Filmový režisér Jan Němec

Filmový režisér Jan Němec | foto: ČTK

Co se nám to režisér Jan Němec vlastně snaží říct?

  • 2
Filmová tvorba Jana Němce samozřejmě patří do dějin tohoto uměleckého oboru a jeho Démanty noci, a zvláště film O slavnosti a hostech, definují novou vlnu československé kinematografie šedesátých let minulého století. Oproti tomu, s autorovými povídkami se nic podobného nestane, jednoduše proto, že nejsou zdařilé. Přesto nakladatelství Torst přistoupilo k vydání. Proč?

Na záložce knihy Nepodávej ruku číšníkovi se dočteme, že „povídky“ vznikly v letech 1970-1990. Které z jednatřiceti vzpomínkových vyprávění je čtyřicetileté, a které dvacetileté, nepoznáme, v tom jsou vyrovnané, a tak je třeba hned na začátku tuto vyváženost ocenit. Při čtení záhy rovněž pochopíme, že poněkud přemrštěný styl je autorovi vlastní, nejde o stylizaci, a navíc, že rychlá jízda luxusním vozem, střelba v obývacím pokoji nebo uloupená státní vlajka, byly ne úplně neobvyklou zábavou někdejších celebrit.

Z filmu Jana Němce O slavnosti a hostech

Z filmu Jana Němce Démanty noci

O knize

Jan Němec: Nepodávej ruku číšníkovi

Torst, Praha 2011, 252 stran, doporučená cena 299 korun.

Obálka knihy Jana Němce Nepodávej ruku číšníkovi

Možná, kdyby Jan Němec jednoduše vzpomínal, pořídil střídmý záznam toho, co prožil, s kým se setkal, jaké paradoxní, anebo zcela normální situace ho provázely v tuzemsku i v americkém exilu, získali bychom představu o obzoru a náladách let šedesátých a proměnách a protismyslnostech časů následných. Jenomže autorovi se zalíbilo v poloze rétora, samotné hromadění slov ho natolik okouzlilo, že se snažil co nejdéle setrvat v jejich proudu. A tak je Němcovo líčení strojené, zahlcené přehrávanou extravagancí: „Bez lásky žíti nelze, říkám si stále, ovšem co je to láska, ta věčná otázka, a já jsem ji prosím konečně vyřešil pomocí Websterova slovníku. Láska, love je v tenisu zero čili nula. To bylo později, v té době jsem si myslel, že láska znamená porozumění, pochopení, splynutí duší. A víra v budoucnost. Moje budoucnost, možnost odejít ze zemí zaslíbených do ciziny, byla v rukou jediné síly – policie. Největší lásky mého života.“

Filmový režisér Jan Němec vydal knihu povídek Nepodávej ruku číšníkovi

Přepjatost a sebestřednost by koneckonců mohly být vnímány jako osobitost, problém ovšem je, že jestliže se autor přespříliš laská s nějakým detailem, k němuž má niterný vztah, nebo mu dokonce připadá vtipný, přestane dbát o srozumitelnost pro druhé. Text pak ztrácí smysl, přestává být výpovědí, stane se načechranou okrasou: „Další zajímavý rozhovor jsem měl na přistěhovaleckém úřadě při pohovoru, zda jsem byl či nebyl v Československu komunista. (…) Úředník dotíral: ´Přiznejte se, byl jste tedy alespoň v té dětské organizaci s rudými šátky a v té organizaci pro teenagery – tedy česky puberťáky – s modrými košilemi?´ ´Byl jsem sice kandidát na členství v Pionýru i kandidát členství Svazu mládeže, nedostal jsem však nikdy rudý šátek ani svazáckou legitimaci,´ bránil jsem svoji politickou čistotu. Kecal jsem samozřejmě.“ Opravdu se americký imigrační úředník ptal Jana Němce takto „zasvěceně“? A Němec takto odpovídal?

Co se z těchto „bio-povídek“ dozvíme? Že autor prožil „zlatá šedesátá“, provokoval policisty a mnohé jeho sexuálně alkoholové „výstřelky“ byly vskutku trestuhodné. Že uvolněná atmosféra té doby byla „uvolněná“ a dívky vůči hereckým či režisérským hvězdám velmi povolné. Nedozvíme se naopak, proč v roce 1974 tehdejší československý režim činil takové mezinárodní obstrukce v případě, že se chtěl umělce cíleně zbavit a „přesídlit“ ho do USA. Poslechneme si sérii skečů, groteskních výstupů, bohatýrských žertů. Realita, natož její charakter, zůstane nejasnou abstrakcí.

Marta Kubišová a Jan Němec - První manželství s režisérem Janem Němcem začalo jako velká láska. Na jeho konci se podepsaly i tehdejší poměry.

MFF KV 2006 - závěr - Jan Hřebejk a Jan Němec - Jan Hřebejk a Jan Němec - závěrečný ceremoniál, 41. filmový festival Karlovy Vary (8. července 2006)

Také Němcova americká kapitola je podivuhodně podobná té české. Ostatně v závěru knihy čteme o návratu do Čech v prosinci 1989: „Jirka Menzel mě tam našel a upřímně se mě ptal, zdali jsem ocenil jeho herecko-akrobatické výkony. Po pravdě jsem mu sdělil, že tady baštím špekáčky, piji víno, které sice není v nabídce, ale sehnali mi ho. Jiří Menzel suše řekl: ´Hrůza, Honzo, ty ses v tý Americe nezměnil.´ Došlo mi to. Jsem doma.“ Kruh se uzavřel. Nic moc z toho nevzešlo.


Video