Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co nahradí drahou ropu?

aktualizováno 
Cena ropy se v posledních měsících rapidně zvyšovala, takže každý kilometr ujetý autem se řidiči kdekoli na světě zařízne do peněženky výrazněji než dříve. Proč vlastně ještě automobily nejezdí na jiné palivo - dostupnější a navíc šetrnější k životnímu prostředí?

"Tekutá fosilní paliva v sobě obsahují vysokou energetickou hustotu za poměrně nejmenší peníze," shrnuje Václav Král - legenda českého automobilismu. Navrhoval karoserie osobních a závodních automobilů, závodil na motocyklech i v automobilech. Dnes vyučuje na Dopravní fakultě Českého vysokého učení technického v Praze. "Použití tekutých paliv je pohodlné - za pár minut natankujete do nádrže energii, kterou byste do elektromobilu dostal až po deseti hodinách nabíjení baterií," uvádí. Hned však dodává: "Představa, že lidé budou ještě dlouho jezdit v automobilech se spalovacím motorem, je nesmyslná. Kdo by chtěl pořád dýchat jejich zplodiny? Zdražení ropy snad konečně urychlí přesun k podstatně jinému typu osobní přepravy."

Hybridní pohon je těžký

Výrobci automobilů ve svých vývojových plánech dnes poměrně často sázejí na vozidla s hybridním pohonem - tedy taková, v nichž je kromě obvyklého spalovacího motoru zabudován ještě jiný pohon, nejčastěji elektromotor. "Krátkodobě to snad smysl má, ale v hybridních vozech nevidím cestu do budoucna," říká Václav Král. Vozidlo se dvěma motory a dvojí zásobou energie pro pohon (nádrží s benzinem a ještě s elektrickými bateriemi) je těžké, a tedy neefektivní. "Už Henry Ford říkával, že hmotnost je nepřítelem dopravnictví, a měl pravdu," připomíná Král. Hybridní automobily podle něho mohou snížit spotřebu ropných paliv a zlepšit vzduch ve městech, ale nejsou trvale udržitelnou alternativou dnešním autům.

Elektromobil jen jako užitkový vůz

Více Václav Král očekává od elektromobilů, avšak i jejich přínos vidí jako omezený. Vůz poháněný elektřinou z baterií nevypouští zplodiny a je tichý, což obojí je ve městě podstatné. Baterie se dají nabíjet z elektrické sítě anebo také na parkovištích elektřinou ze slunečních panelů. Fotovoltaické články třeba na střechách budov dokážou přeměnit sluneční záření přímo v elektrickou energii, kterou by mohly do sebe nasát elektromobily při parkování. Václav Král neodmítá ani představu, že by elektromobil měl sluneční panely přímo na sobě, získanou elektřinu ukládal do baterií a pak ji používal k jízdě. Ostatně se svými studenty pracoval na několika pokusných prototypech takovýchto vozidel. Avšak sluneční panely by musely zabírat příliš velkou plochu, takže užitkové vozidlo by do městského provozu bylo moc velké. Sází proto na elektromobily dobíjené z vnějších zdrojů a převážející spíše náklady než lidi. "Poštovní vozy, auta odvážející smetí, zásobovací vozidla - ty všechny se pohybují v pravidelných cyklech, do kterých je možné zahrnout i přesně stanovené stání a nabíjení baterií. Proto předpokládám, že elektromobily se časem stanou rozvážkovými vozidly ve městech."

Vodíková budoucnost

A čím se budou přepravovat lidé? Tipem Václava Krále jsou vozidla s nádrží vodíku, který se v palivových článcích přeměňuje na elektřinu, jež poté pohání motor. Jde tedy vlastně o elektromobil, ale bez baterií a bez nutnosti jejich dlouhého dobíjení. "Vodík by se načerpal podobně rychle jako dnes benzin, a byl by tedy pro řidiče obdobně pohodlný," říká Král. Výroba elektřiny z vodíku v palivových článcích (které přeměňují chemickou energii přímo v energii elektrickou) je nehlučná a ekologická - jejím odpadem je jen vodní pára. Problémem samozřejmě je vodík, jehož směs s kyslíkem je výbušná. Proto musí konstruktéři nabídnout dostatečně bezpečnou technologii (pracuje na ní například japonská automobilka Toyota, ale i jiné firmy). Další nepříjemnou komplikací pro běžné motoristy je fakt, že hybridní vozy, elektromobily poháněné z baterií i elektromobily napájené palivovými články, zřejmě budou přinejmenším zpočátku dražší než současná auta se spalovacím motorem. "Ulice měst i frekventované silnice a dálnice jsou dnes přecpané vozy spalujícími velké množství paliva, v nichž se převáží jediný člověk a které si navzájem překážejí a snižují cestovní rychlost. Ať se to komu líbí, nebo ne, předpokládám, že jediným řešením stejně bude výrazný přesun k nějakému typu hromadné dopravy, která je i energeticky mnohem výhodnější," uzavírá Václav Král.


Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
V Hongkongu odsoudili českého seniora za pašování drog, dostal 27 let

Soud v Hongkongu ve čtvrtek poslal na 27 let do vězení třiašedesátiletého českého občana za pašování drog. Muž se zřejmě neodvolá, protože by to zpomalilo...  celý článek

Pauline Hansonová přišla na jednání senátu v muslimském oblečení ve snaze...
Australská politička přišla do senátu v burce, sklidila kritiku

Australská senátorka Pauline Hansonová vyvolala pozdvižení, když ve čtvrtek přišla na jednání komory oblečená do černé burky. Vůdkyně protiimigrační strany...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Fašisté v USA hýří energií, úřady spěšně odstraňují pomníky Konfederace

Pravicoví extremisté ve Spojených státech srší nově nabytým sebevědomím a chystají další akce. Povzbudily je potyčky v Charlottesville a slova Donalda Trumpa,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.