Miloš Zeman dlouho mluvil o tom, že jeho vláda bude jezdit českými vozy. Nakonec jen on používá starou a dosluhující tatrovku. Ostatní ministři až na výjimky sázejí na renomované značky Audi a BMW. Vládní vozy se mohly stát z prodloužených octavií, ale nestaly. Premiér tvrdí, že zklamaly kvalitou, malým prostorem, na Úřadu vlády si stěžují i na přístup firmy Škoda Auto.
ANKETA |
"Kvalita prodloužených octavií nebyla vysoká, navíc nám automobilka nedodala tolik vozů, kolik jsme chtěli. Například ministr Miloš Kužvart se vozu nedočkal vůbec," řekl Petr Gerold, který se na Úřadu vlády stará o obnovu vozového parku.
Potřebám ministrů nakonec octavia nevyhověla i kvůli skromnému prostoru na zadních sedadlech. "Dlouhých octavií nám zbylo pět, s jednou jezdí náměstkyně ministra Březiny Taťána Holečková, druhou používá Jan Jařab z výboru pro lidská práva," uvádí Gerold.
Zatímco zákon Úřadu vlády ukládá, aby před nákupem ministerských vozů vypsal výběrové řízení, v případě mladoboleslavských vozů se tak nestalo. "Nákupem octavií jsme plnili premiérův slib, že vláda bude jezdit v českých vozech," vysvětluje Gerold.
Miloš Zeman nakonec ve vládě zůstal jediným jejím členem, který nepoužívá německý služební vůz. Jeho dvě Tatry 700 podle Petra Gerolda vynikají komfortem, ale i slabou kvalitou a výbavou. Úřad vlády navíc těžko shání náhradní díly na vůz, který se už pár let v Kopřivnici nevyrábí.
A jestliže se německé automobilky doslova předhánějí v tom, jak výhodně vozy vládě, prezidentovi a šéfům parlamentu nabídnou, Škoda Auto postupovala jinak. Cenu prodloužené Škody Octavia long šroubovala z původních 800 tisíc korun až k milionu.
Vozy Audi se naproti tomu k ministrům dostaly se slevou 30 až 40 procent, prezident Václav Havel dokonce jezdí Mercedesem S 600 L, jehož cena sahá k pěti milionům. Cena pro hlavu státu však byla poloviční. Zasvé berou i prvotní prohlášení nových hejtmanů, že nakoupí české služební vozy. Autem číslo jedna krajských úřadů se původně měla stát novinka z mladoboleslavské automobilky - Škoda Montreux. Někteří šéfové krajů si však zvolili raději limuzíny se zahraniční značkou.
Právě včera navštívil v novém Audi A6 za více než milion korun města Středočeského kraje jeho hejtman Petr Bendl. "Každý kraj může mít jedno reprezentativní auto, v němž se dá pracovat i za jízdy. Jakou značku úřad koupí, je jeho záležitost," říká Bendl.
"Je potřeba si uvědomit, že některé kraje se skládají jenom ze tří okresů, zatímco třeba Středočeský jich má dvanáct, a cestovat po jednotlivých městech je tedy časově náročnější," reaguje Bendl. Více než polovina jeho kolegů si počká na novinku z mladoboleslavské automobilky.
Dodavatelé Audi prodali služební vozy krajským úřadům zejména díky výrazným slevám. Hejtman Libereckého kraje Pavel Pavlík tak od pondělí jezdí v Audi A6 Quatro, které stálo téměř o půl milionu méně než obvykle.