Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cizí automobily porážejí Škodu

  0:14aktualizováno  0:14
Tradici českých luxusních limuzín, v nichž jezdívali zdejší vládní představitelé, měla po kopřivnické Tatře převzít mladoboleslavská Škoda. S prvními vozy, které dodala, však vláda není spokojena. "Škodovka nás zklamala," řekl premiér Zeman v parlamentu.

Miloš Zeman dlouho mluvil o tom, že jeho vláda bude jezdit českými vozy. Nakonec jen on používá starou a dosluhující tatrovku. Ostatní ministři až na výjimky sázejí na renomované značky Audi a BMW. Vládní vozy se mohly stát z prodloužených octavií, ale nestaly. Premiér tvrdí, že zklamaly kvalitou, malým prostorem, na  Úřadu vlády si stěžují i na přístup firmy Škoda Auto.

ANKETA

Měli by čeští politici používat pouze české služební vozy?

"Kvalita prodloužených octavií nebyla vysoká, navíc nám automobilka nedodala tolik vozů, kolik jsme chtěli. Například ministr Miloš Kužvart se vozu nedočkal vůbec," řekl Petr Gerold, který se na Úřadu vlády stará o obnovu vozového parku.

Potřebám ministrů nakonec octavia nevyhověla i kvůli skromnému prostoru na zadních sedadlech. "Dlouhých octavií nám zbylo pět, s jednou jezdí náměstkyně ministra Březiny Taťána Holečková, druhou používá Jan Jařab z výboru pro lidská práva," uvádí Gerold.

Zatímco zákon Úřadu vlády ukládá, aby před nákupem ministerských vozů vypsal výběrové řízení, v případě mladoboleslavských vozů se tak nestalo. "Nákupem octavií jsme plnili premiérův slib, že vláda bude jezdit v českých vozech," vysvětluje Gerold.

Miloš Zeman nakonec ve vládě zůstal jediným jejím členem, který nepoužívá německý služební vůz. Jeho dvě Tatry 700 podle Petra Gerolda vynikají komfortem, ale i slabou kvalitou a výbavou. Úřad vlády navíc těžko shání náhradní díly na vůz, který se už pár let v Kopřivnici nevyrábí.

A jestliže se německé automobilky doslova předhánějí v tom, jak výhodně vozy vládě, prezidentovi a šéfům parlamentu nabídnou, Škoda Auto postupovala jinak. Cenu prodloužené Škody Octavia long šroubovala z původních 800 tisíc korun až k milionu.

Vozy Audi se naproti tomu k ministrům dostaly se slevou 30 až 40 procent, prezident Václav Havel dokonce jezdí Mercedesem S 600 L, jehož cena sahá k pěti milionům. Cena pro hlavu státu však byla poloviční. Zasvé berou i prvotní prohlášení nových hejtmanů, že nakoupí české služební vozy. Autem číslo jedna krajských úřadů se původně měla stát novinka z mladoboleslavské automobilky - Škoda Montreux. Někteří šéfové krajů si však zvolili raději limuzíny se zahraniční značkou.

Právě včera navštívil v novém Audi A6 za více než milion korun města Středočeského kraje jeho hejtman Petr Bendl. "Každý kraj může mít jedno reprezentativní auto, v němž se dá pracovat i za jízdy. Jakou značku úřad koupí, je jeho záležitost," říká Bendl.

"Je potřeba si uvědomit, že některé kraje se skládají jenom ze tří okresů, zatímco třeba Středočeský jich má dvanáct, a cestovat po jednotlivých městech je tedy časově náročnější," reaguje Bendl. Více než polovina jeho kolegů si počká na novinku z mladoboleslavské automobilky.

Dodavatelé Audi prodali služební vozy krajským úřadům zejména díky výrazným slevám. Hejtman Libereckého kraje Pavel Pavlík tak od pondělí jezdí v Audi A6 Quatro, které stálo téměř o půl milionu méně než obvykle.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.