Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínský novinář popsal obrovský hladomor. Vláda mu zakázala vycestovat

  12:49aktualizováno  12:49
Čínské úřady nepovolily novináři Jangu Ťi-šengovi vycestovat do Spojených států. Měl tam převzít prestižní ocenění za své dílo, ve kterém mimo jiné popisuje obrovský čínský hladomor z let 1958-1962, při kterém zahynulo na 36 milionů lidí.

(ilustrační foto) | foto: Reuters

Ťi-šenga za jeho knihu s názvem Tombstone: Velký čínský hladomor vyznamenala americká Harvardská univerzita loni v prosinci. Důvodem byla zejména „ambicióznost a odvážné sepsání“ jedné z nejtragičtějších světových katastrof způsobených člověkem, uvádí server The Guardian.

Při oznámení svého rozhodnutí univerzita také uvedla, že chce odměnit odvážné a zanícené novináře bojující za „odhalení temných a komplikovaných bojů lidstva“.

I přes uběhlou dobu se čínské komunistické špičky stále snaží některé informace o rozsáhlém hladomoru tajit. Ťi-šengovo dílo má však ambici tento trend zastavit. Na dvanácti stech stranách podrobně dokumentuje osudy lidí v letech hladomoru, mezi kterými byl mimo jiné také jeho vlastní otec.

Samotný Ťi-šeng, který žije v Pekingu, se k celé situaci odmítl vyjádřit.

Kniha byla poprvé publikována v roce 2008 v Hongkongu a rázem autorovi přinesla celosvětovou slávu. V pevninské Číně je však kniha stále nedostupná.

„Měl jsem velmi silnou touhu zjistit, jak to ve skutečnosti bylo. Byl jsem podváděn a nechci být podváděn znovu,“ prozradil v roce 2012.

Nicméně samotný Ťi-šeng za své dílo ocenění obdržel již dříve. Tehdy mu však bylo umožněno vycestovat a ocenění si osobně převzít. V listopadu loňského roku si například pro cenu dojel do Švédska.

Nynější zákaz vycestování ze země je zatím posledním znakem rostoucího politického tlaku v Číně. Od roku 2012, kdy se prezidentem stal Si Ťin-pching, jej pociťuje čím dál více akademiků, novinářů, spisovatelů či právníků.

Nedávným případem je také únos hongkongského knihkupce a vydavatele Kuej Min-chaje, který měl v plánu vydat knihu mapující soukromý život čínského prezidenta. Sám Min-chaj se následně v lednu nečekaně objevil v čínské státní televizi, ve které prohlásil, že se čínským úřadům vydal dobrovolně.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.