Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cítil jsem se zahanben, vysvětlil konec bulvárního nedělníku Murdoch

  15:35aktualizováno  17:08
Kolik toho věděl Rupert Murdoch o ilegálních odposleších, které si objednával jeho nedělník News of the World? Na tuto otázku se snažili najít odpověď britští poslanci, kteří zpovídali mediálního magnáta i jeho syna Jamese. Za to fiasko nejsem zodpovědný, podvedli mě, tvrdil osmdesátiletý Murdoch.

Rupert Murdoch, o jehož vlivu na britskou politiku se už napsaly stohy textů, musel k slyšení před ostrovní poslance vůbec poprvé. A to vlastní několik britských novin už přes čtyřicet let, podotkla televize BBC na svém webu. "Je to nejpokornější den v mém životě," prohlásil hned zkraje slyšení.

Důvod, proč bylo Murdochovým ve středu v Londýně pořádně horko, je jediný: ilegální odposlechy mobilů celebrit, politiků, královské rodiny, ale i obětí trestných činů, jež si roky objednával bulvár News of the World, jenž patřil do Murdochova impéria. A který kvůli aféře přestal vycházet.

Murdocha napadl komik

Magnáta bránila hlavně manželka

Policie odvádí muže, který mrštil Murdochovi do obličeje talíř s pěnou na
Komik Johnnie Marbles útočí pěnou na Ruperta Murdocha. Magnátova manželka (v

Do Murdochových se nejprve pustil zostra poslanec Tom Watson, který se ptal na spoustu detailů v celé kauze. Murdoch starší měl přitom občas problém s některými odpověďmi, dlouze se nad nimi zamýšlel a některé věci nevěděl nebo si je nepamatoval. Při odpovědích často bouchal rukou do stolu.

Impérium je příliš velké, Murdoch ztratil list se zřetele

Osmdesátiletý magnát později prohlásil, že nejprodávanější britský nedělník přestal vydávat, protože se cítil zahanben tím, co se stalo. Popřel, že by za jeho rozhodnutím byl finanční motiv.

Osobní zodpovědnost za ilegální odposlechy ovšem odmítl. "Nejsem zodpovědný za toto fiasko," pronesl před parlamentním výborem pro kulturu, média a sport. Zdůraznil, že nemíní odstoupit z vedení své společnosti, protože ho podvedli lidé, jimž důvěřoval. Nebyl však s to uvést, kdo přesně to byl.

Skandál s odposlechy

Aféra kolem odposlechů poprvé propukla v roce 2005 a v roce 2007 byl odsouzen jen královský reportér listu Clive Goodman a soukromý detektiv Glenn Mulcaire. Až v roce 2009 list The Guardian psal o tom, že odposlechy byly v nedělníku běžnou praxí a týkaly se tisíců lidí. Nové obrátky nabral skandál v červenci, kdy se zjistilo, že bulvár nechal odposlouchávat a mazat i hlasovou schránku unesené a později zavražděné třináctileté dívky.

Odvolával se také často na velikost svého impéria a upozornil, že News of the World tvořilo pouhé procento z celé News Corp. Ztratil ho prý proto ze zřetele. Když už před několika lety šéfredaktorku Brooksovou jednou parlamentní výbor kvůli odposlechům vyslýchal a ona přiznala, že policii platila za informace, tak to nevyšetřoval. "Nevěděl jsem o tom," řekl Murdoch.

Neměl prý ani ponětí o "odškodném" pro oběti odposlechů, které často dosahovalo až výše 700 tisíc liber a mělo zajistit, aby se společnost vyhnula soudům.

Nutnost přemýšlet o etice

James Murdoch prohlásil, že zavření listu po 168 letech existence byla smutná, ale správná věc. Společnost se nyní snaží najít novou práci pro propuštěné novináře. "Musíme v téhle zemi více přemýšlet o novinářské etice," prohlásil také. Během slyšení odpovídal častěji než jeho otec a občas se snažil odpovídat i za něj.

Asi po dvou hodinách ale museli poslanci slyšení přerušit, k Rupertu Murdochovi totiž přišel britský aktivista a komik Jonnie Marbles s talířem pěny, který se mu pokusil hodit do tváře. Kolem magnáta vypukla strkanice a na útočníka se neohroženě vrhla i Murdochova manželka. (více čtěte zde)

Aféra se vyvíjí každým dnem

Po Murdochových začala odpovídat na dotazy výboru i magnátova blízká spolupracovnice a chráněnka Rebekah Brooksová, která byla šéfredaktorkou News of the World v letech 2003 až 2007 a od roku 2009 vedla společnost News International sdružující jeho britské listy. Samozřejmě toho lituji, uvedla v souvislosti s odposlechy během slyšení. Zopakovala ale, že o nich nevěděla.

V poslední době není snad dne, aby se kauza nějak neposunula dál. Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že reportéři listu nechali odposlouchávat, a dokonce i mazat hlasovou schránku unesené a později zavražděné třináctileté dívky, už policie zadržela a vyslechla deset lidí.

Nechyběli mezi nimi ani bývalí šéfredaktoři listu Andy Coulson a Rebekah Brooksová. Ta v pátek rezignovala na svůj post šéfky společnosti News International, v neděli ji policie dvanáct hodin vyslýchala.

Ve středu pak policie objevila nedaleko Londýna tělo bývalého reportéra bulváru News of the World Seana Hoara, který tvrdil, že bývalý šéfredaktor listu Andy Coulson k odposlechům vybízel (více o objevení mrtvoly čtěte zde).

Rupert Murdoch, Rebekah Brooksová a James Murdoch

Rupert Murdoch, Rebekah Brooksová a James Murdoch

Aféra kolem News of the World otřásá i britskou policií a politickou scénou. Dva vysoce postavení policisté už rezignovali a politici, kteří se až dosud před vlivným Murdochem a mocí jeho novin třásli, se přestali bát a stopli jeho šance na lukrativní převzetí televize BSkyB.

Britští zákonodárci při oddělených slyšeních ve středu také zpovídali představitele londýnské policie. Ti vysvětlovali, jak to bylo s tím, že někteří strážci zákona brali úplatky od novinářů a poskytovali jim bulvární informace, podotkla agentura AP.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tropická bouře Ophelia obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do...
Ophelia zbarvila slunce doruda. Brexit vyvolal apokalypsu, psali šprýmaři

Tropická bouře Ophelia v pondělí obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do ruda. Podle meteorologů šlo o důsledek lomu světla v mase vzduchu ze...  celý článek

Ruský opoziční předák Alexej Navalný otevřel v Petrohradu kancelář svého...
Evropský soud nakázal Rusku odškodnit Navalného za procesní vady

Evropský soud pro lidská práva nařídil v úterý Rusku, aby vyplatilo opozičníkovi Alexeji Navalnému a jeho bratru Olegovi přibližně 76 tisíc eur (asi dva...  celý článek

Maltská novinářka Daphne Caruanová Galiziová na archivním snímku. (6. dubna...
Bomba v autě zabila maltskou novinářku, případ bude vyšetřovat FBI

Maltskou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou zabil v pondělí výbuch bomby nastražené v jejím autě. Premiér Joseph Muscat označil vraždu za barbarský čin,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.