Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Člen Greenpeace popudil veřejnost zbytečným létáním. Teď se kaje

  19:57aktualizováno  19:57
Britský list The Guardian v pondělí přišel s překvapivým odhalením. Zjistil, že vysoce postavený člen Greenpeace několikrát za měsíc letecky absolvuje cestu mezi Lucemburskem a Nizozemskem. Aktivisté se ho nejprve zastali, posléze však přislíbili, že hříšník už bude pravidelné cesty absolvovat vlakem.

Pascal Husting na sebe neuváženým létáním poštval ochránce životního prostředí z řad veřejnosti. | foto: Profimedia.cz

Prohřešku se měl dopustit Pascal Husting, který v Greenpeace nově zastává pozici výkonného ředitele mezinárodních programů. Ten za poslední půlrok podle zjištění serveru guardian.co.uk několikrát do měsíce absolvoval lety z Lucemburku do nizozemského Amsterodamu, tedy vzdálenost jen lehce přesahující 400 kilometrů.

Podle nizozemských aerolinek KLM letoun za jednu takovou cestu vyprodukuje ekvivalent 142 kilogramů emisí oxidu uhličitého (více o produkci oxidu uhličitého v letecké dopravě najdete zde). O ekologickém cestování tedy nemůže být řeč a Husting za to během několika hodin schytal kritiku z řad zanícených environmentalistů.

Špatné účetnictví

Organizace Greenpeace v polovině června přiznala velké nesrovnalosti v účetnictví. Kvůli nim přišla za loňský rok v přepočtu o sto milionů korun. Chyb se měl dopustit jeden z účetních v amsterodamské pobočce organizace (více o chybě v účetnictví se dočtete zde).

Přední představitelé Greenpeace se však za svého pracovníka postavili. Výkonný ředitel britské pobočky John Sauven na oficiálním blogu Greenpeace mimo jiné uvedl, že Husting měl kvůli rodině výjimku z jinak přísně omezovaného využívání letecké dopravy pro krátké cesty. Prý se však jednalo o krátkodobé opatření.

Vedení se hříšníka nejprve zastalo

"Bylo rozhodnutí dovolit Pascalovi létat, aby mohl po nějaký čas lépe vybalancovat práci a svůj rodinný život, dobré? Jaké kompromisy musí člověk učinit při snaze udělat svět lepším?" ptá se na blogu Sauven (kompletní příspěvek v angličtině najdete zde).

Husting měl zastání i u výkonného ředitel Greenpeace Kumi Naidooa. "Pascal má v Lucemburku rodinu s malými dětmi. Když jsme mu nabídli nové pracovní místo, nemohl rodinu rychle přestěhovat do Amsterodamu. Byl by určitě prvním, který by řekl, že nenávidí cestování a létání. Teď ale nemá jinou možnost. Určitě by si přál, aby mezi jeho kanceláří (v Amsterodamu) a domovem (v Lucemburku) jezdila expresní linka, nyní by mu však cesta zabrala asi 12 hodin," hájil Hustinga Naidoo.

Jeho slova potvrdil i samotný hříšník, když v pondělí serveru telegraph.co.uk sdělil, že by leteckou dopravu nejraději nevolil. Podle svých slov však neměl jinou možnost. "Trávím polovinu svého života na skypu a videokonferencích. V mojí nynější pracovní pozici však lidé potřebují, abych se s nimi občas setkal osobně," uvedl Husting.

Po pár hodinách přišla omluva

Jen pár hodin po odhalení se však rétorika Greenpeace změnila. Ředitel odboru pro komunikaci Mike Townsley v úterý novinářům sdělil, že Husting bude od příštího týdne cesty mezi Lucemburkem a Amsterdamem absolvovat výhradně vlakem.

Popel na hlavu si pak následně nasypal i samotný Husting, který v oficiálním prohlášení uvedl, že je v rozpacích a rozhodnutí cestovat letadlem byla jedna velká chyba. "Mělo to být dočasné opatření, abych mohl být s rodinou, protože moje děti jsou hodně malé. To však nestačí. Vyřešení celé situace trvá déle, než jsem čekal, měl jsem však cestovat vlakem hned od prvního dne (v nové funkci). Což se teď stane," prohlásil Husting.

Podle kalkulací ochránců životního prostředí produkují lety na krátkou vzdálenost až dvakrát více uhlíkových emisí než překonání stejné vzdálenosti vlakem. I proto Greenpeace dlouhodobě bojuje proti nadměrnému používání letadel pro dopravu na krátké vzdálenosti, která má nezanedbatelný dopad na změny klimatu (svou uhlíkovou stopu si můžete vypočítat zde).



Témata: KLM, Program Nova




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.