zřízení expediční jízdy určené pro šíření demokracie ve třetím světě. Mají se nakupovat opět bez výběrového řízení...
Minimuly nebo minimezci?
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 640 příspěvků, poslední příspěvek 22. 7. 2012, 19:29

Nejčtenější

Markéta Šichtařová, Přečteno: 21652

Změna DPH: Postavme jim pomník za blbost

Nejnovější

Alena Šnajdrová, 1:43

BYLO...


mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.