Co má společného trolejbus a kolotoč?

  • 3
Zlín - Víte, jaký je rozdíl mezi trolejbusem a kolotočem? - Ve Zlíně žádný. Alespoň v tom, že ani u jednoho z nich neplatíte za to, že vás dopraví odněkud někam, ale jenom za to, jak dlouho se točíte... Kolotoč: deset korun za tři minuty točení. Trolejbus či městský autobus: osm korun za dvacet minut pobytu ve vozidle od označení jízdenky.

Jízdenka vám totiž vůbec nezaručuje, že se dostanete za osm korun například ze Zlína do Malenovic. Jejím zakoupením a označením získáváte pouze právo dvacet minut v trolejbusu sedět či stát. Bez ohledu na to, zdali trolejbus jede rychle nebo pomalu nebo třeba stojí na místě. Jakmile na displeji nad kabinkou řidiče naskočí 21. minuta, stáváte se černým pasažérem a musíte ven. Nebo si označit další dvacetiminutovou jízdenku za osm korun, případně si urychleně koupit  dvacetiminutovou jízdenku u řidiče za patnáct korun.

Srovnání trolejbusu s kolotočem není až tak velká nadsázka. Současný tarif u jízdenek pro jednotlivou jízdu skutečně nijak nezohledňuje, jestli vás trolejbus či městský autobus někam dopravil. Je proto zbytečné odvolávat se na sešitkový či zastávkový jízdní řád, podle kterého má trvat jízda například ze zastávky Dlouhá ve Zlíně do zastávky U Mlýna v Malenovicích 19 minut. Když bude před malenovickou křižovatkou či jinde na trase zácpa, nejen že přijedete do cíle své cesty kupříkladu o pět minut později, ale ještě k tomu o nejméně osm korun dráž. Při zpoždění za víc peněz - takový je současný tarif městské hromadné dopravy!

Právnička Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Ema Rabensová sice namítá, že takových případů nebude mnoho a že osmdesát procent cestujících stejně používá měsíční či ještě déle platící jízdenky, ale potvrzuje, že tarif takto platí a že zpoždění trolejbusu neomlouvá. Zpoždění není důvodem k tomu, aby revizor považoval při kontrole o několik minut prošlou jízdenku za platnou. A pár cestujících už na to také doplatilo. Výjimkou je podle Rabensové jen porucha vozu. Tehdy platí původně označená (nepřestupná) jízdenka i v náhradním trolejbusu nebo autobusu. Revizoři by podle právničky „zohlednili“ i hromadnou kalamitu, tedy například výpadek proudu v trolejové síti.

Pokuta zaplacená na místě nebo do sedmi dnů činí 300 korun, později je to rovná tisícovka. Když nezaplatíte, dostanete rozhodnutí soudu - to už se pokuta zvyšuje na 1600 korun. A když ani to s vámi nepohne, přijde k vám za několik týdnů exekutor a částka, kterou od vás bude vymáhat třeba i zabavením a prodejem věcí z vaší domácnosti, vzroste nejméně o dalších čtyři a půl tisíce korun...

„Jízdní řád je postaven na nějakou průměrnou propustnost komunikace. Když se propustnost zhorší a vozidlo nabírá zpoždění, my za to také nemůžeme a také nás to stojí peníze navíc,“ hájí současný stav i vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek.

Ale představte si, že byste někdy přijeli třeba vlakem do Prahy s půlhodinovým zpožděním a místo dnes už obvyklého hlášení „České dráhy se vám omlouvají za zpoždění vlaku“ by před hlavním nádražím začal obcházet soupravu průvodčí a vybírat doplatek: „Vážení cestující, připlaťte si, protože jste strávili ve vlaku delší dobu, museli jsme vám topit a svítit, naše sedadla se více opotřebovala a naše náklady vzrostly...“

Stačilo by docela málo. Vložit do přepravních podmínek DSZO větu, že doba platnosti jízdenky se prodlužuje o případné zpoždění vozidla proti jízdnímu řádu. Považovali byste to za spravedlivé?

Měla by Dopravní společnost změnit tarifní předpis? - Hlasujte v anketě!



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video