Dnes čtyřiapadesátiletý Liou Ta-li dostal v roce 2004 tři roky vězení za to, že protiprávně žádal vládu o vyšetření korupce v rodném městě. Trest si měl odpykat v odlehlém pracovním a převýchovném táboře Ťi-si na severovýchodě Číny.
Vzpomínky na těžkou práci v nelidských podmínkách ho ve snech stíhají dodnes. Vyčerpávající dřinu v dolech střídalo vyřezávání holí a párátek z dřevěných fošen. Když si Liou docela sedřel ruce, začal šít potahy do aut, jež pak vůdci žaláře posílali do Jižní Koreje a Japonska.
Po nesplnění kvóty následovaly tvrdé fyzické tresty
Po těžké práci se navíc musel biflovat komunistickou literaturu, aby splatil svůj dluh společnosti. Po takovém zápřahu ale jeho pracovní den zdaleka nekončil. Bachaři vězně po nocích nutili hrát internetové on-line hry. Tvrdá dřina byla sice v tomto případě virtuální, ale tresty byly zatraceně opravdové.
Virtuální byznys v ČíněV Číně je problém vydělávání na on-line hrách kvůli děravým zákonům obzvlášť palčivý a odhaduje se, že v Číně je 80 procent všech hráčů, kteří jen dolují kredity na prodej. Počet lidí, pro které je to hlavním zdrojem příjmů, už dosáhl čísla sto tisíc. Jen v roce 2008 si tito hráči v přepočtu vydělali téměř 34 miliard korun. Autor: The Guardian |
"Pokud bych nesplnil svoji kvótu, fyzicky by mě potrestali. Postavili by mě a musel bych držet ruce ve vzduchu a po návratu na celu by mě zmlátili plastovými trubkami. Hráli jsme až do chvíle, kdy jsme stěží rozpoznávali věci," vzpomíná Liou na noční směny u počítačů.
Podle něj vydělávali bossové káznice daleko více na hrách než na manuální práci. "Hry muselo hrát 300 vězňů. Měli jsme dvanáctihodinové směny. Slyšel jsem, že si tím vydělají až 570 liber za den. My jsme nikdy žádné peníze neviděli. Počítače se nikdy nevypínaly," líčí bývalý vězeň.
Vězni získávali virtuální kredity v takových hrách jako je World of Warcraft, které pak bachaři prodávali za skutečné peníze. Na celém světě jsou totiž miliony hráčů, kteří se nechtějí prokousávat základními levely, a nějakou tu dohranou úroveň si rádi koupí.
Soudruzi v Pekingu se sice snaží oblast on-line her regulovat, ale podle Lioua se ve věznicích po celé Číně hraje stále a země je zdatnou továrnou na virtuální prostředky.
Jméno vězně Lioua Ta-liho je z důvodu bezpečnosti pozměněné.