Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané chtějí obejít Panamský průplav, zboží k Atlantiku převezou po kolejích

  10:30aktualizováno  10:30
Čína s Kolumbií plánují vybudovat suchou alternativu Panamského průplavu, který spojuje Tichý a Atlantský oceán. V Bogotě na čínské návrhy slyší, jihoamerická země frustrovaná nezájmem Spojených států by do miliardového projektu nemusela investovat ani dolar.

Panama v současnosti svůj plavební kanál rozšiřuje | foto: AP

Čína znovu předvedla světu, že je skutečným globálním hráčem. A čím dál agresivnějším. Ten nápad pekingských stratégů navíc vůbec není k zahození.

Idea je to typicky "čínská" - říši středu by její uskutečnění přineslo značné výhody a nastartovalo její další expanzi do Latinské Ameriky. Zkrátka by nepřišla ani sama Kolumbie, jež by přitom do stavby nemusela investovat ani dolar.

PRůPLAV vs. ŽELEZNICE

Tento námořní průplav mezi Atlantským oceánem a Pacifikem, jenž se v současnosti rozšiřuje, aby umožnil proplouvání i lodím s vyšší tonáží, může už brzy dostat těžkého konkurenta - čínsko-kolumbijskou železnici. Nyní je široký 150 až 305 metrů a dlouhý 81,6 kilometru. V letech 1880 až 1889 ho budovali Francouzi, v letech 1901 až 1914 ho dokončili Američané.

"Čínská“ železnice

Zvažují se dvě varianty na území Kolumbie, kratší by měla měřit 220 kilometrů, ta delší pak 791 kilometrů. Konkrétní podmínky se nyní dojednávají, zatím není jisté, že nová trasa vznikne.

Čínští emisaři nyní o železnici jednají v Bogotě s nejvyššími místy země a setkávají se s velice pozitivním přijetím. "Je to zcela reálný návrh, navíc velmi perspektivní," prohlásil podle britského listu Financial Times kolumbijský prezident Juan Manuel Santos. Podle něho mají Číňané všechno do detailu spočítané - o tom ostatně pochybuje málokdo.

Kolumbie je sice věrným spojencem USA v regionu, nyní je však frustrována tím, že americký Senát dosud neratifikoval dohodu o vzájemném volném obchodu, podepsanou před čtyřmi roky. Odtud možná sázka na čínského koně.

Geniální strategie

Zda a kdy se začne s výstavbou, to zatím není jasné. "Kulišácká" železnice je každopádně zatím posledním příkladem stále agresivnějšího pronikání Číny do zemí třetího světa. Je zřejmé, že čínské banky jsou připravené rozpůjčovat tam více peněz než sama Světová banka.

Vidina strategických zisků, jež se zhodnotí v příštích globálních tahanicích, za to Pekingu zjevně stojí. Trať dlouhá 220 kilometrů by měla vést z pobřeží Pacifiku do zbrusu nového města poblíž dnešní Cartageny na březích Atlantského oceánu. Zde by byl jakýsi centrální uzel, kde by se shromažďovalo dovezené čínské zboží a rozváželo odtud po celé Latinské Americe. Kolumbijské nerostné bohatství by odtud zároveň proudilo do Číny po moři.

Svým způsobem geniální: Kolumbie, jakožto největší obchodní partner Číny v regionu a pátý největší vývozce uhlí na světě, by se stala klíčovým "čínským přístavem" nejen pro Latinskou Ameriku.

Panama v současnosti svůj plavební kanál rozšiřuje

Financial Times včera citoval nejmenované čínské a kolumbijské úředníky, podle nichž je ve hře ještě druhá varianta železnice, a to z pacifického přístavu Buenaventura do Cartageny - v tom případě by trať měřila téměř 800 kilometrů.

Strach v Panamě

Není divu, že na to slyší i politici v Bogotě. Celý projekt v hodnotě necelých osm miliard amerických dolarů by financovala Čínská rozvojová banka. A Kolumbie na něm prakticky nemůže prodělat. "Nechci vytvářet přehnaná očekávání, ale ten projekt dává smysl," uvedl prezident Santos. "Vždyť Asie je novým motorem světové ekonomiky," dodal.

Kde by se naopak měli strachovat, to je Panama. Tamním zatím nepostradatelným kanálem proudí ročně dobře pět procent světového obchodu. To představuje na čtrnáct tisíc lodí vrchovatě naložených nákladem. Dá se předpokládat, že železnice by značnou část dopravců zlákala. Zvláště když Čína tvrdí, že bude o polovinu levnější.

Kolumbie už dlouho sní o výstavbě alternativy k Panamskému průplavu. Teď ve spolupráci s Čínou se sen lehce může změnit v realitu.

Červená značka - přístav Buenaventura, Kolumbie; žlutá značka - přístav Cartagena, Kolumbie; modrá značka - Panamský průplav

Červená značka - přístav Buenaventura, Kolumbie; žlutá značka - přístav Cartagena, Kolumbie; modrá značka - Panamský průplav







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Britská herečka Laila Rouassová v seriálu Holby City
Herečka se v Barceloně schovala do mrazáku, z úkrytu pilně tweetovala

Herečka Laila Rouassová z britského seriálu Holby City se během čtvrtečních teroristických útoků v Barceloně ukryla v mrazáku. Na Twitteru svým fanouškům...  celý článek

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Policie hledá teroristu z Barcelony, v Cambrils zabila pět útočníků

Španělská policie zabila v noci na pátek pět lidí, kteří se v autě ve městě Cambrils snažili porážet chodce. Pachatelé před tím zranili šest civilistů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.